بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نگاهی به میزگرد با رمزینه‌ها چه کنیم؟ / بلاکچین بهترین بستر برای تبدیل دارایی راکد به دارایی قابل معامله است

 

میزگرد «با رمزینه‌ها چه کنیم؟» آخرین برنامه روز اول همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌‌های پرداخت بود که در سالن اصلی با حضور ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، سید فرشاد فاطمی اردستانی معاون اداری و مالی دانشگاه شریف،  عباس آشتیانی معاون توسعه کسب‌وکار شرکت سیتکس،  امیر هامونی مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک و با مدیریت ولی ‌اله فاطمی صاحب‌نظر در نظام‌های پرداخت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ولی‌الله فاطمی در ابتدای این میزگرد خوشحالی خود را از انتخاب انقلاب بلاکچین به‌عنوان موضوع اصلی همایش امسال اعلام کرد و گفت: «فناوری بلاکچین فناوری نوظهوری است که اگر بتوانیم با تصمیم‌هایمان شروع خوبی داشته باشیم، می‌توانیم عدم پیشرفت‌هایمان را در برخی از حوزه‌ها جبران کنیم.»

سپس حکیمی در پاسخ به اینکه آیا انقلاب بلاکچین می‌تواند یک انقلاب مدیریت شده باشد، گفت: «شاید نتوان گفت انقلاب چراکه هر تکنولوژی دیگری نیز روزی نوظهور است. وقتی‌که رگولاتوری با یک فناوری روبه‌رو می‌شود، نقطه ورود رگولاتوری و حاکمیت به آن بسیار مهم است. اما متاسفانه ورود حاکمیت به بلاکچین، از سمت بیت‌کوین بود که آن نیز با نوسانات ارزی روبه‌رو شد؛ بنابراین رگولاتوری یک موضع منفی نسبت به این فناوری دارد که این بدشانسی نقطه ورود ما به این حوزه بوده است. باید محصولی ارائه شود تا حاکمیت از بلاکچین خوشش بیاید. بلاکچین بهترین بستر برای تبدیل دارایی راکد به دارایی قابل معامله است. دولت نیز با این مخالف نیست، بنابراین بهتر است از این بخش وارد ماجرا شویم که مخالفی در بدنه دولت نداشته باشد.»

سپس آشتیانی با اشاره به اینکه رگولاتوری این حوزه به‌شدت داینامیک است، گفت: «بلاکچین بیشتر یک ماین‌ست است که رگولاتوری این حوزه نیز خیلی داینامیک است ولی با این وجود باید گام‌های محکمی را در این زمینه برداشت. ما داریم درباره تکنولوژی صحبت می‌کنیم که ارزشش در یک روز می‌توانید ده‌ها برابر جابه جا شود، بنابراین خیلی نمی‌توان برای آینده آن از الان برنامه‌ریزی کرد و از قبل برای آن مجوزهایی صادر کرد بلکه باید چارچوبی برای آن ایجاد شود چراکه داشتن یک بیانیه و چارچوب خیلی بهتر از یک فضای مبهم است.»

آشتیانی همچنین با اشاره به اینکه باید ماهیت این فناوری را بشناسیم گفت: «نهادهای حاکمیتی و امنیتی کشور دغدغه‌های خودشان را دارند اما این دغدغه‌ها چه باشد چه نباشد این فناوری رشد خودش را خواهد داشت و جلویش را نمی‌توان گرفت. به عبارتی رگولاتور نباید خیلی خودش را درگیر جزئیات کند.»

به گفته فرشاد فاطمی، اگر اقتصاددانان، فناوری بلاکچین را درک نکنند و تاثیر و تبعات آن را نشناسند، این بخش در آینده دچار مشکل می‌شود. تصور من این است که در را‌ه‌اندازی صنعت بانکداری ایران، بانک مرکزی از برخی سیاست‌گذاری‌های پولی غافل شده که علت آن هم این است که شاید کارشناسان اقتصادی از دانش کافی برای مواجهه با برخی فناوری‌های نوین برخوردار نیستند.»

فاطمی در مورد آیین‌نامه مطرح شده در خصوص ارزهای رمزنگاری‌شده گفت که این آیین‌نامه جای اصلاح دارد به‌خصوص در آن قسمت که عنوان کرده توکن‌ها ابزار پرداخت نیستند و معتقد است که بانک مرکزی به‌عنوان نهاد رگولاتوری باید شرایط کار بانک‌ها در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده را تعیین کند.

علیرضا دلیری نیز با اشاره به اینکه دنیا در رشد فناوری به نقطه‌ای رسیده است که دولت و حاکمیت‌‌ها چه بخواهند و چه نخواهند باید با آن همراه شوند و امکان ترمز یا محدود کردن با پیشرفتی که در فناوری وجود دارد، معنی ندارد، گفت: «بیش از ۹۰ درصد حاکمیت و دولت در کشور با این فناوری موافق هستند ولی دغدغه‌هایی نیز در این باره وجود دارد. حرکت حاکمیت و دولت به‌سوی بلاکچین در کشور رو به جلو است و می‌خواهیم این بستر را با رفع دغدغه‌ها فراهم کنیم. سرعت رشد این فناوری بسیار بالاست و اگر با آن هماهنگ نشویم، عقب می‌مانیم و باید هزینه‌های بیشتری بپردازیم.»

در ادامه میزگرد نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: «زمانی می‌توانید از بلاکچین به‌عنوان ابزار انتقال وجه بین‌المللی استفاده کنیم که از این ابزار در داخل کشور استفاده شده باشد و نقاط ضعف و قوتش مشخص شده باشد تا مشکلی مانند سکه ثامن نیفتد. اول باید در داخل اطلاع‌رسانی کنیم، آگاهی به وجود بیاید و رگولاتور هم کارش را درست انجام دهد. تا سال ۲۰۱۴ تعداد ۳۰-۴۰ کشور صرفا درفت‌های اولیه درباره قوانین رمزارزها منتشر کرده‌اند.»

او همچنین به اهمیت موضوعاتی مانند  KYC و AML در این حوزه اشاره کرد و معتقد است که ابتدا باید زیرساخت‌های داخلی را به وجود آوریم و بعد در مورد بین‌المللی شدن با کمک این فناوری صحبت کنیم.

سپس امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه مهم‌تر از تکنولوژی بلاکچین، مقبولیت آن در بین اعضای بازار سرمایه است، گفت: «اگر شما سهام بخرید و بخواهید آن را به‌عنوان تضمین وام ارائه دهید، باید ماه‌ها درگیر باشید. اما بستر بلاکچین این امکان را می‌دهد تا در کمترین زمان چنین فرایندی انجام شود.»

هامونی معتقد است که از مزیت ایجاد اعتماد شفافیت بلاکچین می‌توان استفاده‌های بسیاری کرد و از سندباکسی گفت که در قالب آن بتوان ATO را در یک فضای آزمایشی انجام داد تا بعد از آن و در مدت شش ماه قانون‌نویسی‌های آن انجام شود و به این نتیجه رسید که ازنظر شرعی قابلیت ورود به بازار را دارد یا نه.

مدیرعامل شرکت فرابورس صحبت‌هایش را ادامه داد و گفت: «باید دید که بلاکچین چه کمکی برای رمزینه شدن بازار، مردم و دستگاه‌ها می‌کند؟ نزدیک‌ترین بٌعد بلاکچین به بازار سرمایه، انتقال سرویس‌های دیتای بازار سرمایه و نظام بانکی است. ضمن اینکه مباحث انتقال حسابداری‌ها را به بلاکچین در دستور کار بازار سرمایه داریم.»

او ادامه داد: «مهم‌ترین ریسکی که وجود دارد این است که تشکل‌ها و نهادهای مالی حاضر در بازار نقششان محافظت از دارایی‌های مردم است و مهم‌ترین ضرورت در این حوزه نیز اعتمادسازی است.»

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا