بورس اوراقبین الملل

اتمام رشد شکننده شاخص‌های سهام در بازار آمریکا/ وقتی که کاهش مالیات‌ها بی اثر می‌شوند

این روزها شاخص‌های سهام در وال استریت در حال پیشروی و شکست سطوح هفتگی خود است. این رشد که از اواخر سال میلادی گذشته و در روزهای پایانی ماه دسامبر آغاز شد، توانسته طی یک ماه گذشته داوجونز، نزدک و اس اند پی ۵۰۰ را به ترتیب ۸، ۹ و ۷.۵ درصد افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  این روزها شاخص‌های سهام در وال استریت در حال پیشروی و شکست سطوح هفتگی خود است. این رشد که از اواخر سال میلادی گذشته و در روزهای پایانی ماه دسامبر آغاز شد توانسته طی یک ماه گذشته داوجونز، نزدک و اس اند پی ۵۰۰ را به ترتیب ۸، ۹ و ۷٫۵ درصد افزایش دهد.

صعود یادشده که پس از یک دوره ریزش سنگین و در پی بالا گرفتن تنش‌های تجاری و افزایش بدبینی‌ها به آمار رشد اقتصادی چین و افق تیره پیش روی اقتصاد ایالات متحده، به وقوع پیوسته است، پس از آن شکل می‌گیرد که سودهای سالانه شرکت‌های مستقر در بازار سهام پس از پایان سال مالی میلادی، حاکی از موقعیت بنیادی مناسب بسیاری از نمادهای مورد معامله در وال استریت بود.  همین امر باعث شد تا این عامل در روزهای نخست ژانویه در کنار افزایش زمزمه‌ها افزایش زمزمه‌ها در خصوص ثبات نرخ بهره از سوی فدرال رزرو شتابی بیشتر به خود بگیرد و رشد شاخص‌های یاد شده را برای معامله گران به ارمغان بیاورد.

تاثیرپذیری بازارهای مالی  از ریسک‌های سیاسی همواره بخش جدانشدنی از ماهیت این بازارهاست. سرمایه گذاران که در تمامی ادوار حضور این بازارها در تاریخ اقتصادی بشر به دنبال کسب سود و افزایش ارزش دارایی خود بوده‌اند، همیشه به دلیل نگرانی‌هایی که از تاثیر پذیری عملکرد شرکت‌ها از وقایع سیاسی داشته‌اند، با متاثر شدن از تنش‌های سیاسی، حساسیت خود را نسبت به این وقایع نشان داده‌اند. اینبار نیز فراز و فرودهای وال استریت از همین دست بوده و بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که بازار و سرمایه‌گذارانش به چیزی بیش از شرکت‌ها و سود سازی‌شان اهمیت داده باشند؛ عاملی که به خوبی نشان نوسان‌های شدید چند ماه گذشته را تبین می‌کند.

با این حال بررسی روند افزایش نماگرهای مهم وال استریت و داو جونز حاکی از نوعی ضعف در روند صعودی یاد شده است. این شاخص‌ها که در هفته‌های قبل از کریسمس و از ابتدای ماه اکتبر با افتی خیره کننده مواجه بودند، در دوره مورد اشاره بیش از ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست دادند و به دلایلی همچون افزایش تردیدها نسبت به اوضاع اقتصادی و بیم بسیاری که از وقوع رکود در میانه سال ۲۰۱۹ می‌رفت شروع به وزن کم کردن کردند. پس از این دوره و همان طور که پیش تر نیز اشاره شد با مرتفع شدن موانع یاده و سود سازی خوب شرکت‌ها بازار سهام رشد کرد و همچنان نیز با شیب کم به این رشد ادامه می‌دهد. اما این افزایش تا کجا دوام خواهد داشت؟

به گفته تنی چند از تحلیل‌گران ارشد موسسه‌های مدیرت سرمایه در ایالات متحده که با شبکه CNN مصاحبه کرده اند، انتظار می‌رود که در سه ماهه اول سال میلادی جاری سود شرکت‌های مستقر در S&P500 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش یابد. به نظر می‌رسد کاهش سود شرکت‌ها در ماه‌های ابتدایی سال جاری به دلیل آن باشد که اثر کاهش مالیات‌ها که دونالد ترامپ در سال گذشته اعمال کرد، در حال حاضر کم رنگ شده باشد.همین امر نیز باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های حاضر در وال استریت در خصوص کاهش سود خود در ماه‌های اولیه سال ۲۰۱۹ به سهامداران هشدار بدهند.

این شرکت‌ها انتظار دارند که در صورت تضعیف آمارهای اقتصادی در ماه‌های آتی افزایش نرخ بهره مجددا در دستورکار فدرال رزرو قرار بگیرد؛ عاملی که می‌تواند نقش بسیار منفی در روند سود سازی شرکت‌ها ایفا کند.

انتظار می‌رود در صورتی که رشد اقتصاد امریکا در سال جاری با شیبی بیش از انتظار کاهش یابد، سهام شرکت‌های بخش‌های تکنولوژی و انرژی بیشترین کاهش را از خود نشان بدهند. این در حالی است که شرکت‌های حاضر در صنعت بانکداری و خرده فروشی با افت سود چندانی مواجه نخواهد شد. کند بودن شیب رشد فعلی شاخص‌های سهام نیز دقیقا به دلیل ترس از همین عوامل است.

در پایان باید خاطر نشان کرد که به رغم تمامی عموامل منفی اشاره شده انتظار نمی‌رود که عملکرد کلی بازار سهام در سال ۲۰۱۹ با افت مواجه شوند. بر اساس آنچه که کارشناسان تخمین زده اند انتظار می‌رود تا وال استریت در پایان این سال رشدی شش درصدی را از خود به نمایش به رساند؛ رشدی که در صورت مرتفع شدن جنگ تجاری میان چین و آمریکا و صدمه ندیده شرکت‌ها از سیاست‌های پولی فدرال رزرو، دور از ذهن خواهد بود.

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا