انرژی

طرح جدید سهمیه بندی بنزین رافع مشکل نیست

 

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: پیشنهاد طرح سهمیه بندی از سوی مجلس شورای اسلامی مبنی بر «اختصاص یک لیتر سوخت در روز برای هر ایرانی» اگرچه در شرایط فعلی به عدالت نزدیک تر است اما رافع مشکل مسئله بنزین در کشور نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیرضا سلطانی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: مسئله بنزین در ایران بر خلاف سایر کشورها به یک دغدغه و معضل جدی برای تصمیم گیری تبدیل شده است.

وی همچنین اظهارداشت: مباحث مربوط به بنزین از قبیل قیمت، نحوه توزیع و مواردی از این دست هر سال در موعد تدوین و تصویب بودجه و همچنین در مقاطع مختلف متاثر از فشارهای اقتصادی یا بحث تحریم خیلی برجسته و دائم ذهن شهروندان، مسئولان، کارشناسان، برنامه ریزان و سیاست گذاران مملکت را درگیر می کند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: طرح جدیدی که از سوی اهالی خانه ملت در خصوص بنزین مطرح شده چه بسا این مسئله نه تنها مشکلی را در مقطع فعلی رفع نخواهد کرد بلکه شرایط را شاید بدتر نیز کند.

وی در ادامه افزود: اقتصاد ایران متاثر از شرایط سیاسی داخلی و خارجی و همچنین مدیریت و سیاست گذاری های گاه غلط در سال های اخیر به واقع وارد دوره ای از سیاست گذاری های واکنشی، مقطعی و جزیره ای شده است.

سلطانی تصریح کرد: این شرایط در عمل باعث شده که مدیریت اقتصادی و سیاسی کشور وارد حوزه رفع بنیادین و ریشه ای مشکلات اقتصادی جامعه نشود.

وی گفت: مسئولان و دست اندرکاران بجای رفع ریشه ای و بنیادین مشکلات و چالش های اقتصادی و قراردادن اقتصاد کشور در ریل توسعه و اصلاح به سیاست های تسکینی و موقت روی آورند.

این کارشناس حوزه انرژی همچنین در پاسخ به این پرسش که طراحان طرح « اختصاص یک لیتر بنزین به هر ایرانی در روز» عقیده دارند با توجه به پرداخت یارانه بالا به سوخت چه بهتر که این یارانه به همه مردم تعلق گیرد نه به بخشی از جامعه گفت: مشکل اصلی در این که یارانه سوخت چگونه باید توزیع شود.

وی افزود: عرضه بنزین در حال حاضر با این قیمت متناسب با مباحث عدالت نیست چون افرادی که پول بیشتری دارند بیشتر از یارانه سوخت استفاده می کنند کسانی که باید از یارانه مزبور برخوردار باشند یا سهمی ندارند یا از حداقل سهم برخوردارند.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا