اقتصاد کلان

کانال مالی اروپا معجزه نمی‌کند

عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است با وجود آنکه راه‌اندازی رسمی کانال مالی ایران و اتحادیه اروپا می‌تواند قدمی مثبت در مسیر تعاملات دو طرف باشد، اما در عین حال نباید از این کانال مالی انتظار معجزه داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عباس آرگون گفت: با وجود آنکه راه‌اندازی کانال مالی میان ایران و اتحادیه اروپا همراه با تأخیرات نسبتاً طولانی و با محدودیت‌هایی گسترده بوده است، اما صرف راه‌اندازی آن نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا تلاش دارد ارتباط اقتصادی خود با ایران را ادامه دهد.

به گفته وی با راه‌اندازی این کانال اروپا نشان می‌دهد که با وجود فشارهای آمریکا علاقه دارد در برجام باقی مانده و نسبت به انجام تعهدات خود برنامه‌ریزی داشته باشد.

همچنین بخوانید

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که صرف راه‌اندازی این کانال یک حرکت مثبت به شمار می‌رود، توضیح داد: در حال حاضر نمی‌توان به شکل قطعی درباره کارایی و میزان اثرگذاری این امکان جدید اقتصادی سخن گفت و باید صبر کرد و دید که در آینده این کانال چه توانایی خواهد داشت.

آرگون ادامه داد: در ماه‌های گذشته دولت‌های اروپایی تلاش کردند حمایت‌های سیاسی خود را از برجام نشان دهند، اما این مساله در فضای اقتصادی چندان اتفاق نیفتاده بود و می‌توان گفت که راه‌اندازی این کانال جدید بخشی از تلاش آنها برای حفظ همکاری‌های اقتصادی به‌شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که ایران باید تلاش کند در کنار مبارزه با تحریم‌ها، فضای اقتصادی داخلی را نیز بهبود بخشد، توضیح داد: قطعاً آمریکا فشار خود به کشورهای اروپایی برای توقف همکاری‌هایشان با ایران را ادامه می‌دهد، اما این‌که اروپایی‌ها موافقت کردند این کانال آغاز به کار کند، برای ما نشانه مثبتی است تا امکان ادامه تعامل وجود داشته باشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: آنچه که فعلاً از سوی اروپا اجرایی شده یک کانال محدود است و از این‌رو نباید از آن انتظار معجز داشت، بلکه می‌توان با استفاده از فضای مثبت به وجود آمده تلاش کرد که تعاملات اقتصادی میان دو طرف در حوزه‌های مختلف گسترش پیدا کند.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا