اقتصاد کلان

ضرورت ساماندهی معافیت های مالیاتی در کشور

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برضرورت ساماندهی معافیت های مالیاتی در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمدرضا پور ابراهیمی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: طبق برآوردها در شرایط حاضر ۵۰ هزار میلیارد تومان فقط معافیت قانونی در مملکت وجود دارد.

وی همچنین اظهارداشت: برای نمونه در حال حاضر بخش صادرات وکشاورزی از مالیات معاف هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: این ساماندهی ها می تواند به شکلی عمل کند که هرسال با برنامه ریزی برای کمک به تولید جهت گیری های دقیق تری برای اقتصاد کشور فراهم و روش های بهتری متناسب با شرایط اقتصادی کشور مدنظر قرار گیرد.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: سهم مالیات در بودجه سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است.

پورابراهیمی در خصوص راهکارهای افزایش منابع درآمدهای مالیاتی بودجه سال آینده با تاکید بر جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف برخی از معافیت های غیر ضروری مالیاتی اظهارداشت: طی سال های گذشته یکسری اقدامات صورت گرفت که منجر به وصول بخشی از مالیات هایی شد که تا به امروز طرف پرداخت اقدامی انجام نمی داد و خوشبختانه این اتفاق استمرار نیز پیدا کرد.

وی گفت: طی یکسال و نیم گذشته بر اساس تکالیف قانونی سازمان امور مالیاتی و مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی شکل رسیدگی به پرونده های مالیاتی از رویه های سنتی خارج و روش های جدیدی براساس سامانه های اطلاعاتی جایگزین شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: این کار کمک کرد حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان از منابع نشتی مالیاتی کشور به گردونه جریان خزانه کشور وارد شود.

وی تصریح کرد: اگر طرح نظام جامع مالیاتی عملیاتی شود بدون شک جلوی بخش قابل توجهی از فرار مالیاتی را در جامعه سد خواهد کرد.

پور ابراهیمی گفت: تعریف پایه های جدید مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه از دیگر اقدامات مهمی که می تواند در حوزه مزبور بسیار راهگشا باشد.

وی در ادامه یادآورشد: علی ای حال با مجموعه ای از اقدامات یعنی اجرای طرح جامع مالیاتی، ساماندهی معافیت های مالیاتی، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و موارد مرتبط با حوزه صندوق های مکانیزه فروش، تعریف پایه های جدید مالیاتی و غیره می توان به رویکرد جدید وصول مالیات درسیستم های مالیاتی مملکت کمک کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا