انرژی

مدیریت شبکه گاز کشور به بخش خصوصی واگذار می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر لزوم ارتقای قوانین برون‌سپاری، گفت: مدیریت شبکه گاز کشور باید به بخش خصوصی واگذار شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، حسن منتظر تربتی، در بازدید از واحدهای عملیاتی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد با بیان اینکه نگاه ما در آینده بحث مدیریت تامین گاز کشور است، از واگذاری مدیریت شبکه گاز کشور به بخش خصوصی خبر داد و افزود: ما در چارچوب مدیریت تامین انرژی پاک و مطمئن برای مردم، باید روابط و قوانین برون‌سپاری را ارتقا دهیم تا در آینده نزدیک، بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها، بهره‌برداری خطوط لوله و توزیع گاز در شهرها به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با بیان اینکه صنعت گاز، انقلابی‌ترین صنعت خدمت‌رسان در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی به هموطنان است، گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک روستا به شبکه گاز متصل بود اما امروز ۲۷ هزار روستا از نعمت گاز برخوردار شده است و اکنون مطابق برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز ایران در هر روز ۱۰ روستا را به شبکه گاز متصل می‌کنیم.

همچنین بخوانید

معاون وزیر نفت در امور گاز با تاکید بر اینکه شرکت ملی گاز ایران درصدد است هر سال حدود ۳۰۰۰ روستا را از نعمت گاز طبیعی برخوردار کند، اظهار کرد: روستاهایی که قابلیت گاز رسانی دارند تا سه سال آینده به شبکه گاز کشور متصل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مجموع گاز شیرین تولیدی پالایشگاه‌های گازی کشور را حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز اعلام کرد که به لحاظ ارزش حرارتی معادل ۵ میلیون بشکه نفت خام است و ادامه داد: اکنون حدود ۳۷ هزار کیلومتر خطوط لوله فشار قوی در سطح کشور داریم که از مجموع پالایشگاه‌های گازی کشور، انرژی پاک گاز طبیعی را به ورودی شهرها منتقل می‌کنند، همچنین حدود ۳۵۰ هزار کیلومتر خطوط لوله در شبکه‌های شهری و روستایی، گاز را به مبادی منازل برای تامین گاز هموطنان می‌رسانند.

بنابر اعلام سایت اطلاع رسانی وزارت نفت، تربتی با اشاره به نقش پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در حوزه تامین انرژی، اظهار کرد: هر چند شبکه خطوط لوله به گونه‌ای طراحی و اجرا شده که همه خطوط به هم وصل هستند، اما پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد به لحاظ اینکه تنها تامین‌کننده انرژی در منطقه شمال و شمال‌شرق کشور است و گاز استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی ازسوی این مجتمع تامین می‌شود از اهمیت ویژه‌ای به‌ویژه در فصل زمستان و زمان اوج مصرف برخوردار است.

وی تصریح کرد: در آغاز این هفته، ۱۱۳ روستا در استان خراسان رضوی به شبکه گاز کشور متصل شد و عملیات اجرایی گازرسانی به ۹۰ روستا با اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره افتتاح پروژه‌های صنعت گاز در دهه فجر گفت: همزمان با دهه مبارک فجر، حدود ۲۳۵۰ پروژه با اعتباری بیش از ۳,۵۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا