انرژیبین الملل

کاهش شدید تولید اوپک با افت تولید عربستان و دوستانش

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ژانویه بیشترین میزان کاهش را در دو سال گذشته داشته است که ناشی از کاهش داوطلبانه تولید عربستان سعودی و متحدانش و همچنین تولید کمتر از سوی ایران، لیبی و ونزوئلا بوده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، یافته‌های نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک که متشکل از ۱۴ کشور عضو است، ۳۰.۹۸ میلیون بشکه در روز نفت در ژانویه تولید کرد که ۸۹۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با دسامبر کاهش داشت و بزرگترین کاهش ماهانه از ژانویه سال ۲۰۱۷ به این طرف بود.

این نظرسنجی حاکی از آن است که اوپک از اول ژانویه تقریباً تا سه چهارم کاهش تولید خود را عملی کرده است با این حال عراق و برخی از تولیدکنندگان کوچک‌تر همچنان بالاتر از سطحی که توافق کرده بودند به تولید نفت خود ادامه دادند.

همچنین بخوانید

یک مقام اوپک اظهار امیدواری کرد که اعضای بیشتری به تعهداتشان عمل کنند و عنوان کرد کاهش عرضه تاکنون قابل قبول بوده است و آن را شروع خوبی خواند.

اوپک و متحدانش شامل روسیه که به اوپک پلاس معروف هستند، در دسامبر توافق کردند تولیدشان را مجموعاً ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا از اشباع عرضه بازار جلوگیری کنند.

طبق نظرسنجی رویترز، ۱۱ عضو اوپک که در این توافق مشارکت دارند تا ۷۰ درصد به کاهش تولید عمل کردند و کاهش تولید در ایران، لیبی و ونزوئلا میزان کاهش تولید اوپک را به ۸۹۰ هزار بشکه در روز رساند.

بر اساس این نظرسنجی، بزرگترین کاهش تولید مربوط به عربستان سعودی بود که ۳۵۰ هزار بشکه در روز در ژانویه نفت کمتری نسبت به دسامبر تولید کرد. دومین و سومین کاهش بزرگ تولید نیز مربوط به کویت و امارات متحده عربی بود.

اما در میان کشورهایی که در ژانویه پایبندی کمتری به کاهش تولید نشان دادند، علاوه بر عراق، نیجریه و الجزایر نفت بیشتری از سقف تعیین شده تولید کردند در حالی که تولید گابون ثابت بود.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا