امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خطر هجوم ملخ‌ها جدی است/ استقرار تیم‌های رصد و اکیپ‌های مقابله

بوشهر – ملخ‌های صحرایی به استان بوشهر رسیده‌اند و در روزهای اخیر شاهد افزایش تعداد آنها هستیم که خطری جدی برای اراضی کشاورزی و باغات استان محسوب می‌شوند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: ملخ صحرایی یکی از مخرب‌ترین آفات برای محصولات کشاورزی و باغی است که از چند روز پیش وارد کشورمان شده است و کم کم آثار حضور آن در استان بوشهر نیز دیده شده است.

ملخ دریایی خسارت بسیار شدیدی به مزارع وارد می کند و در برخی کشورها حتی منجر به قحطی نیز شده است و اکنون خطر هجوم آنها به کشورمان و از جمله استان بوشهر بیش از پیش احساس می‌شود. 

این آفت در دسته‌هایی به تعداد ۵۰ تا ۹۰ میلیارد ملخ صحرایی هستند که با حضور در هر نقطه‌ای به همه محصولات زراعی و باغی حمله می‌کند و در مواردی دیده شده که از تنه درختان نیز تغذیه می‌کنند.

در صورتی که تعداد این ملخ‌ها افزایش یابد می‌تواند خطرات بسیار زیادی را به بار آورد و محصولات کشاورزی و بخش زراعی و باغی استان را به صورت کامل تهدید کند که باید برای مقابله با خطرات احتمالی آن آمادگی لازم ایجاد شود و پیشگیری انجام شود.

استقرار تیم‌های رصد و اکیپ‌های مقابله

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به استقرار تیم‌های رصد و شناسایی ورود ملخ‌ها در استان بوشهر اظهار داشت: این ملخ‌ها از سمت هرمزگان وارد استان بوشهر می‌شوند.

محمد تقی منوچهری اضافه کرد: با توجه به احتمال هجوم ملخ‌ها به استان بوشهر و خطراتی که ممکن است داشته باشد، یک فروند هواپیمای سم‌پاش در فرودگاه بهرکان شهرستان دیلم مستقر شده است.

وی همچنین از تهیه خودروهای مخصوص سمپاشی پشت وانتی برای مبارزه شیمیایی با ملخ‌های صحرایی خبر داد و افزود: سم‌پاشی هوایی در مرحله آخر در صورت بحرانی شدن وضعیت انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از پیش‌بینی ۱۰ اکیپ برای مقابله با ملخ‌ها در هر یک از شهرستان‌های استان خبر داد و بیان کرد: برای مقابله با ملخ‌ها از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و انتظار داریم همکاری لازم انجام شود.

امکانات و تجهیزات لازم بسیج شود

استاندار بوشهر با تاکید بر لزوم آمادگی برای مقابله با ملخ‌ها اظهار داشت: با توجه به احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به استان بوشهر باید آمادگی لازم برای مقابله با این پدیده انجام شود و امکانات و تجهیزات لازم بسیج شود.

عبدالکریم گراوند خواستار استفاده از امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌ها برای مقابله با حمله ملخ‌ها شد و افزود: اطلاع‌رسانی در این زمینه به مردم و خصوصا کشاورزان یک امر ضروری است.

وی اضافه کرد: هواپیمای سم‌پاش در فرودگاه بهرگان دیلم مستقر شده است و باید سوخت مورد نیاز این هواپیما و وسائل مورد نیاز در مقابله با پدیده هجوم ملخ‌های صحرایی فراهم شود.

استاندار بوشهر با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی باید خط مقدم مقابله با پدیده هجوم ملخ‌های صحرایی باشد خاطرنشان کرد: در صورت کمبود نیرو در این عرصه برای اکیپ‌های مقابله‌ای، استفاده از ظرفیت نیروی مردمی بسیج می‌تواند کارساز باشد.

آماده مقابله با ملخ‌ها هستیم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با هجوم ملخ‌ها اظهار داشت: تاکنون وجود ملخ‌های صحرایی در استان بوشهر نگران کننده نبوده است.

خسرو عمرانی از انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع شرایط بحرانی حمله ملخ‌ها خبر داد و اضافه کرد: گروه‌هایی برای ردیابی ملخ‌ها در استان تشکیل شده است و دستگاه‌های ریاب در اختیار این گروه‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به پایش و ردیابی مداوم ملخ‌ها در سطح استان بوشهر خاطرنشان کرد: ملخ‌ها در مناطقی از گناوه تا دیر به صورت محدود دیده شده‌اند ولی تعداد آنها به اندازه‌ای نبوده که نیاز به مبارزه باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: انتظار داریم مردم نیز در هر نقطه‌ای که این ملخ‌ها را مشاهده کردند، مراتب را اطلاع‌رسانی کنند تا مقابله فوری انجام شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا