بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

چرا انقلاب ؟ چرا بلاک چین؟

میز گرد چرا انقلاب؟ چرا بلاک چین ؟ در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت برگزار شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سعید خوشبخت- مدیر توسعه و نوآوری شرکت آریا تک در میزگرد چرا انقلاب؟ چرا بلاک چین؟ گفت: تمرین زیادی برای مدل تعامل رقابت وجود ندارد و این که با چه راهکاری می شود این موضوع را اجرایی کرد بسیار مهم است.
وی تصریح کرد :فناوری بلاک چین یک دوگانه عجیب را به وجود آورده به خصوص در حوزه بورس که به سونامی تشبیه می شود که علاقمندی به قانون گریزی و نیاز به یک قانون برای فعالیت در این بخش است.

در ادامه این جلسه، محمد جواد صمدی-مدیر عامل شرکت زنجیره بلوک پارس در این میزگرد، گفت: در فناوری بلاک چین و دفتر کل توزیع شده قرار است شکل بازار پول و سرمایه تغییر کند, از این رو انقلاب بلاک چین فضایی ایجاد می کند که بدون اعتماد به یکدیگر قرار است به هم اعتماد کنیم که این اتفاق اگر بیفتند با تغییر ساختار بازار، نقش بانک و نهادهای مالی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی اظهار داشت: در فضای بلاک چین چند اصل وجود دارد و آقای ساتوشی ناکاماتو با تعریف دفتر کل توزیع شده اجزایی را برای انجام فرآیندهای مالی بدون حضور نهاد واسط مرکزی را فراهم کرد.

صمدی تصریح کرد: پایبندی به مفاهیم بلاک چین نیازمند تمرین جمعی است. از این رو دسترسی به اطلاعات و بهره گیری از ظرفیت های بلاک چین نیازمند تمرین کار گروهی در کشور است.

وی با اشاره به این که در فضای بلاک چین واقعیتی در خصوص انجام کارهای گروهی و مشترک وجود دارد، یادآور شد: کار مشترک و گروهی انجام دادن به معنای کنار گذاشتن رقابت نیست.

صمدی در مورد فضای هیجانی فناوری بلاک چین گفت: دو دسته از افراد در فضای بلاک چین اظهار نظر می کنند که دسته آن را ابزاری جدید ارزیابی می‌کنند و عده آن را بیت کوین می دانند در حالی که به عقیده من این موضوع را به صورت صفر و یک نمی‌توان ارزیابی کرد.

وی یادآور شد: فعالیت در فضای بلاک چین باید مسئله محور دنبال شود و باید در موضوعاتی از این فناوری استفاده شود که آن موضوع با دیگر راهکارها قابل حل نباشد.

صمدی با بیان این که با کمبود متخصص در حوزه فناوری مواجه هستیم، گفت: بلاک چین در حوزه فناوری اطلاعات تمام راه حل نیست و باید به دنبال راه حل های دیگر نیز در این بخش باشیم.

امیر غیاثوند- مشاور شرکت داده کاوان هوشمند توسن نیز در این میزگرد در پاسخ به این پرسش که بلاک چین در واقع می‌تواند ایجاد شفافیت کند، اظهار داشت: بلاک چین بستری برای صدور پول ارزهای رمزپایه با دفتر کل توزیع شده را انجام می‌دهد که از جمله کارهای حکومتی است.

وی تصریح کرد: این موضوع که در بلاک چین برای افراد می‌خواهیم هویت قائل شویم یا خیر ؟ یکی از مسائل مهم در این بخش است که اگر نخواهیم هویت برای افراد قائل شویم این موضوع منجربه ایجاد یکسری از چالش ها می شود و زمینه برای انجام کارهای خلاف ایجاد می‌کند.

وی، داشتن هویت مجهول در بستر بلاک چین را یکی از بهترین ابزارها برای خلاف کاران عنوان و خاطرنشان کرد: مسائل هویت در فناوری بلاک چین مشکلاتی ایجاد خواهد کرد ولی اگر هر فردی با هویت خود در بستر بلاک چین فعالیت کند، این مشکل برطرف می‌شود اما بحث محرمانگی اطلاعات نیز در این بستر مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد.

غیاثوند یادآور شد: وقتی که هویت افراد در بستر بلاک چین مشخص باشد به طور قطع موجب افزایش شفافیت می شود .

وی خاطر نشان کرد: من عقیده دارم بلاک چین یک ابزار است که بعضی وقت ها نیز متولی مشخصی ندارد و اگر افراد در آن هویت مشخص داشته باشند اما متولی مشخصی نداشته باشد اجرای قوانین در آن با مشکل مواجه خواهد شد.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا