انرژی

وزارت نیرو تکلیف آب را روشن کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وزارت نیرو بایستی حداکثر تا شش ماه آینده تکلیف آب را مشخص کند تا مردم درگیر مسائل آب نشوند و همگان به مصرف آب کمتر عادت کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عیسی کلانتری امروز در شورای اداری استان چهارمحال و بختیاری ضمن تبریک به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی اظهار کرد: نظام اسلامی در بخش عمده‌ای دستاوردهای مطلوبی داشته است.

وی با بیان اینکه اکنون کشور در بدترین نقطه جهان از نظر تروریستی و امنیتی واقع شده است، گفت: در این شرایط تاکنون در امنیت به سر برده است.

همچنین بخوانید

کلانتری مدرسه رفتن افراد واجب‌التعلیم و توسعه دانشگاه‌ها را از دستاوردهای نظام اسلامی اظهارکرد و گفت: بخشی از نارسایی‌های کشور مربوط به دخالت خارجی و بخشی نیز قصور خودمان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در کشورهایی که احزاب ۱۰ تا ۲۰ اشتراک نظر‏ دارند، این حزب‌ها با هم متحد می‌شوند اما در ایران با وجود ۹۰ درصد اشتراک احزاب دست به تخریب خودمان زدیم و می‌گوئیم نفاق وجود دارد درصورتی که این گونه نیست که متأسفانه جامعه‌شناسان نیز کوتاهی کردند و به بررسی این موارد نپرداختند.

وی ادامه داد: در دو تا سه اخیر از فساد صحبت می‌شود اما آیا واقعاً همگان فاسد هستند؟ البته باید با افراد فاسد برخورد شدید شود اما نباید فریب دشمن را بخوریم و نقاط اشتراک را محو کنیم.

کلانتری اضافه کرد: از دولت چیزی ساختند که تصور می‌شود همه دزد و فاسد هستند اما این گونه نیست که دزدان و فاسدان در کشور مدیریت کنند.

رئیس سازمان حفاظت ومحیط زیست در ادامه گفت: شاید در کشور یاد نگرفتیم که منابع پولی را کجا و به‌درستی هزینه کنیم اما کسی منکر این موضوع نیست کشور با چهل سال پیش متفاوت است.

وی با بیان اینکه در توسعه پایدار باید عقل به کار گرفته شود، تصریح کرد: در این توسعه امنیت، آموزش، بهداشت و… باید دارای توجیه اقتصادی باشد و نظم اجتماعی برقرار شود که این مهم ۱۰۰ درصد نیست و باید بی‌نظمی‌ها مدیریت شود.

کلانتری افزود: در توسعه پایدار نباید محیط زیست تخریب شود البته ممکن است خساراتی وارد شده باشد. لازم است تدابیری برای جبران اندیشیده شود و هیچ حرکت توسعه‌ای نیست که به محیط زیست لطمه نزند. در توسعه پایدار نباید حق و حقوق رسته‌های دیگر حراج شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: اکنون محیط زیست تا حدی قربانی توسعه ناپایدار شده است.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: جامعه امروز صبر جامعه زمان امام راحل (ره) را ندارد که البته حق دارند و باید برای این امر تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: باید به سمت توسعه پایدار رفت که اکنون کمی با بی‌خردی و کمی با بی‌توجهی دیگران به محیط‌زیست، آسیب به تالاب و دشت‌ها، آلودگی هوا و … را شاهد هستیم که ناشی از توسعه ناپایدار است.

کلانتری تصریح کرد: در زمان پیروزی انقلاب ۱۳۲ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور وجود داشت اما اکنون حدود ۸۰ میلیارد مترمکعب شده است و سرانه آب در حال رسیدن به زیر یک هزار متر مکعب برای هر نفر است و این امر طبق تعاریف بین‌المللی به معنای بحران است که باید مدیریت شود.

وی با بیان اینکه منابع کشور از جمله آب محدود است، اظهار کرد: بر اساس نتیجه اجلاس ریو در سال ۱۹۹۲ هیچ کشوری حق ندارد بیش از ۴۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر خود استفاده کند که در ایران در سال آبی گذشته ۹۵ میلیارد مترمکعب مصرف شده است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: فشار بر طبیعت پاسخ دارد به نحوی که اکنون از ۳۰۷ هزار هکتار جنگل کشور، ۸۰ هزار هکتار در حال خشک شدن است. در حال حاضر ۱۲۲ میلیون واحد دامی در کشور وجود دارد که این امر دارای پیامد است و هر زمان غیر علمی کار شود، در بلند مدت آثار خود را نشان خواهد داد.

کلانتری تصریح کرد: تصمیمات غلط اقتصادی اجازه نداده تا سوخت با کیفیت بهتر تولید شود زیرا ضرر اقتصادی آن جبران نمی‌شود پس مردم باید خسارت آن را متحمل شوند.

وی در خصوص مسائل آب در کشور اظهار کرد: تمام کشور حتی پرباران‌ترین استان مشکل آب دارد و وزرات نیرو مطابق قانون بایستی آب تمام کشور را تخصیص دهد و باید همواره در نظر داشت که ایران با مصرف بیش از ۴۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر قوانین بین‌المللی را رعایت نکرده و چوب این اقدام را خورده و خواهد خورد.

معاون رئیس جمهوری گفت: نباید بی‌خود به جنگ میان استان‌هایی مانند اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و… دامن زد زیرا آب محدود است و باید وزارت نیرو آن را توزیع کند و به عنوان سازمان حفاظت محیط زیست کشور وظیفه دارم پروژه‌های محیط زیستی را نظارت کنم تا در چارچوب توسعه پایدار به محیط زیست خسارتی وارد نشود.

کلانتری افزود: اکنون اختیار آب از دست اشخاص بیرون آمده است و وزارت نیرو باید تکلیف آب را مشخص کند.

وی تاکید کرد: بیش از ۸۵ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که باید در آینده کمتر شود زیرا از نظر محیط‌‎زیستی قابل تحمل نیست و باید حتماً آب بخش کشاورزی کاهش یابد تا حق‌آبه تالاب‌ها محقق شود.

کلانتری افزود: در حال حاضر تقریباً منابع آب‌های زیرزمینی کشور از بین رفته است‬ و وضعیت خوبی ندارند. بارش‌های کشور به ۲۰۰ میلیمتر کاهش یافته است و تبخیر نیز به بیش از ۲۵۰۰ میلیمتر رسیده لذا باید مصرف کاهش یابد تا جامعه حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو بایستی حداکثر تا شش ماه آینده تکلیف آب را مشخص کند تا مردم درگیر مسائل آب نشوند و همگان به مصرف آب کمتر عادت کنند.

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا