انرژی

تخصیص ۲۰درصد از درآمد برق برای تولید انرژی تجدیدپذیر در روستاها

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: طرحی در بودجه ۹۸ ارائه شد تا ۲۰ درصد از درآمدهای مربوط به برق برای تولید انرژی تجدیدپذیر در مناطق روستایی با اولویت کمتر توسعه یافته اختصاص یابد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  برنامه “چالش” رادیو اقتصاد پیرامون موضوع عقب ماندن کشور از درآمدهای ناشی از تولید انرژی های تجدیدپذیر در مقایسه با سایر کشورهای نفتی و با حضور مهندس آرش شجاعی دبیر انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران و در ارتباط تلفنی با رضا رمضان نژاد کارشناس حوزه انرژی های تجدیدپذیر و حسن بهرام نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

دبیر انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران در گفتگو با رادیو اقتصاد بیان داشت: توسعه پایدار کشورها در گرو تأمین انرژی پایدار است که در برنامه های توسعه بلند مدت این کشورها لحاظ می شود.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به رشد کشورهای جهان در زمینه استفاده از انرژی های تجدید پذیر افزود: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دلیل منابع مالی زیادی که در اختیار دارند در این حوزه پیشرو هستند.

شجاعی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد نیروگاه های نصب شده آلمان از برق تجدیدپذیر است که تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۶۵ درصد خواهد رسید. کشورهایی چون انگلیس و اسپانیا نیز ۳۰ درصد از نیروگاه های نصب شده خود را از برق تجدیدپذیر تأمین می کنند. علاوه براین، منبع بیش از نیمی از رشد و توسعه جهان در حوزه انرژی های تجدیدپذیر متعلق به کشور چین است.

دبیر انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران در رابطه با وضعیت کشور ایران در حوزه انرژی های تجدیدپذیر گفت: در حال حاضر ۶۸۰ مگاوات برق تجدیدپذیر منصوبه در کشور داریم که ۴۲ درصد از آن برق خورشیدی، ۴۱ درصد برق بادی و بقیه هم مربوط به سایر منابع انرژی است.

وی یادآور شد: توسعه پایدار انرژی های تجدیدپذیر در گرو وجود قوانین مستحکم و حمایتی در این حوزه است. ما هر سال با مشکل تخصیص بودجه مواجه هستیم و امسال نیز این مسئله در عوارض برق در لایحه بودجه تکرار شد.

شجاعی، عدم هدفمندی تخصیص یارانه ها به حوزه انرژی را مشکل اصلی وزارت نیرو خواند و افزود: این مسئله باعث شده دخل و خرج وزارت نیرو با هم نخواند.

همچنین در ادامه این برنامه، رمضان نژاد کارشناس حوزه انرژی های تجدیدپذیر گفت: در سال ۹۶-۹۵ به پیکی از قراردادها بین شرکت های داخلی و خارجی در این حوزه رسیدیم اما با تهدیدات دولت آمریکا و تحریم های ظالمانه مسیر اجرایی این امر محقق نشد. علاوه براین، با تغییر قیمت ارز تعرفه های ما از رونق قبلی افتاد و در این حالت ما رقیبان منطقه ای پیدا کردیم.

رمضان نژاد گفت: عدم پرداخت های منظم سازمان برنامه و بودجه و ساتبا باعث دفع سرمایه گذارانی شد که چندین سال در این حوزه سرمایه گذاری کرده بودند. نزدیک به ۵ ماه است که وقفه در پرداخت صورتحساب های نیروگاه ها ایجاد شده است.

کارشناس حوزه انرژی های تجدیدپذیر در گفتگو با رادیو اقتصاد بیان کرد: حجم عمده از نیروگاه هایی که ساخته شده مربوط به دو سال گذشته است و با وام های خارجی انجام شده که نیاز به تسویه دارند. متاسفانه با وقفه های بزرگی که ایجاد می شود نگاه سرمایه گذار به بازار تضعیف می شود. لذا مهمترین اقدامی که مجلس می تواند انجام دهد واگذاری اختیار تخصیص بودجه به وزارت نیرو است.

در ادامه، بهرام نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: ما طبق برنامه ششم موظفیم ۵ هزار مگاوات برق را به صورت سنواتی اجرایی کنیم که این مسئله را تحت عنوان قانون به وزارت نیرو ابلاغ کردیم و وزارت نیرو موظف است برای تولید این مقدار انرژی در پنج سال برنامه ریزی کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برای تولید انرژی تجدیدپذیر باید از ظرفیت وزارت نیرو و یا بخش خصوصی استفاده شود گفت: باید به تولید انرژی تجدیدناپذیر توسط منابع حرارتی و بادی توجه کنیم و وزارت نیرو هم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در قالب بودجه ۹۸ طرحی به کمیسیون ما دادند که قرار بر این شد ۲۰ درصد از درآمدهای مربوط به برق را به سازمان “ساتبا” برای تولید انرژی تجدیدپذیر در مناطق روستایی با اولویت کمتر توسعه یافته و برای اقشار تحت حمایتی تخصیص دهیم. این طرح با موافقت اعضای کمیسیون رأی آورد.

بهرام نیا با تأکید بر اینکه باید ثبات نسبی برای سرمایه گذاری پایدار ایجاد شود گفت: ما باید از ظرفیت های بالقوه در تولید علم و پول استفاده کنیم و مسئولان مربوطه با روحیه جهادی وارد عمل شوند و به احکام تکلیفی خود عمل کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا