انرژی

دسترسی ۹۰درصد جمعیت کشور به آب سالم/ضرورت افزایش بودجه وزارت نیرو برای استاندارد کردن کیفیت آب

عضو شاخه مهندسی فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه از نظر دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم در وضعیت خوبی قرار داریم ورود آلاینده‌های صنعت به منابع آبی کشور را یادآور شد و افزود: اطلاع از کیفیت آب آشامیدنی از جمله حقوق شهروندی به حساب می‌آید. ضمن آنکه مردم نباید هر سیستم تصفیه کننده آبی را به خانه‌های خود راه دهند. چرا که در ۹۰ درصد موارد آب ورودی سالم است.

به گزارش آرمان اقتصادی، سیمین ناصری امروز در همایش نیم‌روزه “انرژی و محیط زیست” که در فرهنگستان علوم برگزار شد، با اشاره به اینکه ۲۳ درصد از مرگ و میرها در دنیا به طور متوسط مربوط به یکی از مسائل زیست محیطی است، گفت: همچنین از ۱۲.۶ میلیون مرگ و میر که اتفاق افتاده است، ۸.۲ میلیون از آنها به سبب بیماری‌های غیر واگیر از جمله سرطان بوده است که به نوعی با آلودگی‌های زیست محیطی مرتبط است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار IARC در سال ۲۰۱۸، ۱۸.۱ میلیون نفر در دنیا به سرطان مبتلا شده‌اند، اولین عامل مربوط به ایجاد سرطان را مواد شیمیایی از جمله فلزات سنگین آرسنیک، مواد شیمیایی و نیز مربوط به وجود فلزات سنگین آرسنیک حتی در آب شرب و خاک دانست و یادآور شد: از جمله تعهدات نسبت به اهداف توسعه پایدار دسترسی همه مردم به آب آشامیدنی سالم است و استراتژی اصلی آن است که همه تا سال ۲۰۳۰ به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشته باشند.

همچنین بخوانید

عضو شاخه مهندسی فرهنگستان علوم خاطرنشان کرد: یک تعریف رسمی از آب آشامیدنی سالم وجود دارد و استانداردها سال به سال بازنگری می‌شود. این در حالیست که اولین استاندارد رسمی برای آب شرب در کشورمان مربوط به سال ۱۳۴۵ است، اما مسئله لازم الاجرا بودن استانداردها در تمام شهرها و روستاهاست.

ناصری بیشترین مرگ و میر ناشی از آب آلوده را مربوط به قاره آفریقا، آسیای جنوب شرقی و سپس مدیترانه شرقی از جمله ایران دانست و گفت: ایران بالغ بر ۸۰ درصد منابع آبی خود را برداشت می‌کند، در حالی‌که توصیه جهانی این است که هر سال حداکثر ۴۰ درصد از منابع برداشت شود.

وی تصریح کرد: هر چه منابع آب کمتر شود، کیفیت آنها نیز دچار تزلزل خواهد شد. چرا که غلظت آلاینده‌ها در آن بیشتر می‌شود.

عضو شاخه مهندسی فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه در کشور بالای ۹۰ درصد جمعیت به آب سالم دسترسی دارند، اظهار کرد: این موضوع به سبب آن است که شبکه‌های آب آشامیدنی توسعه پیدا کرده و از این نظر زیرساخت خوبی داریم.

ناصری بیش از ۹۲ درصد برداشت آب را مربوط به بخش کشاورزی دانست و گفت: صنایع ما تنها ۶ درصد مصرف آب دارند، در حالی‌که ۱۰ هزار ترکیب شیمیایی از کارخانه‌ها وارد فاضلاب می‌شود و در این زمینه نتوانستیم برنامه‌ریزی کنیم که امکان تصفیه وجود دارد یا خیر؟

وی رتبه ۸۰ ایران در بین ۱۸۰ کشور در خصوص شاخص‌های محیط زیستی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: دسترسی شهروندان به کیفیت آب و آگاهی آنها از این موضوع از جمله حقوق شهروندی به شمار می‌آید.

عضو شاخه مهندسی فرهنگستان علوم افزود: وزارت نیرو اگر بخواهد کیفیت آب را استاندارد کند، نیاز به بودجه بیشتری دارد؛ چرا که آلاینده‌های زیادی وارد منابع آب می‌شود که باید تصفیه شوند. همچنین اعضای دولت باید بر سر این موضوع یکپارچگی داشته باشند.

ناصری در پایان اظهار کرد: به مردم توصیه می‌شود هر سیستم تصفیه‌کننده‌ای را به خانه خود راه ندهند. چرا که در مواردی مشاهده شده آب ورودی سالم بوده، اما آب خروجی دارای میکروب است.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا