خودروصنعت، معدن، تجارت

یکه‌تازی فولکس واگن در لیست بزرگترین خودروسازان سال ۲۰۱۸

بزرگترین خودروسازان سال ۲۰۱۸ معرفی شدند. در این لیست گروه‌های خودروسازی فولکس واگن، تویوتا، رنو-نیسان و جنرال موتورز در رتبه‌های اول تا چهارم قرار دارند. در ادامه از میزان فروش این خودروسازان مطلع می‌شویم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معمولا در پایان هر سال میلادی، بزرگترین خودروسازان سال معرفی می‌شوند و اکنون نیز با به پایان رسیدن سال ۲۰۱۸ گروهای خودروسازی بزرگ جهان لیستی از میزان فروش محصولات خود را تا پایان سال ۲۰۱۸ اعلام کرده‌اند. بر اساس این لیست می‌توانیم با بزرگترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۱۸ آشنا شویم. بر اساس آمار منتشر شده، خودروسازان بزرگ جهان در سال ۲۰۱۸ توانسته‌اند فروش ۹۵.۶ میلیون دستگاهی را تجربه کنند که نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد ۰.۲ درصدی را نشان می‌دهد. البته در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۸ فروش خودروسازان بسیار چشمگیر بود، اما در نیمه دوم سال به دلیل تعیین قوانین آلایندگی جدید WLTP در اروپا و بحران چین، میزان فروش آن‌ها کاهش پیدا کرد. به این ترتیب، گروه خودروسازی فولکس واگن همچنان در صدر لیست بزرگترین خودروسازان جهان قرار دارد.

لیست بزرگترین خودروسازان سال ۲۰۱۸

۱.‌ گروه فولکس واگن

میزان فروش: ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۶۲۵ دستگاه

بزرگترین خودروسازان

گروه خودروسازی فولکس واگن در صدر لیست بزرگترین خودروسازان سال ۲۰۱۸ قرار می‌گیرد. این گروه متشکل از برندهای برجسته‌ای نظیر فولکس‌ واگن، آئودی، اشکودا، سئات، بوگاتی، لامبورگینی، بنتلی و پورشه است و در مجموع توانسته فروش ۱۰.۸ میلیون دستگاهی را در سال ۲۰۱۸ تجربه کند. میزان فروش گروه خودروسازی فولکس واگن در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۲.۲ درصد افزایش داشته و سهم این گروه از کل بازار خودرو جهان ۱۱.۴ درصد است.

۲. گروه تویوتا

میزان فروش: ۱۰ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۶۵۵ دستگاه

بزرگترین خودروسازان

برندهای تویوتا، لکسوس و دایهاتسو گروه خودروسازی تویوتا را تشکیل می‌دهند. این گروه در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰.۵ ملیون دستگاه را در بازارهای جهانی به فروش رسانده است که نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد ۲.۲ درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس آمار، میزان فروش گروه تویوتا در کشورهایی چون چین، کره جنوبی، اسپانیا و آرژانتین افزایش پیدا کرده و در کشورهای عربستان، ایالات متحده و ترکیه کاهش یافته است. گروه خودروسازی تویوتا در جایگاه دوم بزرگترین خودروسازان جهان قرار دارد.

۳. گروه رنو-نیسان

میزان فروش: ۱۰ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۹۹۲ دستگاه

بزرگترین خودروسازان

مدتی قبل گروه خودروسازی رنو–نیسان سهام شرکت روسی لادا و میتسوبیشی را خرید. بنابراین گروه خودروسازی رنو-نیسان از برندهای معروفی چون رنو، نیسان، میتسوبیشی، داچیا، لادا، اینفینیتی، داتسون و سامسونگ تشکیل شده است. این گروه مجموع فروش ۱۰.۳ میلیون دستگاه را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرده که نسبت به سال قبل حدود ۱.۳ درصد رشد داشته است. میزان فروش گروه نو-نیسان در کشورهای چین، برزیل و روسیه افزایش و در ایالات‌متحده، مکزیک و بریتانیا کاهش پیدا کرده است.

۴. گروه جنرال موتورز

میزان فروش: ۸ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۹۸۷ دستگاه

بزرگترین خودروسازان

برندهای برجسته‌ای چون شورلت، بیوک، کادیلاک، جی ام سی، هولدن، وولینگ، بائوجون و راون گروه خودروسازی جنرال موتورز را تشکیل می‌دهند. این گروه در سال ۲۰۱۸ فروش حدود ۸.۸ میلیون دستگاه را تجربه کرده که نسبت به سال گذشته کاهش ۲ درصدی را نشان می‌دهد. میزان فروش گروه جنرال موتورز در بازارهای بزرگ جهان نظیر چین و ایالات متحده کاهش پیدا کرده است و به همین دلیل در جایگاه چهارم لیست بزرگترین خودروسازان جهان قرار دارد.

۵. هیوندای-کیا

میزان فروش: ۷ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۹۴۵ دستگاه

بزرگترین خودروسازان

گروه خودروسازی هیوندای–کیا از برندهای معروف هیوندای، کیا و جنسیس تشکیل شده است. میزان فروش این گروه در سال ۲۰۱۷ با کاهش شدیدی روبه‌رو بود، اما در سال ۲۰۱۸ با فروش ۷.۵ میلیون دستگاه توانست خود را احیا کرده و با رشد ۳.۲ درصد در جایگاه پنجم بزرگترین خودروسازان جهان قرار بگیرد. میزان فروش گروه خودروسازی هیوندای-کیا در کشورهای روسیه، اسپانیا، فرانسه و هلند افزایش چشمگیری داشته است. گفتنی است رکورد فروش این گروه خودروسازی در سال ۲۰۱۶ حدود ۷.۹ میلیون دستگاه بوده است که با این آمار هنوز فاصله دارد.

۶. گروه فورد

میزان فروش: ۵ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۳۰۶ دستگاه

بزرگترین خودروسازان

گروه فورد با در اختیار داشتن برند فورد و لینکلن، در سال ۲۰۱۸ فقط ۵.۷ میلون دستگاه خودرو به فروش رسانده که کاهش ۸.۹ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. میزان فروش گروه خودروسازی فورد در کشور چین حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است. همچنین در بازارهای کشور ترکیه، مکزیک، استرالیا، آفریقای جنوبی و ایالات‌متحده نیز با کاهش فروش مواجه شد.

۷. گروه هوندا موتور

میزان فروش: ۵ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۱۲۵ دستگاه

بزرگترین خودروسازان

گروه هوندا موتور از دو برند هوندا و آکورا تشکیل شده است. این گروه خودروسازی در سال ۲۰۱۸ فروش ۵.۲ میلیون دستگاهی را تجربه کرده که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۰.۶ درصد کاهش یافته است. میزان فروش گروه هوندا موتور در کشورهای ژاپن، استرالیا، تایوان و ویتنام با افزایش مواجه بود، اما فروش آن در بازار ایالات متحده حدود ۲.۸ کاهش پیدا کرده است که باعث شد این گروه خودروسازی در جایگاه هفتم بزرگترین خودروسازان سال ۲۰۱۸ قرار بگیرد.

۸. فیات-کرایسلر

میزان فروش: ۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۶۶۴ دستگاه

بزرگترین خودروسازان

برندهای معروفی چون فیات، کرایسلر، دوج، رم، جیپ، آلفارومئو، لانچیا، مازراتی، فراری، آبارث و ایوکو گروه خودروسازی فیات–کرایسلر را تشکیل می‌دهند. این گروه خودروسازی در سال ۲۰۱۸ توانسته است فروش ۴.۸ میلیون دستگاهی را تجربه کند. میزان فروش برندهای جیپ و رم در گروه خودروسازی فیات-کرایسلر با افزایش روبه‌رو بوده است، اما میزان فروش کلی این گروه نسبت به سال ۲۰۱۷ تغییری نکرده و در جایگاه هشتم بزرگترین خودروسازان سال ۲۰۱۸ قرار دارد.

۹. پژو-سیتروئن

میزان فروش: ۴ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۶۸۳ دستگاه

بزرگترین خودروسازان

مدتی قبل گروه خودروسازی پژو–سیتروئن سهام شرکت‌های اوپل و واکسهال را خریداری کرده است و به همین دلیل این گروه خودروسازی از ۵ برند معروف پژو، سیتروئن، اوپل، واکسهال و دی‌ اس تشکیل شده است. این گروه در مجموع فروش ۴.۱ میلیون دستگاه را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرده و میزان فروش آن نسبت به سال قبل حدود ۲.۹ درصد کاهش داشته است. محصولات پژو که در ایران به فروش می‌رسند نیز در این آمار محاسبه شده‌اند.

۱۰. گروه سوزوکی

میزان فروش: ۳ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۳۲۴ دستگاه

بزرگترین خودروسازان

گروه خودروسازی سوزوکی در سال ۲۰۱۸ توانست به فروش ۳.۲ میلیون دستگاهی دست پیدا کند و در جایگاه دهم بزرگترین خودروسازان سال ۲۰۱۸ قرار بگیرد. میزان فروش این گروه خودروسازی در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۲ افزایش پیدا کرده است. البته بیشتر فروش این گروه توسط شرکت ماروتی سوزوکی در کشور هند انجام می‌شود. در واقع شرکت ماروتی بیش از نیمی از بازار هند را در اختیار داشته و ۵۶ درصد سهام آن نیز به گروه سوزوکی تعلق دارد.

آمار فروش ۲۵ خودروساز بزرگ جهان در سال ۲۰۱۸

رتبه نام گروه خودروسازی فروش ۲۰۱۷ فروش ۲۰۱۸ میزان کاهش یا افزیش
۱ گروه فولکس واگن ۱۰ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۴۸۰ ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۶۲۵ ۲.۲ درصد افزایش
۲ گروه تویوتا ۱۰ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۳۰۲ ۱۰ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۶۵۵ ۲.۲ درصد افزایش
۳ اتحاد رنو-نیسان ۱۰ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۳۶۵ ۱۰ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۹۹۲ ۱.۳ درصد افزایش
۴ جنرال موتورز ۸ میلیون و ۹۶۲ هزار و ۲۰۳ ۸ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۹۸۷ ۲ درصد کاهش
۵ هیوندای-کیا ۷ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۷۰۳ ۷ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۹۴۵ ۳.۲ درصد افزایش
۶ گروه فورد ۶ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۸۸۴ ۵ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۳۰۶ ۸.۹ درصد کاهش
۷ هوندا موتور ۵ میلیون و ۲۹۹ هزار و ۳۹۷ ۵ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۱۲۵ ۰.۶ درصد کاهش
۸ فیات-کرایسلر ۴ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۵۷۵ ۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۶۶۴  بدون تغییر
۹ پژو-سیتروئن ۴ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۲۵۰ ۴ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۶۸۳ ۲.۹ درصد کاهش
۱۰ سوزوکی ۳ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۱۴۳ ۳ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۲۲۴ ۱.۲ درصد افزایش
۱۱ دایملر ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۵۸۸ ۲ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۲۴۹ ۱.۹ درصد افزایش
۱۲ گروه ب ام و ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۱۹۶ ۲ میلیون و ۴۹۳ هزار و ۷۴۰ ۲.۱ درصد افزایش
۱۳ گروه جیلی ۱ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۶۴۷ ۲ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۷۸۰ ۱۸.۶ درصد افزایش
۱۴ مزدا ۱ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۱۸ ۱ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۹۷۷ ۳ درصد افزایش
۱۵ تاتا ۱ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۶۷ ۱ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۱۶۶ ۱.۴ درصد افزایش
۱۶ چانگان ۱ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۸۳۱ ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۴۵۸ ۱۱.۷ درصد کاهش
۱۷ سوبارو ۱ میلیون و ۵۹ هزار و ۸۴ ۱ میلیون و ۶۸ هزار و ۳۳۴ ۰.۹ درصد افزایش
۱۸ دانگ‌فنگ ۱ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۳۸۳ ۹۶۲ هزار و ۶۴۵ ۱۳.۳ درصد کاهش
۱۹ گروه بایک ۱ میلیون و ۱۱ هزار و ۱۹۱ ۹۴۵ هزار و ۲۹ ۶.۵ درصد کاهش
۲۰ سایک موتور ۶۷۸ هزار و ۱۴۶ ۹۲۶ هزار و ۵۳۱ ۳۶.۶ درصد افزایش
۲۱ گریت وال موتورز ۱ میلیون و ۵ هزار و ۷۳۶ ۹۲۴ هزار و ۳۱ ۸.۱ درصد کاهش
۲۲ چری اتوموبیل ۶۴۹ هزار و ۴۱۹ ۷۱۹ هزار و ۶۸۵ ۱۰.۸ درصد افزایش
۲۳ گروه GAC ۵۰۹ هزار و ۸۵۶ ۵۳۲ هزار و ۱۴۵ ۴.۴ درصد افزایش
۲۴ بی وای دی ۴۱۰ هزار و ۳۱۱ ۴۷۸ هزار و ۱۶۵ ۱۶.۵ درصد افزایش
۲۵ ماهیندرا ۴۰۴ هزار و ۶۱۹ ۴۶۳ هزار و ۵۹۸ ۱۴.۶ درصد افزایش

 

منبع
گجت نیوز

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا