انرژی

شرکت‌های هواپیمایی ایران در لیست تحریم

در حال حاضر تمامی شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از آن‌که دولت آلمان اعلام کرد که شرکت هواپیمایی ماهان ایر از سال ۲۰۱۹ میلادی دیگر قادر نخواهد بود برای پروازهای خود از فرودگاه‌های این کشور استفاده کند، به تازگی محمد اسلامی – وزیر راه و شهرسازی- بیان کرد که تمامی شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از جمله ایران ایر در فهرست تحریم‌ها قرار دارند.

وی با تاکید بر این‌که این قبیل اقدامات خلاف حقوق بین‌المللی است، خاطرنشان کرده است که آمریکا همواره در طول تاریخ چنین اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده است و ملت ایران نیز شاهد اقدامات تروریستی و حمایت از تروریسم از جانب آمریکا بوده‌اند.

همچنین بخوانید

کاهش قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ

در حالی که قیمت تخم‌مرغ اخیراً رو به افزایش گذاشته بود، حمید ورناصری – مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام- از کاهش قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ در بازار خبر داد و گفت: در زمینه تولید مرغ و تخم‌مرغ هیچ مشکلی نداریم و روند قیمت آن رو به کاهش است؛ به گونه‌ای که به طور متوسط هر شانه تخم‌مرغ در سطح شهر بین ۱۴ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان بوده و قیمت نسبتاً متعادلی است. عرضه گسترده این محصولات پروتئینی با نرخ تنظیم بازاری و دولتی عامل کاهش قیمت آن‌ها در بازار بوده که هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

امید به بهبود وضعیت آب‌رسانی

طی سال گذشته، ۱۵۸۳ روستا با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۱۷۳ هزار نفر، از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شده‌اند. امسال نیز با توجه به افزایش میزان درآمد برای آب‌رسانی شرب روستاها و عشایر، می‌توان امید داشت وضعیت آب‌رسانی بهبود یابد. در این باره، مسعود خشایی – معاون شرکت آب و فاضلاب کشور – با تاکید بر این‌که چهار میلیارد مترمکعب آب در ایران به فروش می‌رسد، اظهار کرد: مقرر شده ۲۰ تومان به ازای هر مترمکعب آب شرب، روی قبوض از مشترکان دریافت شود که عددی حدود ۸۰ میلیارد تومان می‌شود و این در حالی است که تاکنون این عدد ۶۰ میلیارد تومان بوده است.

رشد سهم‌های کوچک در بازار

امروز علی‌رغم افت قیمت سهام شرکت‌های بزرگ، قیمت تعدادی از سهم‌های کوچک با رشد همراه شد. در این بین، بانکی‌ها برخلاف جریان بازار به رشد شاخص‌های بازار کمک کردند. امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۱۶۷۹ واحد کاهش یافت و به رقم ۱۶۰ هزار و ۷۹۷ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۳۰ واحد رشد رقم ۲۹ هزار و ۵۱۳ واحدی را تجربه کرد.

رشد شاخص کل هم وزن در کنار کاهش نماگر اصلی بازار بیانگر این است که سهم‌های کوچک با رشد مواجه شده‌اند و همچنین شرکت‌های بزرگ و تأثیرگذار در بورس روند کاهشی شدیدی را تجربه کردند.

کارشناسان نفتی چه توصیه‌هایی دارند؟

تحولات اخیر بازار ارز باعث شد نرخ بنزین ایران با کشورهای همسایه که پیش از این هم تفاوت داشت، تغییر چشم‌گیری پیدا کند و ولع قاچاقچیان برای قاچاق این فرآورده نفتی دو چندان شد. ازسوی دیگر میزان مصرف این فرآورده نفتی به حد انفجار رسیده است؛ به طوری که آمار مصرف بنزین هفت ماه است که محرمانه مانده و در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد.

حسن ضیاء‌کاشانی – مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش- در این باره با اشاره به تاریخچه کارت سوخت گفت: کارتی به نام کارت هوشمند سوخت طراحی و اجرا شد که نرم‌افزاری دارد که می‌تواند به عنوان کارت خودرو مورد استفاده قرار بگیرد و همه مسائل از جمله سرقت ماشین تحت کنترل گرفته شود. قرار بود با این کارت هر کسی با وسیله نقلیه خودش سوخت‌گیری کند از سوی دیگر قرار شد تجهیزاتی داخل جایگاه‌ها نصب شود تا کارت سوخت با خودرو تطبیق داده شود. این کارت می‌توانست از قاچاق سوخت هم جلوگیری کند.

هم‌چنین فرید عامری – مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی – نیز بر این‌که دولت باید به تدریج نه تنها نرخ بنزین بلکه نرخ همه فرآورده‌های نفتی را واقعی کند، تاکید کرد و گفت: باید ساز و کاری در نظر گرفته شود که افزایش قیمتی که رخ می‌دهد، در جامعه کنترل شود. مشکل اساسی که همواره در زمینه نرخ بنزین وجود داشته این بوده که زمانی که افزایش پیدا می‌کرده، بخش‌های دیگر با ضریبی بیش از بنزین افزایش قیمت می‌دادند. برای مثال کرایه‌های حمل تغییر می‌کند و روی بخش‌های دیگر تأثیر می‌گذارد. همه درمورد قسمت اول که قیمت به چه میزان افزایش یابد بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

خانه‌های ارزان کجای تهرانند؟

آمار خرید و فروش مسکن شهر تهران در دی‌ماه ۱۳۹۷ حاکی از آن است که قیمت خانه در مناطق ۱۸، ۲۰، ۱۶ و ۱۲ نسبت به سایر نقاط ارزان‌تر است.

بررسی معاملات مسکن شهر تهران در دی‌ماه ۱۳۹۷ نشان می‌دهد افت معاملات در مناطق گران قیمتی که سابقا پررونق‌تر بودند، بیش‌تر از محله‌های ارزان قیمت بوده است. تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی‌ماه ۱۳۹۷ که از سوی بانک مرکزی ارائه شده، حکایت از آن دارد که میانگین قیمت مسکن در پایتخت به متری ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۵ و ۹۰.۸ درصد افزایش یافته است. در عین حال معاملات به طور محسوسی افت کرده و با کاهش ۱.۴ و ۶۵ درصدی به ترتیب نسبت به آذرماه امسال و دی‌ماه سال قبل به ۶۷۰۰ فقره رسیده است.

مبارزه شدیدتری با پولشویی در راه است

با الحاق تبصره‌ای به ماده ۶ قانون مبارزه با پولشویی که روز گذشته ابلاغ شد، از این پس نظارت بر عملکرد اشخاص مشمول این قانون افزایش می‌یابد.

بر اساس این تبصره که قرار است به ماده ۶ قانون مبارزه با پولشویی الحاق شود، نهادها و دستگاه‌های اجرایی موضوع مواد ۵ و ۶ قانون مانند بانک مرکزی، بیمه مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان حسابرسی، جامعه حسابداران رسمی، کانون وکلای دادگستری، سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام مهندسی، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه که مطابق قوانین و مقررات بر عملکرد اشخاص مشمول نظارت می‌کنند، مکلفند علاوه بر انجام تکالیف اجرایی مقرر در این قانون، قانون تأمین مالی تروریسم و مقررات مربوط به آن، تکلیف نظارتی خود را نسبت به عملکرد این اشخاص در چارچوب قوانین و مقررات مذکور به نحو مؤثر معمول دارند.

قال و مقال نصب کارت‌خوان در مطب پزشکان

با فشارهای بودجه‌ای بیش‌تر بر درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۳۹۸ بحث مالیات از پزشکان بیشتر از گذشته مطرح می‌شود. این در حالی ست که رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه پزشکان ملزم به نصب دستگاه کارت‌خوان در مطب خود هستند، پیشنهاد کرد که برای اخذ مالیات از این قشر، از شیوه‌های غیرمستقیم مانند کانون پزشکان استفاده کرد.

در این زمینه، علی‌اکبر عرب‌مازار – رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی – با اشاره به موضوع فرار مالیاتی پزشکان در این رابطه اظهار کرد: اینکه سازمان امور مالیاتی بخواهد هر بار دنبال یکسری از رابطه مالیاتی باشد، اساساً شیوه درستی نیست. چاره کار اجرای طرح جامع مالیاتی است. از سوی دیگر نرخ‌ها در نظام سلامت کشش‌ناپذیر است؛ به این معنا که چون مردم به خدمات پزشکان نیازمند هستند آنها می‌توانند هر قیمتی برای خدمات در نظر بگیرند.

تغییر قیمت کالاهای خوراکی

گزارش مرکز آمارنشان می‌دهد که در دی ماه سال جاری بیشترین افزایش قیمت بین کالاهای خوراکی نسبت به ماه مشابه سال قبل (دی ١٣٩۶) مربوط به «رب گوجه فرنگی» با ۲۳۸.۲ درصد افزایش و پس از آن «موز» با ١٢٩.٢ درصد افزایش و «سیب درختی زرد» با ١١۶.۶ درصد افزایش است.

اما در دی ماه ١٣٩٧، بیشترین افزایش قیمت بین اقلام خوراکی نسبت به آذرماه، مربوط به اقلام «مرغ ماشینی» با ۱۵.۶ درصد افزایش، «پیاز» با ۶.۱۳ درصد افزایش و «گوشت گوسفند» با ٩. ١۱.۹ درصد افزایش بوده است. این در حالی است که مرغ ماشینی از حدود ۷,۴۰۰ تومان در بهمن سال قبل به حدود ۱۳ هزار تومان در دی امسال افزایش قیمت داشته است.

اجازه استفاده از پایگاه‌های داده دولتی

امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- امروز از صدور اجازه استفاده بخش غیردولتی از پایگاه‌های داده دولتی خبر داد و گفت: امروز کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اجازه و تعرفه مربوط به استفاده بخش غیردولتی از پایگاه‌های داده دولتی را تصویب کرد. امیدواریم نخستین بهره‌برداری از داده دولتی توسط اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌ها را در همین هفته آغاز کنیم. ناظمی پیش از این هم اعلام کرده بود: یکی از مقوله‌های حمایتی سازمان فناوری اطلاعات، ارائه داده‌های ملی به استارت‌آپ‌هاست.

افزایش ۱۳ درصدی صادرات صنعتی

جدیدترین آمار تجارت خارجی منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد ارزش صادرات کالاهای صنعتی در ۹ ماهه امسال ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. طبق این آمار در ۹ ماهه امسال در بخش صنعت ۳۱ میلیون و ۸۱۳ هزار تن کالا صادر شده که ارزش آن معادل ۱۴ میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار است. وزن صادرات کالاهای صنعتی نیز در ۹ ماهه امسال حدود شش درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته است.

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا