صنعت، معدن، تجارت

گمرک مرزبان اقتصاد کشور است

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران گفت: گمرک مرزبان اقتصاد کشور و تنظیم‌کننده تجارت خارجی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مجتبی بهاروند در برنامه «روز از نو» رادیو اقتصاد ضمن تبریک روز جهانی گمرک افزود: گمرک جریان ورود و خروج کالا را کنترل و موجب تعادل بخشی در اقتصاد مملکت می شود.

وی اظهارداشت: گمرک ایران به عنوان یکی از با سابقه ترین سازمان‌های دولتی نقش مهمی در اجرای سیاست ها و خط‌مشی های اقتصادی ـ بازرگانی کشور دارد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران در خصوص تجهیز گمرک به سامانه های الکترونیکی به رادیو اقتصاد گفت: خوشبختانه قدم های بسیار خوبی طی سال های اخیر در این زمینه برداشته شده است.

وی در ادامه افزود: بطورکلی با پیاده سازی دولت الکترونیک در گمرکات ضمن افزایش سرعت و دقت در عملیات امور گمرکی موجب کاهش مراجعات حضوری، حذف کاغذ و بسیاری موارد دیگر شده است.

بهاروند همچنین در خصوص نقش گمرک در مبارزه با قاچاق نیز اظهارداشت: قاچاق در کشور به عوامل مختلفی از جمله بالا بودن تعرفه ها، اقتصاد یارانه ای و غیره بستگی دارد.

وی گفت: برای ریشه کن کردن معضل قاچاق در کشور باید موضوع پرداخت سوبسید به مرور در جامعه حذف شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران افزود: جدا از این تعرفه ها در ایران به نسبت سایر کشورها بسیار بالا و دیر هم تغییر پیدا می کند.

وی اضافه کرد: تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا قاچاق در مملکت صرفه اقتصادی داشته باشد بنابراین اگر قاچاق صرفه اقتصادی نداشته باشد به خودی خود انجام نخواهد شد.

بهاروند یادآورشد: واقعیت اینکه از مبادی رسمی چیزی به نام قاچاق انجام نمی شود اگر هم باشد خیلی کم و جزئی است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا