خودروصنعت، معدن، تجارت

تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان جدید نیست

یک کارشناس حوزه خودرو گفت: تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان مسئله جدیدی نیست بلکه واحدهای قطعه سازی از سال های دور بر سر این موضوع با خودروسازان مشکل دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  جواد علیپورصدری در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: خودروسازان به عنوان مشتری های بد حساب در صنایع کشور شناخته می شوند.

وی اظهارداشت: واحدهای خودروسازی نه فقط با قطعه سازان بلکه با شرکت های بزرگ دیگر به خصوص تامین کنندگان مواد اولیه این مشکل را دارند و از پرداخت به موقع دیون خود همیشه طفره رفته و یا با عناوین مختلف پرداخت ها را به آینده و زمان دیگری موکول می کنند.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه خودرو همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه خودروسازان از یک طرف خودرو پیش فروش کرده ولی به مشتریان تحویل نمی دهند واز طرف دیگر مطالبات قطعه سازان را هم پرداخت نمی کنند پس این پول ها چه می شود، گفت: برج خودروسازان نسبت به درآمد مورد حصول خیلی بیشتر است و به عبارتی هیچ همخوانی بین درآمد و مخارج شرکت های خودروسازی در کشور وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: جدا از این نظارت خاص و قوی روی شرکت های خودروساز درداخل انجام نمی شود.

علیپورصدری اظهارداشت: روال پیش فروش خودرو در دنیا بغیر از یکسری خودروهای خاص مانند سوپر اسپرت و سوپر لاکچری منسوخ شده است.

وی گفت: تولید خودروهای مدنظر در دنیا محدود و خریداران این نوع خودروها نیز خاص هستند.

این کارشناس خودرو افزود: خودرو در ایران برخلاف سایر کشورهای جهان پیش فروش می شود حال سئوال اینکه شرکت های خودروسازی با این پول ها چه کار می کنند؟

وی اظهارداشت: سایر واحدها که زنجیره وار به خودرو سازان وصل هستند باید درآمد داشته باشند این واحدها نمی توانند قطعه خودرو را به مردم پیش فروش و درآمد کسب کنند.

علیپور صدری ضمن اشاره به اینکه سیستم مالی خودروسازان در کشور بیمار است، گفت: شرایط و شواهد موجود نشان می دهد حساب و کتاب این واحدها به هیچ وجه با یکدیگر مطابقت و همخوانی ندارد.

وی یادآورشد: مسئله بعدی اینکه هیچ گونه نظارتی برفعالیت خودروسازان اعمال نمی شود حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تاکنون نتوانسته از عهده این شرکت ها برآید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا