انرژی

نفت خام برای چهارمین‌بار در بورس انرژی عرضه می‌شود

در ۱۵ بهمن نفت خام سبک ایران برای چهارمین بار در بورس انرژی ایران عرضه می‌شود. این‌بار هم خریداران می‌توانند کل مبلغ را ریالی پرداخت کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، در اول بهمن‌ماه جاری، نفت خام برای سومین‌بار در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد اما در نهایت معامله‌ای صورت نپذیرفت. اما به تازگی اطلاعیه جدیدی برای عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران منتشر شده است.

طبق اطلاعیه، عرضه این‌بار نفت خام سبک ایران در ۱۵ بهمن با قیمت هر بشکه ۵۶ دلار و ۲۴ سنت در میز معامله بورس انرژی قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

نوبت سوم عرضه نسبت به دو دوره قبل تغییر مهمی داشت؛ اول این‌که مقدار پیش‌پرداخت از ۱۰ درصد به ۶ درصد کاهش یافت. از دیگر تغییرات دوره سوم عرضه نفت خام در بورس، می‌توان به امکان تسویه صد درصد ریالی اشاره کرد. به این معنا که افزون‌بر سازوکار موجود در تسویه (۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی)، به‌دلیل محدودیت‌های ارزی امکان تسویه کامل ریالی هم ایجاد شده است.

در سازوکار پیش‎بینی شده برای تسویه حساب، امکان تسویه نقدی و اعتباری وجود دارد، همچنین خریدارانی که به پرداخت اعتباری تمایل داشته باشند، مدت تسویه حساب از زمان بارگیری از ۶۰ روز در عرضه‌های پیشین به ۹۰ روز افزایش یافته است.

در مرحله چهارم عرضه نیز همانند نوبت قبل، حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه و قیمت پایه ۵۶ دلار و ۲۴ سنت برای هر بشکه تعیین شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، اول بهمن ۱۳۹۷ برای سومین‌بار نفت خام سبک ایران در بورس عرضه شد، اما بعد از تمدید شدن مهلت پرداخت مبلغ اولیه برای خرید نفت، هیچ خریداری مبلغی برای خرید پرداخت نکرد. مهلت پرداخت حصّه نقدی خرید نفت با این‌که تا ساعت ۱۷:۳۰ امروز (یکشنبه، ۷ بهمن) تمدید شد، اما در نهایت نفت خام سبک ایران به ریال هم خریداری پیدا نکرد. در اطلاعیه عرضه سوم مقدار نفت قابل عرضه یک میلیون بشکه به قیمت پایه ۵۲ دلار و ۴۲ سنت در نظر گرفته شده بود.

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا