ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

آمریکا هواوی را به نقض تحریم‌های اقتصادی علیه ایران متهم کرد

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا رسماً شرکت چینی هواوی و مدیر ارشد مالی آن را که در چندی پیش در کانادا بازداشت شده بود، به تخلف، دور زدن و نقض تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کشورهایی نظیر ایران متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در ماه پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی بود که پلیس و سپس وزارت دادگستری کانادا اعلام کرد منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت چینی هواوی به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در شهر ونکوور کانادا دستگیر و بازداشت شده است.

برخی از مقامات قضائی در آمریکا پیش‌تر گفته بودند که برخی از مقامات و مدیران شرکت چینی هواوی حداقل از سال ۲۰۱۶ به انتقال و فروش محصولات و تجهیزات مخابراتی به کشورهای ممنوعه و تحت تحریم مشغول بوده و همکاری‌های وسیع و گسترده‌ای نیز با این کشورها داشته‌اند.

هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه‌کننده موبایل در جهان محسوب می‌شود، در طول یک سال اخیر از سوی دولت ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و بسیاری از کشورهای هم پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و بسیاری از این کشورها اعم از آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شرکت چینی را تحت تأثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین و نقض حریم خصوصی کاربران، ممنوع اعلام کرده‌اند.

ماجرا از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های چینی نظیر هواوی و زدتی‌ای از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می‌کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می‌دهد تا علیه ایالات متحده از آن‌ها استفاده کند.

بر اساس گزارش رویترز، با اینکه تنش‌های سیاسی و اقتصادی میان ایالات متحده آمریکا و شرکت چینی هواوی در طول یک سال اخیر رو به فزونی بوده است، حالا وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا به صورت رسمی این شرکت را به تخلف، دور زدن و نقض تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهایی نظیر ایران متهم کرده است.

این وزارتخانه پس از مدت‌ها هشدار در مورد تهدیدات و چالش‌های امنیتی که محصولات، تجهیزات و فعالیت هواوی علیه امنیت ملی ایالات متحده آمریکا ایجاد کرده است، حالا کیفرخواست جدیدی را که شامل ۱۳ اتهام مختلف می‌شود، علیه این شرکت تنظیم و منتشر کرده است.

در این کیفرخواست، منگ وانژو ، مدیر ارشد مالی و دختر بنیان‌گذار شرکت هواوی به فریب کاری، پنهان کاری، دور زدن و نقض تحریم‌های اقتصادی آمریکا متهم شده است. همچنین این وزارت خانه مدعی شده است که هواوی از طریق یکی از زیرمجموعه‌هایش در هنگ کنگ تحت عنوان SkyCom تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را نقض کرده است. این در حالی است که این دو شرکت هر دو چنین ارتباطاتی را انکار کرده‌اند.

در قسمت دیگر این کیفرخواست، هواوی به سرقت مالکیت معنوی و پتنت های ثبت شده شرکت مخابراتی تی‌موبایل (T-Mobile) نیز متهم شده است. به باور دادستان‌های آمریکایی این شرکت نه تنها به اطلاعات مهم و تجاری این اپراتور مخابراتی بزرگ دسترسی پیدا کرده است بلکه تکنولوژی یکی از ابزارهای روباتیکی توسعه داده شده توسط آن را نیز به سرقت برده است تا در آزمایش گوشی‌های هوشمند خود از آن استفاده کند.

هواوی همچنین برای دسترسی کارکنان و مهندسان خود به اطلاعات شرکت‌های رقیب، پاداش تعیین کرده بوده است.

به نظر می‌رسد که در طول یک سال اخیر، هواوی به عنوان یکی از بزرگترین اپراتورهای مخابراتی بزرگ و تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان به شدت از سوی جوامع جهانی بخصوص ایالات متحده آمریکا تحت فشار قرار گرفته و به همین ترتیب نیز نام و آوازه آن تا حد زیادی مخدوش شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا