بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

از ترک شرکت‌های بزرگ تا فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری / متخصصان پاسخ می‌دهند

علی‌رغم کاهش قیمت ارزهای رمزنگاری شده از نوامبر سال ۲۰۱۸، باز هم برخی از نوآوران و مهره‌های کلیدی سیلیکون‌ولی کار خود را در شرکت‌های بزرگی از جمله گوگل، فیسبوک، مایکروسافت و ایر‌بی‌ان‌بی (Airbnb) رها کرده و به سمت فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری روی می‌آورند. مطالعه‌ای که اخیرا توسط گلسدور (Glassdoor) صورت گرفت، نشان می‌دهد که برخلاف کاهش ارزش ارزهای رمزنگاری‌شده، نرخ رشد شغل‌های مرتبط با رمزنگاری در حال افزایش است. در این مقاله به مصاحبه با برخی از این نوآوران پرداخته شده و سوالاتی در مورد دلیل انتخاب فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری، از آن‌ها پرسیده شده است. در ادامه به برخی از پاسخ‌های ارائه شده می‌پردازیم:

 

یو پان (Yu Pan)، مهندس بخش تحقیق و توسعه در اوریجین پروتکل (Origin Protocol)

فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری

شما کدام شرکت‌ها را ترک کرده‌اید؟

پی‌پال، یوتیوب و املت آرکید (Omlet Arcade)

دلیل تغییر جهت شما برای فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری چه بوده است؟

من همیشه به جادوی رمزنگاری کلید عمومی علاقه‌مند بودم و باور داشتم که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز توانایی تغییر دنیا را دارند. رمزنگاری باعث می‌شود تا افراد تنها اطلاعاتی را به اشتراک بگذراند که خودشان انتخاب می‌کنند، این تکنولوژی همچنین مکانیزمی را برای تایید بدون نیاز به اعتماد پدید می‌آورد.

تصور شما از جایگاه رمزنگاری در طولانی مدت چیست؟

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دفترکل‌های قابل مشاهده‌ی عمومی، یک ابزار ضروری و قدرتمند هستند. به خصوص هنگامی که پای رمزنگاری توافقات و منطق موجود در ورای ذخیره‌سازی داده‌ها به میان می‌آید، این ابزار بیش از پیش قدرت‌نمایی می‌کند. ما قصد داریم تا آینده‌ای را بسازیم که در آن خریداران و فروشندگان بتوانند با استفاده از ابزارهای بی‌طرف و در یک محیط عادلانه، تراکنش‌های مورد نیاز خود را انجام دهند. یکی از بهترین مثال‌ها برای این مورد اقتصاد اشتراکی است.

از نظر شما مزایای فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری نسبت به شغل سابق شما چیست؟

من به کار در یک محیط منبع-باز و همچنین کار با رمزنگاری کلید عمومی علاقه بسیاری دارم. برخلاف کار بر روی اپلیکیشن‌های متمرکز، افراد حاضر در این حوزه به دنبال یک تلاش جمعی برای توسعه‌ی یک جامعه با راه‌حل‌های توزیع شده هستند. افراد فعال در این حوزه تنها در مورد ایده‌ها و مالکیت معنوی آن‌ها فکر نمی‌کنند. در این بخش به جای این که تمرکز خود را بر روی ذخیره‌سازی متمرکز پایگاه داده و چگونگی حفاظت از آن قرار دهیم، باید در مورد نتایج و نحوه پیشرفت کل شبکه بیاندیشیم. غیرمتمرکزسازی، تغییراتی کلی را در نحوه‌ی کار کردن با کد‌ها و داده‌ها به وجود آورده است. به این معنی که کنترل ما بر روی کدهای خود در یک محیط غیرمتمرکز، بسیار متفاوت‌تر از حالت متمرکز آن است. اگر قسمتی از محیط رمزنگاری غیر متمرکز، نیاز به تعمیر و اصلاح داشته باشد، نمی‌توان به سادگی آن را برای مدتی از دسترس خارج کرد. بلکه در این صورت باید تمامی کسانی را که با فناوری ما سازگار شده و از آن استفاده می‌کنند، درگیر این تغییرات کرده و آن‌ها را در تصمیم برای هر تغییر سهیم کنیم.

 

هنری لو (Henry Liu)، از شرکای بخش مدیریتی شرکت وای‌جی‌سی کپیتال (YGC Capital)

شما کدام شرکت‌ها را ترک کرده‌اید؟

فیس‌بوک

دلیل تغییر جهت شما برای فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری چه بوده است؟

در سال‌های اخیر صنعت بلاکچین به یک نقطه‌ی عطف حساس رسیده و پذیرندگان زودهنگام آن افزایش یافته‌اند. به عقیده من، از سال ۲۰۱۷ به بعد، جهانی بدون ارزهای رمزنگاری‌شده وجود نخواهد داشت. من فرصت‌های بزرگی را در دوران طلایی دات کام، پذیرش گوشی‌های همراه و همچنین اقتصاد اشتراکی از دست داده‌ام. اما در این مورد اشتباه گذشته خود را تکرار نخواهم کرد.

تصور شما از جایگاه رمزنگاری در طولانی مدت چیست؟

بلاکچین به طریق‌های مختلفی باعث افزایش بهره‌وری و کمک به گذر از سیستم‌های سنتی به سمت تحول دیجیتال در طولانی‌مدت شده است. نگهداری رکوردهای ثبت شده، حساب‌رسی، زنجیره تامین و بسیاری از صنایع دیگر، جزو مواردی هستند که فناوری بلاکچین تاثیر بسزایی بر روی آن‌ها داشته است. من باور دارم که فناوری بلاکچین مرزها را از میان خواهد برداشت. این فناوری می‌تواند نقش مهمی را در حذف و مقابله با فساد در کشورهایی نظیر ونزوئلا، آرژانتین و ترکیه ایفا کند.

از نظر شما مزایای فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری نسبت به شغل سابق شما چیست؟

من به نوعی مهاجر به حساب می‌آیم. خانواده من اهل چین هستند و خود من در اوزاکای ژاپن متولد شده‌ام. من به سه زبان ژاپنی، چینی و انگلیسی مسلط هستم. در میان مشاغل مختلف، فرصت‌های بسیار محدودی وجود دارد که در آن بتوانم از مزایای فرهنگ غنی خود و تجربه‌های حرفه‌ای قبلی‌ام استفاده کنم. به نظر من روند پیشرفت فیس‌بوک بسیار سریع است. اما هنگامی که آن را با سرعت پیشرفت بلاکچین مقایسه می‌کنم، همانند یک ماشین در برابر قطار سریع‌السیر می‌ماند.

آیا بیت‌کوین همیشه به عنوان یک استاندارد باقی خواهد ماند؟

بیت‌کوین از میان نخواهد رفت، اما احتمالا رشد سابق خود را نیز نخواهد داشت. جامعه‌ی بیت‌کوین و تیم مرکزی آن، بر روی افزایش استفاده‌ی عمومی آن تمرکز نکرده‌اند. در این‌صورت؛ بر تعداد کاربران این ارز رمزنگاری شده و متعاقبا، ارزش آن، افزوده نخواهد شد. ما باور داریم که صنعت بلاکچین در حوزه‌های مختلفی به صورت تخصصی به کار گرفته خواهد شد؛ همان‌طور که امروزه شاهد وقوع این امر در مواردی نظیر پرداخت‌های خرد و اینترنت اشیا نیز هستیم. امیدواریم که بیت‌کوین روند خوبی در پی داشته باشد، اما پیش‌بینی ما از موفقیت بلاکچین، بخش‌های دیگر را نیز در بر می‌گیرد.

 

کری تار (Kari Tarr)، مدیر عملیاتی شرکت گود مانی (Good Money)

شما کدام شرکت‌ها را ترک کرده‌اید؟

ایر‌بی‌ان‌بی و آمازون

دلیل تغییر جهت شما برای فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری چه بوده است؟

در برهه‌ی زمانی که من به استخدام شرکت‌های آمازون و ایر‌بی‌ان‌بی درآمدم، فعالیت در آن‌ها به نوعی ریسک به شمار می‌آمد. اما با گذشت زمان همه‌چیز تغییر یافت و آمازون و ایر‌بی‌ان‌بی بسیار قدرتمند شدند. من همین قمار را در مورد فعالیت در حوزه رمزنگاری نیز انجام می‌دهم. چرا که معتقدم در سال‌های آتی شاهد رشد ۱۰ و حتی ۱۰۰ برابری این حوزه خواهیم بود. این سبک از دیجیتال‌سازی صنایع سنتی، روندی موجی شکل خواهد داشت، ولی به عقیده من خوره‌های رمزنگاری راهی برای این مسئله نیز خواهند یافت. به زودی ارزهای رمزنگاری شده به یک جریان اصلی تبدیل خواهد شد. پس بحث ما بر سر عملی بودن یا نبودن نیست، بلکه تنها در مورد زمان به وقوع پیوستن است.

از نظر شما مزایای فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری نسبت به شغل سابق شما چیست؟

من تا به حال بر روی یک استارت‌آپ بدون محصول آماده کار نکرده‌ام و از همین رو انرژی مثبت و حس اضطراب درونی من با یکدیگر ادغام شده است! حس و حال این روزهای من شبیه اولین روزهای کاری‌ام در ایر‌بی‌ان‌بی است. چرا که در آن زمان نیز در حال ساختن محصولی بودیم که نمی‌دانستیم پس از اتمام ساخت، روند خود را چگونه طی خواهد کرد.

به نظر شما در سه سال آینده، استفاده از کیف پول‌های رمزنگاری شده چگونه خواهد بود؟

بدون شک با فرسایشی کمتر! در طول سه سال آینده، بر روی ارائه راه‌حل‌هایی برای مدیریت کلیدهای خصوصی به شیوه‌ای امن و غیرمتمرکز کار خواهیم کرد. در عین حال ما باید کاربران را از ارتکاب هرگونه اشتباه بدون بازگشت نیز حفظ نماییم. در این مسیر ابزار نوآورانه‌ای مانند فناوری بیومتریک یاری دهنده ما خواهند بود. جهش بزرگ بعدی در حوزه مدیریت احراز هویت خواهد بود که در نوع خود یک عامل حیاتی در تراکنش‌های مالی به شمار می‌رود.

آیا بیت‌کوین همیشه به عنوان یک استاندارد باقی خواهد ماند؟

نه! بیت‌کوین توانست مفهومی از مدیریت دفترکل مالی توزیع‌شده را ارائه دهد. اما در حال حاضر این ارز رمزنگاری شده با مشکلاتی از قبیل قانون‌گذاری فنی، مقیاس‌پذیری و مصرف بالای انرژی دست و پنجه نرم می‌کند. این مشکلات باعث خواهد شد که بیت‌کوین نتواند به عنوان یک ارز برای پرداخت جهانی مورد استفاده قرار بگیرد. در حال حاضر بلاکچین شاهد پیشرفت‌های بسیاری در توسعه خود است. پس باید منتظر ماند و دید که بازارهای جهانی کدام یک از پلتفرم‌های آن را انتخاب خواهند کرد.

 

اکبر سبحانی (Akbar Thobhani)، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل SFOX

شما کدام شرکت‌ها را ترک کرده‌اید؟

ایر‌بی‌ان‌بی، استمپ دات کام (Stamps.com) و ناسا

دلیل تغییر جهت شما برای فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری چه بوده است؟

من همواره از پروژه‌هایی که باعث ایجاد بستری امن برای ارتباط و تراکنش بین مردم کشورهای مختلف شده‌اند، الهام گرفته‌ام. برای مثال ایر‌بی‌ان‌بی چنین کاری انجام می‌داد. این شرکت باعث شد تا مردم بتوانند خانه‌های خود را به صورت امنی در اختیار افراد غریبه از سرتاسر دنیا قرار دهند. رمزنگاری نیز هدف مشابهی دارد، چرا که با حذف واسطه‌ها باعث خواهد شد تا مردم به راحتی در هر گوشه‌ای از جهان تراکنش‌های دلخواه خود را انجام دهند.

آیا بیت‌کوین همواره به عنوان یک استاندارد طلایی برای حوزه‌ی رمزنگاری باقی خواهد ماند؟

به نظر من بیت‌کوین همیشه به عنوان یک استاندارد طلایی باقی خواهد ماند. چرا که این ارز رمزنگاری شده بسیار بیشتر از دیگر همتایان خود توانسته با زندگی مردم سازگار شود. اکثر افراد و نهادهای خصوصی که قصد ورود به حوزه‌ی رمزنگاری را داشتند، کار خود را با بیت‌کوین آغاز کردند. با رشد صنعت رمزنگاری، تصور این که سایر ارزهای رمزنگاری شده نیز در نوع خود تبدیل به یک استاندارد گردند، آسان‌تر می‌شود. برای مثال به راحتی می‌توان تصور کرد که یک یا چند بلاکچین به عنوان بستری برای تسویه‌ی عادلانه‌ی سهام ظهور کنند.

مقیاس‌پذیری حوزه‌ی رمزنگاری چگونه خواهد بود؟

این سوال در وهله‌ی اول، بدین معناست که رمزنگاری با مشکلات مقیاس‌پذیری مواجه است. اما حقیقت اینطور نیست. ممکن است شما متد پرداختی ویزا (Visa) با هزاران تراکنش در ثانیه را با بیت‌کوینی که تنها هفت تراکنش در ثانیه دارد مقایسه کنید؛ اما این مقایسه همانند مقایسه یک سیب با یک پرتقال است. بلاکچین‌هایی مانند بیت‌کوین بهترین گزینه برای ایفای نقش یک لایه تسویه‌ی پرداختی هستند. در مقابل شرکت‌هایی مانند ویزا، به منظور تسویه‌ی پرداخت‌ها، تنها یک یا دو بار در طول روز با بانک‌ها ارتباط دارند. پس می‌توان نتیجه گرفت که هم‌اکنون نیز ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین به اندازه‌ی کافی مقیاس‌پذیر هستند: فناوری‌های دیگری به عنوان لایه تراکنشی مقیاس‌پذیر، بوجود آمده و بر مبنای لایه تسویه‌ی پرداختی بلاکچین به فعالیت خواهند پرداخت.

 

مایک زایکو (Mike Zajko)، مدیر فروش کوین‌لیست (CoinList)

شما کدام شرکت‌ها را ترک کرده‌اید؟

فیس‌بوک

دلیل تغییر جهت شما برای فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری چه بوده است؟

من همواره به دنبال یک فرصت نادر و کمیاب برای پیوستن به یک صنعت جدید با ایده‌های ناب بودم. فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری این فرصت را برایم فراهم کرد. درنتیجه به جای نظارت بر آن، تصمیم گرفتم تا نقشی فعال و موثر در این حوزه داشتم باشم.

تصور شما از جایگاه رمزنگاری در طولانی مدت چیست؟

اصطلاح رمزنگاری در پشت مفهوم ارائه خدمات توسط توسعه فناوری محو شده است. در اکثر مواردی که بحث ارائه خدمات فناوری‌محور برای کسب‌و‌کارها به شمار می‌آید، به طور غیرمستقیم از مزایای حوزه رمزنگاری بحث می‌شود؛ اما اغلب به جای ذکر نام آن صرفا به عنوان “پیشرفت‌های فناوری” بسنده می‌کنیم. به عقیده من در طی سال‌های آتی قادر خواهیم بود تا حوزه رمزنگاری را به فراتر از جایگاه کنونی خود رسانده و از ارزش‌های عملکردی واقعی آن بهره‌مند شویم.

از نظر شما مزایای فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری نسبت به شغل سابق شما چیست؟

از آن‌جایی که حوزه رمزنگاری بسیار جدید است، فرصت‌های بسیاری برای ایجاد روش‌های کاملا جدید و متفاوت در آن وجود دارد. فعالیت در حوزه‌ی رمزنگاری، محیطی برای آزمایش و خطا، بدون وابستگی به اصول اولیه را فراهم می‌کند؛ اما این موضوع در مورد فیس‌بوک کاملا متفاوت بود. اگر به هسته اصلی فیس‌بوک تمرکز کنیم، متوجه خواهیم شد که این یک شرکت تبلیغاتی است. با این که شرکت فیس‌بوک در نوع خود ساختارشکنی‌های نوآورانه بسیاری را تجربه کرده است، اما باز هم محوریت اصلی آن مطابق با قوانین از پیش نوشته شده است.

 

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا