صنعت، معدن، تجارت

تشکیل کارگروه تخصصی برای شفاف سازی در بخش خصوصی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تشکیل یک گروه تخصصی و ویژه در بخش خصوصی سازی برای ایجاد شفافیت ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  برنامه “چالش” رادیو اقتصاد پیرامون موضوع انحراف در سیاست های خصوصی سازی و تلاش برای بازنگری در برخی قوانین آن و با حضور پرهام رضایی فعال بخش خصوصی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و مشاور خانه اقتصاد ایران، محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مهرنوش مفتوح مدیرکل دفتر مطالعات، آمار و برنامه ریزی سازمان خصوصی سازی روانه آنتن شد.

رضایی در برنامه “چالش” رادیو اقتصاد با بیان اینکه خصوصی سازی فرآیند اجرایی، مالی و حقوقی است، اظهارکرد: دولت ها در بسیاری از کشورهای جهان برای انجام اصلاحات در اقتصاد و نظام اداری کشور به این فرآیند توجه می کنند.

فعال بخش خصوصی با اشاره به دلایل عدم موفقیت ایران در خصوصی سازی افزود: یکی از دلایل آن، بحث اهلیت است. قوانین خصوصی سازی بسیار جامع است و مشکلی ندارد اما مشکل اصلی خصوصی سازی در بخش نظارت است. متاسفانه در دولت های مختلف نظارت جامعی بر اجرای خصوصی سازی انجام نگرفته و امروز با چالش بسیار بزرگی در امر خصوصی مواجه شدیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با تأکید بر لزوم نظارت و شفاف سازی در حوزه خصوصی سازی گفت: قیمت ها در واگذاری بخش خصوصی باید شفاف و کارشناسانه باشند. موارد زیادی وجود دارد که به شخصی که هنوز واحد قبلی را خریده اما تسویه نکرده واحد دوم واگذار می شود لذا باید قوانینی مبنی بر فسخ قرارداد در اینگونه موارد وضع شود.

وی یادآور شد: قطعا در بخش خصوصی سازی تخلفاتی انجام می شود اما شاید اشکال کار در کوتاهی قوه قضائیه در بحث نظارت باشد. متاسفانه مجلس نیز نقش نظارتی خود را به درستی ایفا نکرده است.

رضایی تأکید کرد: تنها انتظار ما از وزارت امور اقتصاد و دارایی در زمینه خصوصی سازی این است که افراد برای واگذاری تخصص لازم را داشته باشند و مهمتر از همه نظارت بر واحد ها بعد از واگذاری است.

همچنین در ادامه برنامه “چالش”، منصوری نماینده مجلس اظهار داشت: معمولا در بیشتر واگذاری افراد منافع خود را می بینند و حتی به اقوام و فامیل خود واگذار می کنند.

وی با تأکید بر لزوم شفافیت در واگذاری ها به بخش خصوصی گفت: در ابتدا باید فساد را از جامعه بیرون کرد و برخورد جدی با مفسدین صورت گیرد. درغیر این صورت با وضع هزاران قانون هم اتفاقی نخواهد افتاد. ما مشکل قانونی نداریم مشکل ما مشکل فرهنگی و اشرافیت گرایی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بسیاری از مدیران دولتی نمی خواهند خصوصی سازی انجام شود چراکه یک سفره ای پهن است و سود خوبی از آن می برند و معمولا اگر بفروشند هم با فساد همراه است. متأسفانه ارزش های انقلابی در جامعه فعلی ما در حال کمرنگ شدن است زیرا افراد به مال اندوزی حریص شده اند و ماشین و خانه بهتر را خوبی تلقی می کنند.

منصوری با اشاره به راهکارهای حل مشکلات بخش خصوصی عنوان کرد: تنها راه حل مشکلات، برخورد با مفسدین اقتصادی است و هیچ راه دیگری وجود ندارد. در واگذاری ها قطعا فساد بوده و این مشخص خواهد شد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: تشکیل یک گروه تخصصی و ویژه در بخش خصوصی سازی برای ایجاد شفافیت ضروری است.

همچنین در پایان برنامه “چالش” رادیو اقتصاد، مهرنوش مفتوح اظهارداشت: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۴، سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را ابلاغ فرمودند و در سال ۱۳۸۵ بندی را با عنوان بند واگذاری فعالیت ها و بنگاه ها به بخش غیردولتی به این سیاست ها اضافه کردند و در چارچوب این سیاست ها، یک قانون جامع و کامل در این رابطه در سال ۱۳۸۷ تصویب و ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر مطالعات، آمار و برنامه ریزی سازمان خصوصی سازی افزود: در کنار ویژگی هایی که باید برای بخش غیردولتی در نظر گرفت حمایت های بخش دولتی و هدایت و نظارت بعد از واگذاری خیلی مهم است که متاسفانه از این نظر به شدت دچار ضعف هستیم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا