بانکبانک و بیمه

دورنمای ابهام‌آمیز بازار مسکن در سال ۹۶


بازار مسکن پس از پشت سر گذاشتن ۴ سال رکود سنگین در شرایطی سال جدید را آغاز می‌کند که صنایع مرتبط با آن در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند و کارشناسان این حوزه نیز پیش‌بینی‌های متفاوتی از وضعیت این بازار در سال ۹۶ ارائه می‌دهند که دورنمای این بازار در سال‌جاری را ابهام‌آمیزتر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)، بیت‌الله‌ ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن به همشهری می‌گوید: تقریبا از پایان تابستان شاهد تحولاتی در بخش مسکن خواهیم بود که با افزایش در ۴حوزه معاملات، قیمت، صدور پروانه و تولید همراه است. به اعتقاد او در این شرایط سیاست کنترل نرخ تورم کارایی ندارد و چنانچه با تداوم رکود این سیاست پیگیری شود،
تحولات مسکن با شدت بیشتری در سال‌های آینده رخ خواهد داد. از سوی دیگر، فردین یزدانی، مدیرعلمی طرح جامع مسکن نیز پیش‌بینی می‌کند که در نیمه اول سال‌جاری، مسکن وارد فاز رونق شود اما معتقد است قطعا با جهش قیمتی همراه نخواهد بود. البته او سقف تورم مسکن در سال‌جاری را نهایتا ۲۰ درصد پیش‌بینی می‌کند که حداقل دوبرابر تورم پیش‌بینی شده از سوی دولت است.
مسئله‌ دیگری که در این وضعیت مطرح می‌شود، کاهش شدید قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر است. در این میان، وزیر راه و شهرسازی هم با استناد به آمار خانه‌های خالی به میزان بالای حبس سرمایه در این حوزه می‌پردازد، ایرج رهبر، عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان می‌گوید: باید اذعان کرد که بالا بودن تعداد خانه‌های‌ خالی از سکنه ناشی از پایین بودن قدرت خرید متقاضیان است. از سوی دیگر حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعتقاد به اینکه رشد ۵.۶ درصدی بخش مسکن در اسفند‌۹۵ رشد مطلوبی است،
بهترین حالت برای بازار مسکن را ادامه همین رشد آرام و افزایش معاملات با شیب ملایم عنوان می‌کند که تأثیر تورمی و ناگهانی بر قیمت مسکن ندارد. او می‌گوید: از نظر وزارت راه و شهرسازی، نه رشد ناگهانی که موجب جهش قیمتی مسکن و بازگشت خرید و فروش دلالانه به این حوزه می‌شود، مناسب است و نه ادامه رکود. این در حالی است که حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، معتقد است: یکی از دلایل اصلی نابسامانی وضعیت مسکن ایران، این است که در حوزه مسکن، برنامه‌ریزی نداشته‌ایم یا اجرا نکرده‌ایم و دولت‌های قبلی و فعلی براساس سلایق و دیدگاه‌های مدیریتی خودشان، سکانداری این بخش را بر‌عهده گرفته‌اند.
عقبایی درباره تأثیرات نبود برنامه‌ریزی پیوسته برای حوزه مسکن می‌گوید: نتیجه این وضعیت آن است که دولت قبل طرح مسکن مهر را اجرا می‌کند اما دولت فعلی این طرح را اشتباه می‌داند و به برنامه‌ریزی و اجرای طرح دیگری می‌پردازد؛ این درحالی است که دولت‌ها باید در قالب برنامه کلان به مسئله مسکن نگاه کنند و برای آن برنامه‌ریزی طولانی‌مدت داشته باشند.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا