انرژی

عمق دسترسی به آب سمنان از ۳۰۰ متر فراتر رفته است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان، عمق متوسط چاه‌های آب شرب این استان در دهه ۸۰ را ۱۵۰ متر اعلام کرد و گفت: این عمق در دهه ۹۰ به ۲۵۰ متر رسیده و در چاه‌هایی که اخیراً در سمنان، شاهرود و یا مناطق شرق تهران و غرب گرمسار حفاری کردیم عمق دسترسی به آب از ۳۰۰ متر هم فراتر رفته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد طاهری در نشست خبری اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳۰ چاه آب شرف در سطح استان وجود دارد که تقریباً ۱۲۰ حلقه آن در مدار قرار دارد.

وی از کاهش منابع آبی در این استان خبر داد و افزود: عمده منابع تأمین آب در این استان چاه‌ها هستند و چاه‌ها حدوداً ۷۰ درصد منابع آبی مورد نیاز شرب استان را تأمین می‌کنند.

همچنین بخوانید

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان از وجود دو منبع آبی مهم سطحی در بخش شرب این استان خبر داد و گفت: این دو منبع شامل سد شاهچراغی در دامغان و رودخانه حبله‌رود در گرمسار است، ضمن اینکه علاوه بر این بخشی از نیاز آبی استان از طریق قنوات و چشمه‌ها تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه آبدهی چشمه روزیه به عنوان یکی از منابع عمده تأمین آب سمنان از ۴۵۰ لیتر برثانیه سال قبل در تابستان امسال به ۲۷۰ لیتربرثانیه و در حال حاضر به ۱۹۰ لیتر برثانیه رسیده، ادامه داد: قنات گل‌رودبار هم از ۲۷۰ لیتر برثانیه سال قبل به ۲۱۰ لیتر برثانیه در تابستان و اخیراً به کمتر از ۱۸۰ لیتر برثانیه رسیده و یا قنات شاهرود از ۲۴۰ لیتر برثانیه به ۱۲۰ لیتر برثانیه در سال جاری رسیده است.

وی افزود: تولیدی ما از منابع آب سطحی در سد شهید شاهچراغی و حبله رود نیز کاهش چشمگیر داشته است.

طاهری با اشاره به مصرف سالانه آب شرب در این استان اضافه کرد: در استان سمنان سالانه ۶۱ میلیون مترمکعب آب از منابع تولید وارد مدار مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سمنان با اشاره به وضعیت مناسب بارش‌ها در سال جاری گفت: تا روز گذشته میزان بارندگی‌ها در سال آبی جاری به ۵۵ میلی‌متر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تنها ۱۵.۳ میلی‌متر رسیده نشان از افزایش حدوداً ۲۶۰ درصدی بارش‌ها دارد.

وی با اشاره به افزایش ۳۸.۳ درصدی بارندگی‌ها در بلندمدت ادامه داد: با وجود این افزایش‌ها هنوز در منابع آبی استان اثرات ملموسی احساس نمی‌شود.

طاهری با اشاره به برنامه‌های این شرکت در چهل‌سالگی انقلاب از افتتاح و بهره‌برداری از ۴۰ پروژه عمرانی در حوزه آب شهری استان خبر داد و گفت: برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۲۲۲ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ۶ پروژه از این پروژه‌ها استانی است ادامه داد: همزمان با چهل سالگی انقلاب ۶ پروژه در سمنان، ۶ پروژه در شاهرود، ۶ پروژه در دامغان، سه پروژه در شهرستان گرمسار، چهار پروژه در در مهدیشهر، و در شهرستان‌های سرخه، آرادان و میامی نیز هر کدام سه پروژه افتتاح می‌شود. علاوه بر این پروژه‌ها در دهه فجر، کار کلنگ زنی و عملیات اجرایی هشت پروژه به ارزش ۲۸۲ میلیارد ریال نیز در استان آغاز می‌شود.

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا