صنعت، معدن، تجارت

پروژه کارخانه زغالشویی ۵۰۰ هزار تنی سوادکوه افتتاح شد

سوادکوه – پروژه کارخانه زغالشویی ۵۰۰ هزار تنی سوادکوه با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی پیش از ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح کارخانه زغال‌شویی شهرستان سوادکوه، افتتاح این کارخانه را یکی از برنامه‌های توسعه برای این شهرستان برشمرد و با اشاره به ظرفیت زغال‌سنگ منطقه گفت: شروع ساخت کارخانه در اوایل سال ۹۳ یوده و در اواخر سال گذشته، فعالیت آزمایشی خود را آغاز و امروز نیز به‌طور کامل افتتاح شد.

مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه کارخانه زغال‌شویی با علم روز ایجاد شده است، هزینه ساخت آن را هفت و نیم میلیون یورو برشمرد و افزود: هفتاد درصد ماشین آلات کارخانه تولید ایران بوده و ۳۰ درصد دیگر از بهترین برندهای خارجی است.

همچنین بخوانید

کرباسیان با بیان اینکه این کارخانه از نظر زیست‌محیطی بسیار دقیق طراحی شده، باطله این کارخانه را نسبت به دیگر کارخانه‌های زغال‌شویی ۱۷ درصد کمتر برشمرد و افزود: این کارخانه با سیستم مصرف آب در گردش، پرت انرژی ندارد.

وی ظرفیت این کارخانه را ۳۵ هزارتن زغال برشمرد و افزود: ۵۰۰ تن زغال خام وارد این کارخانه شده و سپس، محصول به کارخانه کک سازی داده می‌شود و در زنجیره فولاد قرار می‌گیرد.

کرباسیان با اشاره به وجود ۱۴۰ میلیون تن ظرفیت زغال‌سنگ استان مازندران، افزود: با آغاز اکتشاف‌های جدید، ۲۰ میلیون تن در سال ۹۵ به زغال سنگ قطعی استان اضافه شده و ۶۰ میلیون تن دیگر را نیز پیش‌بینی می‌کنیم.

وی رابطه با میزان اشتغال‌زایی این کارخانه گفت: این کارخانه در مکان کارخانه‌ای قدیمی که از مدار خارج شده، ساخته شد و بدون کاهش اشتغال توانستیم پرسنل را جابجا کنیم.

کرباسیان از برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از باطله‌هایی که در طی چهل سال گذشته جمع شده و مقدار آن نیز بسیار زیاد است، خبر داد و افزود: تاکنون خوشبختانه تعدادی شرکت ایرانی و خارجی در این مناقصه شرکت کرده‌اند و امیدواریم در آینده کارخانه قدیمی با قرارداد جدید هم ایجاد اشتغال کند و هم کمک به محیط‌زیست شود.

وی با اشاره به اینکه کارخانه کک‌سازی نیز در دستور کار ما قرار دارد، گفت: اگر محیط‌زیست مجوز کامل دهد، ساخت این کارخانه نیز شروع خواهد شد و و قائم مقام محیط زیست با تیم همراه در چند ماه گذشته بازدیدی از منطقه داشته‌اند و توافق شده تا یک مشاور بین‌المللی اطلاعات را دوباره مرور کند و نظر نهایی را اعلام کند.

وی ابراز امیدواری کرد که ظرف دو ماه اینده به تفاهم برسند و طبق ضوابط دقیق سازمان محیط زیست انجام شود

کرباسیان در رابطه با معادن کردآباد، گلیران و گلندرود گفت: عملیات معدن گلیران در حال شروع بوده و در رابطه با این معادن با سازمان جنگل‌ها و معدن در حال رایزنی هستیم و اگر مسئولان استان به ما کمک کنند بودجه کاملی را در سازمان و شرکت تهیه دیده‌ایم.

وی معدن را آغاز اشتغال‌زایی برشمرد و افزود: در زنجیره بعدی این امر، زغال شویی و کک‌سازی قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با سوال خبرنگار مبنی بر افتتاح دیرهنگام کارخانه زغال‌شویی، با اعلام اینکه این کارخانه ظرف دو سال به بهره‌برداری رسیده این بازه زمانی را خوب توصیف کرد.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا