انرژی

وزیر نیرو: طرح آمایش سرزمین از نان شب برای توسعه کشور واجب‌تر است

وزیر نیرو گفت: طرح آمایش سرزمین از نان شب برای توسعه کشور واجب‌تر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران شرکت‌های آب و فاضلاب، برق منطقه‌ای و توزیع برق خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نبود یک طرح واحد آمایش سرزمین به این معنی نیست که ما طرح آمایش سرزمین نداریم، بلکه به این معناست که به تعداد مسئولان سیاست‌گذار، به تعداد استان‌ها، به تعداد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و به تعداد همه کسانی که دل در گرو توسعه کشور دارند یک طرح آمایش وجود دارد و هرکسی در ذهن خودش مسیری برای توسعه طراحی کرده است.

اردکانیان تصریح کرد: نبود یک طرح به این معناست که هیچ توازن و تعادلی بین منابع و مصارف ما وجود ندارد و اگر طرح‌های توسعه استان‌ها را کنار هم بگذاریم ممکن است منابع مورد نیاز آن چند برابر کشور ایران باشد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه مسئول نهایی و آماده کردن طرح آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه است که بر اساس آخرین وعده‌ای که داده شده امیدواریم به یمن چهل سالگی انقلاب در سال پیشرو پیش از فصل تابستان این طرح آماده باشد.

وزیر نیرو بیان کرد: واقعاً در زمینه آب مشکل زیادی داریم و راه حل بخش عمده‌ای از مشکلات این است که طرح آمایش مورد وفاق وجود داشته باشد که بدانیم که هر بخشی مسیر توسعه‌اش در هر منطقه‌ای چگونه است و بر آن اساس برنامه‌ریزی‌ها را جلو ببریم.

وی همچنین با اشاره به سرنوشت انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور، گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته تلاش خواهیم کرد که از این به بعد موضوع آب را یک موضوع بخشی نبینیم و همه دستگاه‌ها -چه بیرون و چه درون دولت – که بر موضوع آب تأثیر گذار بوده و از موضوع آب تأثیرپذیر هستند با هم کار کنند که اگر آبی هم منتقل می‌شود داخل مشک سوراخ ریخته نشود؛ یعنی همزمان با تدارک آب‌های جدید فکر رفو کردن سوراخ‌های مشک هم باشیم.

نیمی از مصرف برق با انرژی باد قابل تأمین است

اردکانیان همچنین در نشست بررسی مسائل و مشکلات صنعت آب و برق گناباد اظهار کرد: نقش برق در این عرصه‌ها نقش غیر قابل انکاری بوده و در بخش جمعیت روستایی، تعداد روستاهای برق‌دار در چهار دهه قبل کمتر از ۴۴۰۰ روستا بوده که الان به بیش از ۵۷ هزار روستا رسیده است و هم اکنون روستای بالای ۱۰ خانوار در کشور نداریم که از نعمت برق برخوردار نباشد.

وی با اشاره به انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر به یک هزار مگاوات رسیده که بنا داریم تا پایان دولت دوازدهم، آن را به ۴۰۰۰ مگاوات و تا پایان برنامه ششم به ۵۰۰۰ مگاوات برسانیم.

وزیر نیرو ادامه داد: در بخش نیروگاه‌های بادی، بر اساس مطالعات انجام شده تا ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت داریم؛ در صورتی که در ساعات اوج مصرف برق، مصرف ما کمتر از ۶۰ هزار مگاوات است؛ لذا اگر بتوانیم به نحو مناسبی مصرف را مدیریت کنیم، می‌توانیم تا ۵۰ درصد اوج بار فعلی را فقط از انرژی باد تأمین کنیم.

اردکانیان به تأمین آب در کشور اشاره کرد و افزود: سدهای بزرگی در کشور ساخته شده که در کنترل سیلاب نقش ارزنده‌ای داشته‌اند و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خروجی آن‌ها مدیریت و کنترل شده است.

وی تصریح کرد: در بخش آب و فاضلاب شهری و روستایی هم اکنون نزدیک به ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۷۵ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه‌های آب سالم و بهداشتی قرار دارند. تعداد روستاهای بهره‌مند از آب سالم و بهداشتی در دولت تدبیر و امید به ۹۰۰۰ قریه با جمعیت نزدیک به ۶ میلیون نفر رسیده که در ابتدای انقلاب این آمار کمتر از ۲ میلیون نفر بوده است.

پوشش ۵۰ درصدی شبکه فاضلاب

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد جمعیت کشور ما تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب بوده و تعداد تصفیه خانه‌های مجهز از عدد ۴ به ۲۱۶ افزایش پیدا کرده که تنها امسال ۴۰ پروژه بزرگ آب و فاضلاب به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته اردکانیان، به مدد تلاش صورت گرفته در خراسان رضوی تعداد طرح‌های افتتاح یا کلنگ‌زنی شده بالغ بر ۶,۰۰۰ میلیارد تومان بوده و علاوه‌بر آن ۴,۰۰۰ میلیارد تومان طرح در دست اجرا در این استان داریم.

وی افزود: جمعیت کشور نسبت به ۴۰ سال گذشته حدود ۲.۳ برابر شده و خدمتی که در همه بخش‌ها به ویژه آب و برق ارائه شده، فوق‌العاده چشمگیر و افتخارآمیز است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا