انرژیصوت

توان تصفیه ۱ میلیارد متر مکعبی برای فاضلاب شهری

معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: در حال حاضر ظرفیت کشور برای تصفیه فاضلاب های شهری نزدیک به یک میلیارد متر مکعب است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  هدایت فهمی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: حجم آب برگشتی هم اکنون در کشوربصورت پساب، فاضلاب و زه آب کشاورزی ۳۰ میلیارد متر مکعب بوده که از این میزان ۴٫۵ میلیارد متر مکعب فقط مربوط به فاضلاب شهری است.

وی همچنین اظهارداشت: ظرفیت برای تصفیه فاضلاب های شهری هم اکنون نزدیک به یک میلیارد متر مکعب است که هنوز جا دارد در این زمینه فعالیت گسترده تری انجام شود تا فاضلاب بیشتری تصفیه و در نهایت بصورت آب پساب در اختیار بخش های نیازمند به آب مانند کشاورزی و صنعت قرار گیرد.

معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: استفاده و بازچرخانی پساب یکی از گزینه های که در شرایط خشکسالی می تواند به مدیریت آب کشور کمک شایان توجهی کند.

همچنین بخوانید

وی افزود: خوشبختانه در برنامه پنج ساله ششم توسعه و همینطور در برنامه جامع آب کشور در یک افق ۲۰ ساله نیازها و توسعه در بخش آب و فاضلاب به خوبی احصا و راهکارهای اجرایی مناسبی هم درنظر گرفته شده است.

فهمی بیان داشت: اجرای صحیح و منطقی این برنامه ها به اعتبارات و شرایط اقتصادی کشور ربط پیدا می کند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: هم اکنون کشور در شرایط سخت تحریمی و اقتصادی بسر می برد بنابراین تامین این اعتبارات بسیار دشوار خواهد بود.

معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه بحث سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای طرح های بازچرخانی پساب فاضلاب بصورت جدی لحاظ شده است.

وی افزود: مطابق قانون سرمایه گذاران بخش خصوصی می تواند در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

فهمی تصریح کرد: استفاده مجدد از آب بویژه پساب در صنعت از سایر اشکال تامین آب برای این بخش به صرفه تر است و هم برای وزارت نیرو و مدیریت آب کشور مسئله مزبور در اولویت خاص قرار دارد.

وی گفت: زیر ساخت های انجام این کار به لحاظ حقوقی و قانونی مهیاست بنابراین سرمایه گذاران بخش خصوصی به خصوص صنایع می تواند بصورت جدی در این حوزه ورود پیدا کنند.

معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو افزود: اجرای این طرح ها ضمن تامین آب مورد نیاز بخش های کشاورزی و صنایع در بحث حفظ محیط زیست نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: بطورکلی هرمتر مکعب فاضلاب با آلایندگی سنگین (صنعتی و شهری) می تواند تا ۱۵ متر مکعب آب سالم و بهداشتی را آلوده و از مدار مصرف خارج کند که به این ترتیب منابع محدود آبی در کشور هر روز نسبت به گذشته محدودتر خواهد شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا