تجارتصنعت، معدن، تجارت

نقش کلیدی گمرک درتسهیل تجارت

مسئول کارگروه کمیته گمرکی اتاق بازرگانی ایران گفت: گمرک در توسعه صادرات و تسهیل تجارت نقش اساسی دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سید علی حسینی در برنامه «راه ابریشم» رادیو اقتصاد افزود: «مرزهای گمرک هوشمند برای تجارت، مسافرت و حمل و نقل بدون وقفه» شعار سازمان جهانی گمرک برای سال ۲۰۱۹ میلادی است.

وی اظهارداشت: این نوید دهنده روزهایست که گمرک ایران بتواند فرآیند های گمرکی خود را به خصوص در بخش صادرات در کمترین زمان و با بهترین کیفیت انجام دهد.

همچنین بخوانید

مسئول کارگروه کمیته گمرکی اتاق بازرگانی ایران گفت: ماده ۱۲ قانون امور گمرکی می گوید: «بمنظور تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی در مبادی ورودی و خروجی، نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان های مسئول سایر کنترل ها موظفند تحت نظارت گمرک اقدام کنند. سایر کنترل ها مانند بازرسی های پزشکی، دامپزشکی، گیاهی، استانداردهای فنی و کیفیت باید به صورت هماهنگ و تحت نظارت گمرک ساماندهی شود. برخی از این کنترل ها به منظور تسهیل تجارت بین‌المللی می‌تواند با هماهنگی قبلی به گمرک واگذار شود یا در مکان دیگری به تشخیص گمرک صورت گیرد. وزارتخانه‌ها و سازمان های مسئول این کنترل ها باید به منظور انجام سریع وظایف خود امکانات و تسهیلات لازم را فراهم کنند.»

وی افزود: معنا و مفهوم این ماده قانونی اینکه در حقیقت گمرک هماهنگ کننده تجارت خارجی برای سازمان های مختلفی که در حیطه مدنظر فعالیت می کنند و به بیان دیگر تمامی این سازمان ها باید تحت نظارت گمرک فعالیت خود را انجام دهنداز اینرو درنهایت کار گمرک تائید می کند که فرآیند صادراتی از مسیر قانونی بطور کامل اجرا شود.

حسینی اظهارداشت: مطابق آمار گمرک مجموع صادرات کشور طی سال گذشته ۴۵ میلیارد دلار بوده است.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: پس از پایان جنگ تحمیلی و اجرای برنامه های پنج ساله توسعه از سال ۱۳۶۸ یکی از اقدامات بسیار مهم دولت توسعه و ساده سازی فرآیند صادرات بوده است.

مسئول کارگروه کمیته گمرکی اتاق بازرگانی گفت: اقتصاد ایران تا قبل از این مقطع یک اقتصاد واردات محور و تمامی آئین نامه ها، رویه ها، دستور العمل ها و … سازمان های درگیر در امر تجارت خارجی در عمل مبتنی بر واردات بود.

وی افزود: خوشبختانه در ابتدای برنامه پنج ساله اول توسعه گمرک بر این مدار قرار گرفت که بتواند بخش عمده ای از موانع صادراتی را برطرف کند.

حسینی اظهارداشت: گاهی در همان سال ها کامیون های حامل کالاهای صادراتی برای انجام فرآیند عملیات گمرکی سه تا چهار روز در پشت درب های گمرک متوقف می شدند.

وی گفت: گمرک جمهوری اسلامی در همان زمان طی یک بخشنامه ای به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد که باید طی مدت یکسال فرآیند عملیات گمرکی به خصوص در حوزه صادرات حداکثر به یک روز کاهش پیدا کند.
مسئول کارگروه کمیته گمرکی اتاق بازرگانی افزود: بیشترین سازمان های دخیل در امر صادرات شامل استاندارد، غذا و دارو، قرنطینه و برخی از مجموعه های مرتبط با فرآورده های نفتی و روغن های تصفیه دوم مانند شرکت نفت و نظایر این است.

وی یادآورشد: تصمیم گمرک از دهه ۷۰ تاکنون بر این مهم استوار بوده که با انعقاد تفاهم نامه با سازمان های مربوطه و دیگر اقدامات لازم بتواند به فرآیند عملیات گمرکی در حوزه صادرات سرعت بیشتری بخشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا