انرژیصوت

مدیریت صحیح عرضه عامل افزایش بهای نفت

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: افزایش بهای نفت در بازار های جهانی ناشی از رعایت صحیح توافق کاهش تولید بین کشورهای اوپکی و غیر اوپکی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد علی خطیبی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه قیمت نفت هم اکنون در دامنه ۶۰ دلار در حال نوسان است، افزود: نگرانی هایی که بابت افت قیمت نفت وجود داشت در حال حاضر با اعمال مدیریت عرضه برطرف شده است.

وی همچنین اظهارداشت: علاوه بر این موضوع مازاد عرضه نفت به بازار نیز با توجه به کاهش تولید در برخی از کشورها مثل ونزوئلا بصورت اجباری و در بعضی از کشورها بصورت داوطلبانه منتفی است.

این کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی گفت: وقتی صادرات نفت یک کشور به دلائل مختلف به خصوص تحریم، آشوب و غیره دچار افت یا قطع می شود کشورهای دارای ظرفیت مازاد عرضه وارد میدان شده و این کاهش را جبران می کنند ولی آثار روانی این کاهش ها تا حدودی قیمت ها را تحت شعاع خود قرار می دهد.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: بطورکلی تا زمانی که مازاد عرضه وجود داشته باشد این ظرفیت می تواند در شرایط بحرانی بکار گرفته و مانع از کمبود عرضه نفت در بازار شود.

خطیبی تصریح کرد: ناگفته نماند همه کشورهای صاحب نفت مازاد ظرفیت ندارند بلکه تعداد معدودی از کشورهای از این شرایط بهره مند هستند.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: زمانی هم که در بازار مازاد عرضه وجود داشته باشد کشورهای صاحب نفت اعم از اوپکی و غیر اوپکی برای جلوگیری از سقوط قیمت ها و متعادل کردن بازار بصورت گروهی سقف تولید خود را کاهش می دهند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا