بورسبورس انرژی

پورابراهیمی: بسیاری از نمایندگان سفارتخانه‌ها برای خرید نفت از طریق بورس اعلام آمادگی کردند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس استقبال بخش خصوصی از سومین عرضه نفت در بورس را نیازمند تسهیل “نحوه عرضه” و “شرایط پرداخت” دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،محمدرضا پورابراهیمی داورانی سومین مرحله عرضه نفت در بورس را ارزیابی کرد و گفت: اگرچه

عرضه نفت در بورس تاثیرات مثبت اقتصادی در پی دارد اما “محور تصمیمات” مرتبط با خرید و فروش نفت قابل تبدیل به فرآورده و نفت صادراتی می‌تواند در نوع استقبال بخش خصوصی از این عرضه  تاثیرگذار باشد.

استقبال بخش خصوصی از خرید نفت در بورس نیازمند تسهیل “نحوه عرضه” و “شرایط پرداخت”

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای استقبال بیشتر بخش خصوصی از خرید نفت در بورس باید “نحوه عرضه” و “شرایط پرداخت و تسویه” را تسهیل کرد، افزود: اگر این شرایط تسهیل شود استقبال بخش خصوصی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

دو ضعف نحوه عرضه نفت در بورس؛ عدم اطلاع‌رسانی جامع وعدم دعوت از فعالان اقتصادی

وی ادمه داد: “عدم اطلاع‌رسانی جامع” و “عدم دعوت از فعالان اقتصادی حوزه نفت، گاز و پتروشیمی” نیز در میزان استقبال فروش نفت در بورس تاثیرگذار است چراکه آن‌ها سندیکا و حجم سرمایه بزرگی دارند.

به اعتقاد پورابراهیمی داورانی عرضه نفت در بورس اقدام قابل دفاعی است اما باید موارد جوانبی آن نیز به درستی انجام گیرد تا این اتفاق به ثمر بنشیند.

بسیاری از نمایندگان سفارتخانه‌ها برای خرید نفت از طریق بورس اعلام آمادگی کرده‌اند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درحالی که معتقد است در صورت سهل شدن شرایط عرضه نفت در بورس و نحوه تسویه با خریداران، این اقدام طی هفته‌های دیگر با استقبال بخش خصوصی و فعالان اقتصادی رو به رو می‌شود، اضافه کرد: بسیاری از نمایندگان سفارتخانه‌ها به روش‌های مختلف برای خرید نفت از طریق بورس اعلام آمادگی کرده‌اند.

۶ آبان‌ماه سال جاری، برای نخستین بار یک میلیون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه شد که در نهایت سه خریدار ۲۸۰هزار بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۷۴دلار و ۸۵سنت را معامله کردند.

دومین عرضه اما در ۲۰ آبان‌ماه صورت گرفت و  ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک ایران، به قیمت هر بشکه ۶۴.۹۷ دلار به فروش رسید، اتفاقی که پای بخش خصوصی را به فروش نفت باز کرد و نفتی‌ها رضایت خود را از این اتفاق ابراز و اعلام کردند که این فرآیند ادامه‌دار خواهد بود. از سوی دیگر بورسی‌ها نیز اعلام کردند این عرضه‌ها به‌طور منظم انجام می‌شود که با این کار بخش خصوصی بتواند وارد معاملات نفت خام شود.

منبع
خانه ملت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا