انرژی

دریچه‌های سد زاینده‌رود بازگشایی شد

دریچه‌های سد زاینده‌رود ساعت یک بامداد امروز (دوشنبه) بازگشایی و آب در رودخانه زاینده‌رود جاری شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اعلام این خبر گفت: حجم خروجی آب از دریچه‌های سد زاینده‌رود به ۷۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش یافته و امید است که آب حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده به شهر اصفهان برسد.

حسن ساسانی با اشاره به جلسه هفته گذشته کارگروه سازگاری با کم آبی استان و تأیید شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود مبنی بر رهاسازی آب برای کشت غلات، افزود: با توجه به جلسه ششم بهمن ماه صنف کشاورزان، جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و تأیید استاندار اصفهان، خروجی حجم آب از سد زاینده‌رود از اولین ساعات امروز افزایش یافت.
وی با بیان این‌که آب زاینده‌رود برای استفاده کشاورزان رها شده است، تصریح کرد: میزان آب رهاشده از سد زاینده‌رود در این مدت ۲۰ روزه تابع شرایط آب و هوایی بوده و ثابت نخواهد بود.
ساسانی میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده‌رود را حدود ۱۹۱ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: در سال جاری حجمی معادل ۳۰ میلیون متر مکعب از حجم سد زاینده‌رود برای آبیاری باغات غرب اصفهان در مردادماه نیز رهاسازی شده بود.
وی با تأکید بر ساماندهی مسیر و بستر رودخانه زاینده‌رود گفت: برای حرکت بهتر آب در بستر فعال رودخانه و رسیدن سریع‌تر آب به کشاورزان، طی سال‌های اخیر ساماندهی رودخانه انجام شده است و این اقدامات به‌صورت مستمر ادامه دارد.
بنا بر اعلام وزارت نیرو، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان خاطرنشان کرد: لازم است کشاورزان به‌منظور بهره‌برداری بهتر از نعمت آب، روی زمین‌ها، کانال‌های درجه یک، دو، سه و جوی‌های سنتی خود نظارت کافی داشته باشند.
ساسانی با تأکید بر نظارت اکیپ‌های کنترل برداشت‌های غیرمجاز افزود: علاوه‌بر نظارت شبانه‌روزی، نصب کنتورهای حجمی هوشمند برای سنجش میزان برداشت آب‌های زیرزمینی نیز با جدیت در شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیگیری می‌شود.

همچنین بخوانید

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا