بانکبانک و بیمه

بازی با متغیرهای پولی خطرناک است

یک کارشناس پولی و بانکی گفت: بازی با متغیرهای پولی یک بازی خطرناکی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  ایمان زنگنه در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: درآمدهای دولت به احتمال زیاد در سال آینده محقق نخواهد شد وقتی نااطمینانی نسبت به تحقق پذیری درآمدهای دولت از محل فروش نفت یا مالیات در کشور وجود دارداین گمانه را تقویت می کند که نمایندگان مجلس می خواهند بودجه را به نوعی از طریق سیاست های پولی تراز کنند که یک اقدام بسیار نادرستی است چون در افزایش تورم طی سال آینده تاثیر گذار خواهد بود.

وی ضمن اشاره به اینکه تورم در اقتصاد ایران ریشه پولی دارد، اظهارداشت: نخستین خاستگاه بروز و ظهور تورم در اقتصاد کشور وقتی که بانک مرکزی درآمدهای ارزی را به ریال تبدیل می کند.

این کارشناس پولی و بانکی گفت: قانونی در کشور وجود دارد که به سازمان امور مالیاتی اجازه می دهد از شرکت های دولتی و بانک ها بابت سود عملکردی مورد تصویب در مجامع مالیات دریافت کند.

وی در ادامه افزود: نمایندگان مجلس بر این باورند که موضوع مزبور را می توان به بانک مرکزی هم تسری داد در حالیکه این نهاد پیشتر مشمول قانون مورد اشاره نبوده است.

زنگنه تصریح کرد: امسال بانک مرکزی بر اساس قرائت جدید نمایندگان مجلس مشمول این قانون شده است.

وی همچنین به نقل از «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی گفت: تراز درآمد حاصل از خرید و فروش ارز نهاد مزبور منفی است و این موضوع هم به نرخ تسعیر ارز مربوط می شود.

این کارشناس پولی و بانکی افزود: نرخ پیشین تسعیر ارز سه هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده بود که با افزایش نرخی که بعدها اتفاق افتاد سازمان امور مالیاتی معتقد به اینکه بانک مرکزی درآمدی از این محل کسب کرده است.

وی در ادامه یادآورشد: بانک مرکزی جزء دستگاه های خاصی است که در مورد سودآوری این نهاد به مثابه دیگر شرکت های دولتی نباید نگاه کرد چون هر گونه تغییری در دارایی های بانک مرکزی تاثیر مستقیم بر روی پایه پولی و نقدینگی کشور می گذارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا