بانکبانک و بیمه

مقایسه صادرات غیرنفتی کشور؛ قبل و بعد از انقلاب اسلامی

 

اداره پژوهش و مدیریت ریسک بانک توسعه صادرات ایران در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با انتشار گزارشی به مقایسه صادرات غیرنفتی کشور؛ قبل و بعد از انقلاب با تاکید بر نقش این بانک پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، در ابتدای این گزارش نگاهی به وضعیت صادرات در قبل از انقلاب و پس از آن شده و سپس برآیند صادرات کشور در فعالیت های بانک توسعه صادرات بررسی شده است.
معرفی خدمات ریالی، ارزی و بین المللی بانک توسعه صادرات، وضعیت بانک در دوران تحریم و نگاهی به مهمترین پروژه های این بانک از بخش های قابل توجه گزارش یاد شده است.
نگاهی مقایسه ای به وضعیت صادرات در قبل و بعد از انقلاب

  • در بازه زمانی ۱۳۹۶-۱۳۵۸، حجم صادرات کالایی غیرنفتی کشور بیش از ۳۰ برابر و ارزش آن بیش از ۷۰ برابر شده است.
  • در بازه زمانی ۱۳۵۷-۱۳۵۰، بیشترین صادرات متعلق به بخش کالاهای سنتی و کشاورزی با میانگین ۷۱.۷% بوده است. کالاهای صنعتی با سهم ۲۳.۹% سهم پایینی در صادرات غیرنفتی کشور داشته است.
  • قبل از انقلاب، ترکیب صادرات غیرنفتی کشور تقریباً طی نیم قرن ثابت مانده بود و متشکل از پسته، خشکبار، فرش، خاویار، پوست و روده بوده و سهم مصنوعات کارخانه‌ای در آن بسیار ناچیز بوده است.
  • سهم صادرات کالاهای سنتی و کشاورزی از ۶۷.۹% در سال ۱۳۵۷ به ۱۴.۲% در سال ۱۳۹۶ کاهش یافته است.
  • سهم صادرات کالاهای صنعتی از ۳۰.۳% در سال ۱۳۵۷ به ۸۰.۶% در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است که توجه سیاستگذاران عرصه صادرات به بخش صنعت و عبور از کالاهای سنتی را نشان می دهد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا