بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

اهمیت فین‌تک‌ها در نظام پرداخت/صنعت بانکی ایران نیازمند تحول است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: گسترش فین‌تک‌ها و ارائه خدمات متنوع مالی از سوی آن‌ها باعث شده حجم بالایی تراکنش توسط فین‌تک‌ها انجام شود که نشان از اهمیت آن‌ها در نظام پرداخت دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ستاد خبری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، امیر ناظمی درباره نحوه تاثیر گذاری کسب و کارهای جدید بر کسب و کارهای سنتی گفت: با ورود تکنولوژی‌های جدید از جمله بحث استارت آپ و فین‌تک‌ها دو گروه ایجاد شدند که گروه اول موافق تکنولوژی برای پذیرش و تعامل در کسب و کارهای سنتی هستند و یک گروه مخالف تشکیل شده که این تکنولوژی‌ها را تهدید برای کسب و کار خود می‌دانند، این مسئله در تمام نقاط جهان و ایران مرسوم است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: استارت آپ‌ها به عنوان کسب و کارهای جدید با کسب و کارهای سنتی رقابت دارند و برای گسترش باید با روحیه جنگنده فعالیت داشته باشند تا موفق شوند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که گسترش فین‌تک‌ها باعث شده تا خدمات مالی مناسبی به جامعه ارائه شود، گفت: در حال حاضر مشاهده کنیم بخش بسیار زیادی از پرداخت‌ها و تراکنش‌های سیستم بانکی با استفاده از خدمات دیجیتال جدید از سوی بازگیران جدید بخش پرداخت یعنی فین‌تک‌ها انجام شود که نشان می‌دهد این کسب و کارها اهمیت بالایی در نظام پرداخت دارند.

وی افزود: در حوزه فین تک شرکت‌های متعددی وجود دارد که رشد بسیار زیادی داشته‌اند و برخی از آن‌ها شرکت‌ها بزرگی به شمار می‌روند که به معنای پذیرش این کسب و کارها توسط جامعه و افزایش میل استفاده عمومی از خدمات این کسب و کارهای جدید است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص فین تک‌ها تصریح کرد: شرکت‌های فین تک با همکاری بانک‌ها می‌توانند در حوزه خدمات پولی و بانکی ارزش افزوده‌های بسیار زیادی ایجاد کنند؛ هم اکنون صنعت بانکی ایران برای ادامه فعالیت و بقاء نیاز به تحول دارد و کسب و کارهای جدید می‌توانند فصلی جدید را در صنعت بانکی رقم بزنند.

ناظمی با اشاره به چالش‌های استارت آپ‌ها اظهار داشت: چالش‌های کسب و کارهای جدید بسیار زیاد است؛ بخش بزرگی از این چالش‌ها از طرف دولت است چرا که دولت علاقه دارد تا به هر مسئله‌ای مجوز دهد، امضاهای طلایی و نهادهای ناظر متعددی را ایجاد کند که فعالیت کسب و کارهای نوین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: بخشی دیگر از مشکلات استارت آپ‌ها در بخش‌هایی که استارت آپ‌ها ورود کرده‌اند اما قانون وجود ندارد یا قوانین قدیمی و ناهماهنگ وجود دارد، دولت به دنبال ایجاد محدودیت‌هایی است که استارت آپ‌ها را با چالش‌های متعدد روبرو می‌کند.

وی  خاطر نشان کرد: پذیرش عمومی و اجتماعی یکی از مشکلات کسب و کارهای جدید است که در ایران وجود دارد و صفر نیست اما از سایر جوامع نیز بیشتر نیست و این ضریب پذیرش عمومی در حال رشد به شمار می‌رود؛ البته شرایط اقتصادی و ارتباطات بین المللی از سایر چالش‌های اکوسیستم کسب و کارهای نوین است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: معتقدم کسب و کارهای نوین از جمله فین ‌تک‌ها در ایران موفق خواهند شد و پذیرش اجتماعی آن‌ها به میزانی بالا است که دولت و حاکمیت آن‌ها را قبول می‌کنند.

گفتنی است، هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع انقلاب بلاک‌چین در روزهای ۹ و ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا