امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۹۰ درصد صنایع غذایی در اختیار بخش خصوصی

رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران گفت: بالای ۹۰ درصد اقتصاد صنایع غذایی در کشور مربوط به بخش خصوصی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حسن فروزان فرد در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن تائید سخنان «مسعود خوانساری» رئیس اتاق بازرگانی تهران مبنی بر اینکه صنایع غذایی ایران بر خلاف صنعت خودرو رقابتی رشد کرده است، افزود: این مقایسه یک مقایسه درستی است.

وی همچنین اظهارداشت: ورود بخش خصوصی واقعی در مقایسه با بخش دولتی در هر حوزه ای بویژه اقتصادی همواره درخشان بوده است.

رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران گفت: توسعه صنایع غذایی در کشور مبتنی بر فعالیت ها و سرمایه گذاری های بخش خصوصی بوده و دولت هیچ وقت به عنوان یک عنصر تعیین کننده در تولید، سازماندهی و سرمایه گذاری در این حوزه ورود پیدا نکرده است.

وی افزود: حرکت رو به جلوی صنعت غذا در کشور طی این سال ها به مدد بخش خصوصی بوده و دولت تنها نقش نظارتی خود را در قالب سازمان های مختلف ایفا کرده است.

فروزان فرد همچنین در خصوص مهمترین دلیل موفقیت صنایع غذایی در کشور به رادیو اقتصاد اظهارداشت: داشتن کشاورزی و دسترسی به مواد اولیه با قیمت مناسب از جمله مهمترین این دلائل است.

وی در ادامه کشاورزی در سطح خرد و معیشتی را یکی از مشکلات مهم در ایران عنوان کرد و گفت: کشاورزی در مقیاس های کوچک به تدریج مزیت های خود را برای ارائه محصول یکنواخت و با کیفیت قابل شناسایی در تعامل با یک صنعتگر حرفه ای از دست می دهد.

این فعال در حوزه صنایع تبدیلی و کشاورزی افزود: سال هاکه از موضوع اصلاحات ارضی در ایران می گذرد در هر دوره زمانی زمین های کشاورزی بر اساس قانون ارث کوچک و کوچکتر و همینطور تولید در این اراضی غیر رقابتی می شود.

وی تصریح کرد: اگر این ترکیب ادامه یابد و سرمایه گذاری مناسب در عرصه کشاورزی برای سازمان دهی و تجمیع اراضی اعمال نشود بدون شک مزیت های گذشته کم کم از دست خواهد رفت.

فروزان فرد در ادامه یادآورشد: اگر رشدی که در صنعت غذا بوجود آمده بخواهد ادامه دار و پیشرو باشد بطور حتم باید نگاه جدیدی به عرصه کشاورزی داشت و این نگاه هم نیازمند همراهی صنایع تبدیلی مناسب است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا