خودروصنعت، معدن، تجارت

خودروسازان معجزه بلد نیستند!

افزایش ۳۰ تا ۱۵۰ درصد قیمت خودرو، واکنش‌هایی را در بین مشتریان ایجاد کرده است. با این حال دبیر انجمن خودروسازان از مشکلات تولیدکنندگان به دلیل چند برابر شدن قیمت مواد اولیه گله‌مند است؛ مشکلاتی که درنتیجه سرکوب قیمت طی سال‌های اخیر تشدید شده است. نعمت‌بخش می‌گوید دولت باید ضرر خودروسازان را جبران کند اما این کار را نکرده و بنابراین مدیون سهامداران ایران‌خودرو و سایپا خواهد ماند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حال صنعت خودروسازی ایران خوب نیست و کارشناسان نسبت به آینده‌ی آن هشدارهایی داده‌اند؛ تشریح آخرین وضعیت صنعت خودرو از زبان دبیر انجمن خودروسازان، پربازدیدترین خبر گروه اقتصادی ایسنا بود و می‌تواند یکی از اخبار مهم امروز تلقی شود. احمد نعمت‌بخش بیان می‌کند که مجوز افزایش قیمت‌های خودرو توسط ستاد تنظیم بازار صادر شده است.

او با اشاره به افزایش ۴۲۶ درصدی قیمت آلومینیوم و رشد ۲۷۰ درصدی قیمت مواد پلیمری می‌گوید: مگر مدیران خودروساز قابلیت معجزه کردن دارند که قیمت مواد اولیه افزایش یابد اما قیمت خودرو را ثابت نگه دارند؟! علاوه بر این، با توجه به این‌که شورای رقابت از قیمت‌گذاری کنار گذاشته شده است، طبق قانون، چنانچه دولت قیمت کالایی را پایین‌تر از قیمت واقعی آن تعیین کند، موظف به پرداخت کمک زیان خواهد بود. اما تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است. بنابراین دولت مدیون به سهامداران ایران‌خودرو و سایپا خواهد ماند. متن صحبت‌های نعمت‌بخش را این‌جا بخوانید.

مشکلات تحویل خودرو باید برطرف شود

در ماه‌های اخیر حاشیه‌های زیادی درباره عدم تحویل به‌موقع خودرو به مشتریان شنیده می‌شود. در این زمینه، امروز نماینده ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیته خودرو در بازدید از ستاد پاسخگویی به مشتریان سایپا و ایران خودرو تاکید کرد: نحوه پاسخگویی به مشتریان باید ارتقا یابد و تکریم هرچه بیش‌تر آنان در دستور کار خودروسازان قرار گیرد.

او گفت: مشکلاتی در تحویل خودروها پیش آمده است که باید مشکلات را برطرف کنیم و با متانت و صبوری پاسخگوی مشتریان معترض باشیم که در بازدید از ستادهای پاسخگویی انگیزه همین برخورد مناسب را مشاهده کردم.

ماه‌شمار شدن سود بانکی به سود خودروسازان

حالا که صحبت از خودرو شد، نگاهی به وضعیت این گروه در بازار سهام بیندازیم که اخیراً رشد یافته‌اند. در روزهای گذشته، دو گروه خودرو و بانک و مؤسسات اعتباری بازیگر اصلی بازار سهام شدند چراکه ماه‌شمار شدن سود سپرده بانک‌ها و قیمت‌های جدید خودروها سبب شده بود این دو گروه مورد توجه فعالان بازار قرار گیرند، در عین حال اخبار مربوط به افزایش سرمایه این گروه‌ها نیز به در نوسانات در عرضه و تقاضای آن‌ها تأثیر داشته است. امروز پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، ایران‌خودرو و پالایش نفت تهران هر یک به ترتیب ۱۱۷، ۵۰، ۴۷ و ۴۶ واحد تأثیر افزاینده روی شاخص‌های بازار داشتند.

اما و اگرهای وام ۳۰ میلیونی ازدواج

امروز خبر خوشی هم برای زوجین از مجلس مخابره شد که البته ابهامی را درباره نحوه تأمین منابع در ذهن ایجاد کرد. دولت در لایحه بودجه سال آینده، مبلغ وام ازدواج را ۱۵ میلیون تومان پیش‌بینی کرده بوده، اما امروز کمیسیون تلفیق مجلس، مبلغ وام را به ۳۰ میلیون تومان افزایش داد. این در حالی است که اگر منابع جدیدی برای پرداخت وام ازدواج پیش‌بینی نشود، احتمال دارد که تعداد تسهیلات پرداختی در سال آینده کاهش یابد. گزارش تحلیلی ایسنا از این موضوع را این‌جا بخوانید.

بازار آپارتمان‌های میانسال + قیمت

یکی از اتفاقاتی که طی یک سال اخیر رخ داده، جابه‌جایی تدریجی تقاضا از آپارتمان‌های نوساز به سمت واحدهای میانسال است. با افزایش شدید قیمت‌ها، خریداران مجبورند به انتخاب اولویت‌های دوم و سوم هستند. متقاضیان تلاش می‌کنند حتی‌المقدور واحدهای کمتر از ۱۵ سال ساخت با توجه به استطاعت مالی خود تهیه کنند. به همین دلیل مشاوران املاک می‌گویند رشد تقاضا برای واحدهای شش تا ۱۵ سال منجر به افزایش قیمت در این نوع واحدها شده است. در حالی که سال گذشته قیمت این واحدها نسبت به نوسازها مناسب ارزیابی می‌شد. در این لینک می‌توانید بازار آپارتمان‌های میانسال به همراه مظنه قیمت این نوع واحدها را بخوانید.

امیدواریم باران ببارد

سری هم به حوزه انرژی بزنیم؛ معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو اظهار امیدواری کرد که برای حل بحران آب سال ۱۳۹۸، ذخیره سدها افزایش یابد و بارش‌ها نیز هم‌چون پاییز ادامه داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که مخازن آب کشور پر شود و مشکلی برای تأمین آب نداشته باشیم.

هکرهای فارسی‌زبان در شبکه‌های اجتماعی مشغول شدند

اقدامات خرابکارانه هکرهای فارسی‌زبان در شبکه‌های اجتماعی از جمله اخبار پربازدید امروز بود. مشاهده و رصد فضای سایبری در زمینه باج‌افزار، از ظهور فعالیت سایبری جدید مهاجمان فارسی‌زبان در شبکه‌های اجتماعی در زمینه توسعه و انتشار باج‌افزار خبر می‌دهد. طبق آخرین مشاهدات صورت‌گرفته، این فعالیت در قالب RaaS (باج‌افزار به‌عنوان یک سرویس) در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی در حال شکل‌گیری و رشد بوده است. با توجه این‌که امروزه کد منبع اغلب باج‌افزارها در فضای سایبری (از جمله وب تاریک) موجود بوده و قابل سفارشی‌سازی است، معمولاً مهاجمان با دانش متوسط از طریق کلاهبرداری و اخذ مبالغ هنگفت از کاربران ناآگاه و هم‌چنین با تکیه بر روش‌های مهندسی اجتماعی، برای نیل به اهداف خرابکارانه خود از آن‌ها بهره می‌برند.

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا