بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

رشد بیشتر و استفاده از فرصت‌های موجود زیر چتر پرداخت‌های موبایلی

کاربرد و استفاده از پرداخت‌های موبایلی در ایالات متحده مانند استفاده از آن در آسیا نیست و هرچند که تلفن‌های هوشمند رشد زیادی پیدا کردند اما پرداخت‌های موبایلی انگار که راکد مانده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با اینکه حول و حوش سال ۲۰۱۶ شور و هیجانات بسیاری در مورد آزمایش و بررسی این فناوری وجود داشت اما به نظر می‌رسد که اپلیکیشن‌های موبایلی خرده‌فروشان تنها بخی است که همچنان در حال رشد مانده است. نظرسنجی انجام‌شده با عنوان نظارت مشتری نشان می‌دهد که حدود نیمی از مصرف‌کنندگان طی ۱۲ ماه گذشته از تلفنشان برای پرداخت استفاده کردند. برای تغییر این وضعیت چه باید کرد؟

به گفته آرون مکفرسون معاون Research operations پاسخ به این سوال بسیار ساده است هرچند عمل به آن، نه. مصرف‌کنندگان باید متوجه مزایا و ارزش موجود در انجام پرداخت‌های موبایلی شوند و برای اینکه به جای کارت‌ از تلفن‌هایشان برای پرداخت استفاده کنند به یک سری دلایل نیاز دارند.

اگر شما به دنبال مشاهده افزایش استفاده از پرداخت‌های موبایلی در بین مصرف‌کنندگان هستید در ادامه روش‌های زیر را به شما معرفی می‌کنیم. این روش‌ها و دسته‌بندی‌های پرداختی بیشترین ارزش برای مصرف‌کنندگان را به دنبال دارند و همچنین بیشترین موفقیت‌ها را هم شاهد بوده‌اند.

کدهای کیوآر با اینکه روش جدیدی به حساب نمی‌آیند اما همانطور که این فناوری بیشتر و بیشتر رشد می‌کند به همان نسبت هم تطبیق‌پذیر و مفیدتر می‌شود. تیم اسولن معاون Payments Innovation می‌گوید که کدهای کیوآر می‌تواند فرصت‌های بین‌المللی برای مصرف‌کنندگان به وجود آورد.

سرویس‌های On-Demand موفقیت‌هایی در انجام تراکنش‌ها به همراه داشته‌اند. برای مثال Lyft توانست سهم بازارش را در سال ۲۰۱۷ تا ۳۵ درصد افزایش دهد و به این ترتیب میزان سفرهایش نسبت به سال ۲۰۱۵ دو برابر شده است. فروشگاه‌هایی مانند بست‌بای، تارگت، میسیز و نورداستورم ازجمله جاهایی هستند که می‌توان نوآوری‌های آینده را در آنجا جستجو کرد.

رستوران‌ها ازجمله برندگان اصلی در حوزه پرداخت‌های موبایلی به شمار می‌آیند. می‌توان اینطور گفت که موبایل به مهمترین کانال فروش برای سفارش پیتزا و دیگر غذاهای فست‌فودی به حساب می‌آیند. مغازه‌های خواروبار فروشی هم تلفن همراه را به یکی از مهمترین المان‌های استراتژی‌های تکاملی خود تبدیل کرده‌اند. این فروشگاه‌ها نهایت تلاششان را برای ارائه سرویس‌ها و محصولات خوب و مناسب به مشتریان انجام می‌دهند و حتی بسیاری از آنها اپلیکیشن‌های موبایلی مختص خودشان را هم دارند که قابلیت انجام سفارشات و پرداخت‌های موبایلی و برنامه‌های وفاداری است. برای مثال Gulf Pay، استارباکس و دانکین دونات ازجمله فروشگاه‌هایی هستند که اپلیکیشن‌های آنها از محبوبیت بیشتری برخوردار است و یک سوم مصرف‌کنندگان عنوان کردند که طی یک سال گذشته از یکی از این اپلیکیشن‌ها استفاده کرده‌اند.

از آنجایی که تمایل افراد به رزرو بلیت به‌صورت آنلاین هم افزایش پیدا کرده، در نتیجه انجام سفر و برگزاری رویدادها هم به همان نسبت رشد قابل توجهی داشته است.

غول‌های موبایلی آسیایی مانند علی‌پی و وی‌چت‌پی هم حضورشان در ایالات متحده را پررنگ‌تر کرده‌اند و برای ارائه سرویس‌ به توریست‌ها، دانشجویان و کسب‌وکارهای چینی در خارج از کشور دست به کار شده‌اند. به این ترتیب می‌توان گفت که شرق کم‌کم پایش به غرب هم باز شده است. ریموند پوچی مدیر شرکت مرچنت سرویس هم معتقد است که غرب باید از این بازیگران جدید بترسند که درواقع تهدیدی برای ارائه‌دهندگان سرویس‌های پرداخت آمریکا به حساب می‌آیند و باید همکاری و مشارکت میان تامین‌کنندگان آمریکایی و تامین‌کنندگان آسیایی گسترش بیشتری پیدا کند مانند همکاری میان فرست دیتا و علی‌پی.

اپلیکیشن‌های پرداخت جهانی مانند اپل‌پی، گوگل‌پی و سامسونگ‌پی هم از زمان تاسیسشان به دنبال جذب بازار هستند. جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که میزان استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت جهانی در حال کاهش است؛ لااقل در ایالات متحده مصرف‌کنندگان تمایل دارند تا از اپلیکیشن‌های مختص خود فروشگاه‌های خرده‌فروشی استفاده کنند. با اینکه اپل به‌تازگی از رشد چشمگیر میزان تراکنش‌های اپل‌پی خبر داد ولی این میزان مربوط به کشور آمریکا نبوده است.

اپل‌پی وارد حوزه‌های جغرافیایی بیشتری شده است و همراه با قابلیت پرداخت tap and go، سرویسش را در کشورهایی مانند انگلستان و ژاپن هم راه‌اندازی کرده است و این بدان معنا است که گرچه اپل پی وضعیت خوبی در ایالات متحده ندارد اما می‌توان به رشد بین‌المللی آن امیدوار بود.

بار دیگر می‌توان به این سوال اشاره کرد که چرا مصرف‌کنندگان به جای استفاده از کیف پول‌های فیزیکی خود باید به سمت استفاده از تلفنشان بروند؟ با وجود سیستم‌های وفاداری مبتنی بر برند، اپلیکیشن‌های خرده‌فروشان موفق به ارائه پاسخ در این زمینه شده‌اند در حالی که اپلیکیشن‌های پرداخت جهانی هنوز نتوانستند جواب مناسبی برای این سوال پیدا کنند.

در سال ۲۰۱۹ بانک‌ها، صادرکنندگان، خرده‌فروشان و ارائه‌دهندگان فناوری که در حوزه ارائه سرویس‌های پرداخت فعالیت می‌کنند باید همگی به این سوال فکر کنند و پاسخ مناسبی هم برایش پیدا کنند در غیر این صورت باید دست از سر پرداخت‌های موبایلی به کل بردارند.

 

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا