انرژی

واریز ۱۰۰ درصدی درآمد نفت به صندوق توسعه ملی

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهادکرد: ما باید نفت را از بودجه ۹۸ حذف و ۱۰۰ درصد درآمد فروش آن را یکجا به حساب صندوق توسعه ملی واریز کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  برنامه ” چالش ” رادیو اقتصاد پیرامون موضوع صندوق توسعه ملی و صیانت از این صندوق در لایحه بودجه سال ۹۸ و با حضور دکتر جمشید عدالتیان اقتصاددان و عضو شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی، دکتر رضوی پور استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی و ارتباط تلفنی با شهباز حسن پور بیگلری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

همچنین بخوانید

عدالتیان در گفتگو با رادیو اقتصاد به اهداف اصلی از ایجاد صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: جلوگیری از نوسانات قیمت نفت و کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی از اهداف ایجاد این صندوق بود تا به تدریج کل درآمد نفتی در این صندوق ذخیره شود و در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

عضو شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی با تصریح بر اینکه منابع فعلی دولت بسیار اندک است و بخش خصوصی هم تا حدودی زمین گیر شده، گفت: این موضوع موجب استفاده دولت از این صندوق شده است.

عدالتیان با تأکید بر اینکه کارایی و بهره وری بخش خصوصی در صنایع دفاعی بهتر از دولتی بودن آن است افزود: هم اکنون بخش عمده ای از صنایع دفاعی در کشورهای آمریکا و کشورهای اروپایی خصوصی سازی شده اند اما در کشور ما هنوز بخش خصوصی به این موضوع ورود نکرده و از سرمایه عظیم در این بخش برداشتی نشده است.

این اقتصاددان همچنین گفت: برای تأمین منابع در شرایط عدم ثبات اقتصادی، راه حل دیگری به جز برداشت از صندوق توسعه ملی نیست البته دولت باید این برداشت ها را به صندوق بازگرداند.

در ادامه این برنامه، رضوی پور با اشاره به هدف از ایجاد صندوق توسعه ملی مبنی بر جلوگیری از ورود کنترل نشده ارز حاصل از درآمدهای نفتی به اقتصاد بیان داشت: ساختار اقتصاد جامعه ما ساخت رانتیر است و به حمایت های مستقیم دولتی و استفاده از منابع نفتی عادت کرده و به همین دلیل هم اکنون صندوق توسعه ملی در معرض خطر قرار گرفته است.

این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: هم اکنون ما در شرایطی قرار داریم که کشورهای هم پیمان، تقاضای خوبی نسبت به تولیدات نظامی و صنعت دفاعی ما دارند و اگر از این ظرفیت استفاده نکنیم نوعی فرصت سوزی تلقی خواهد شد. تجربه دنیا نشان داده صنایع دفاعی در مقاطعی از زمان پیشران توسعه اقتصاد بوده و بنابراین ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم.

رضوی پور با اشاره به الزامات روش برداشت و عدم برداشت از صندوق توسعه ملی مطرح کرد: برای حل مشکلات صندوق توسعه ملی باید به سمت چابک سازی دولت حرکت کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت آگاهی مردم نسبت به اهمیت صندوق توسعه ملی و صیانت از منابع آن گفت: باید جلوی مطالبات اشتباه برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی گرفته شود اما در شرایط بحرانی فعلی یعنی محدودیت منابع دولت چاره ای جز برداشت از منابع این صندوق نیست.

همچنین در پایان برنامه چالش رادیو اقتصاد، حسن پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: یکی از زیرساخت های اساسی کشور که مورد تاکید مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه است، موضوع صندوق توسعه ملی می باشد.

این نماینده مجلس با بیان طرح پیشنهادی خود مبنی بر حذف درآمد نفت از بودجه ۹۸ تشریح کرد: ما باید نفت را از بودجه ۹۸ حذف کنیم و ۱۰۰ درصد درآمد فروش آن را یکجا به حساب صندوق توسعه ملی واریز کنیم، چراکه با توجه به ظرفیت عظیم و منابع طبیعی ارزشمند در ایران می توان کشور را بدون نفت هم اداره کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا