خودروصنعت، معدن، تجارت

شرکت خودروسازی برلیانس از بازار ایران خارج می‌شود؟

برخی منابع خبری از خروج شرکت برلیانس (Brilliance) از بازار ایران خبر داده‌اند. به احتمال زیاد این خودروساز چینی تا پایان سال ۹۷ در شرکت پارس خودرو به تعهدهای خود عمل کرده و پس از آن از بازار ایران خارج می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از ماه‌های گذشته به دلیل شروع دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو ایران شاهد خروج خودروسازان خارجی از جمله رنو و پژو بوده‌ایم. اکنون نیز منابع خبری آگاه از خروج شرکت برلیانس خبر می‌دهند. گویا این خودروسازی چینی برای حضور در بازار ایران تمایلی نداشته و همانند رنو و پژو قصد خروج از بازار کشورمان را دارد. طبق آمار، میزان تولید مدل‌های مختلف خودرو برلیانس کاهش چشمگیری داشت است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان اسفندماه سال جاری خطوط تولید خودروهای برلیانس H300 و H200 متوقف شود.

 

همچنین بخوانید:

شرکت چری به همکاری با مدیران خودرو ادامه می‌دهد

با همکاری شرکت برلیانس و پارس خودرو به طور ماهانه حدود ۴ هزار دستگاه خودرو تولید و به بازار عرضه می‌شد، اما در ماه‌های گذشته این میزان به دو هزار دستگاه در ماه کاهش پیدا کرده است که وضعیت نامطلوب همکاری این دو شرکت را نشان می‌دهد. طبق آمار سامانه کدال که توسط شرکت پارس خودرو درج شده است، میزان تولید خودروهای این خودروساز چینی توسط شرکت پارس خودرو تا پایان دی‌ماه امسال حدود ۳۲ هزار و ۱۷ دستگاه بود، اما میزان فروش آن‌ها ۳۴ هزار و ۷۱ دستگاه را نشان می‌دهد؛ بنابراین مشخص است که تعدادی از تعهدهای مشتریان پارس خودرو به تعویق افتاده است.

برلیانس

عواقب خروج برلیانس از ایران

خودروسازان فرانسوی چون رنو و پژو با انبوهی از تعهدهای معوقه بازار ایران را ترک کردند، اما آن‌طور که به نظر می‌رسد شرکت برلیانس قصد دارد تا پایان اسفندماه سال جاری خودروهای برلیانس H300 و H200 را تولید کند که این اقدام آن‌ها باعث می‌شود تعهدهای معوقه نیز انجام شوند و مشتریان به خودروهای خود برسند. چنین اتفاقی اگر رخ دهد، بدون شک پارس خودرو و برلیانس برای تحویل این خودروها دچار مشکل نشده و لزومی به استفاده از طرح‌های تبدیل نخواهد بود.

برلیانس

از سویی شرکت پارس خودرو برای تحویل خودروهای رنو ساندرو، ساندرو استپ وی، پارس تندر و تندر ۹۰ دنده‌ای که جزو تعهدهای معوقه این شرکت محسوب می‌شوند، با مشکل اساسی مواجه شده و نمی‌تواند خودروهای برلیانس را در قالب طرح‌های تبدیل یا جایگزینی به مشتریان پیشنهاد دهد. اگر این خودروساز چینی از بازار ایران خداحافظی کند، شرکت پارس خودرو تنها شریک تجاری خود را از دست خواهد داد و آینده این خودروساز قدیمی کشور نامشخص باقی می‌ماند.

برلیانس

انتظار می‌رود شرکت سایپا نیز برای تولید خودرو سایپا رهام دچار مشکلات جدی شود؛ زیرا پیشرانه این خودرو توسط شرکت برلیانس تامین می‌شد و حتی عنوان شده بود موتور توربو SP100 نیز توسط شرکت برلیانس تهیه می‌شود. به طور کلی مشکلاتی چون انتقال ارز و حمل‌ونقل قطعات منفصله به ایران جزو دلایل اصلی خروج خودروسازان چینی است و اگر دولت و نهادهای مربوطه این مشکلات را برطرف کنند، شرکت‌های چینی نیز به همکاری خود ادامه می‌دهند.

 

منبع
گجت نیوز

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا