بورسبورس اوراق

رشد بازار سهام با بال فلزات اساسی/ پیشروی شاخص بورس تهران ۳۵۱ واحدی شد

بازار سهام کشور نیز امروز را همچون دو روز گذشته رو به رشد آغاز کرد. این رشد که در نهایت به پیشروی ۳۵۱ واحدی شاخص بورس تهران انجامید سبب شد تا نماگر اصلی بازار خود را به سطح ۱۵۸ هزار و ۳۹۴ واحد برساند. اما رشد یاد شده به آن معنا نبود که حال نسبتا خوب شاخص به معنی وجود رونق در تمامی نمادهای بازار بوده است. در این روز بسیاری از نمادها به خصوص در گروه‌های سیمانی، دارویی و نفتی به کاهش وزن خود ادامه دادند، با این حال این امر باعث نشد تا شاهد وقوع صف فروش‌های پر حجم در بیشتر نمادهای یاد شده باشیم.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  معاملات امروز بورس تهران در بازار سهام در حالی آغاز شد که روند معاملات از افزایش تقاضا در بسیاری از نمادهای دلاری به خصوص در گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی داشت. افزایش قیمت در نمادهای این دو گروه که بیش ترین تاثیر را از افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و ضعف شاخص دلار پذیرفته‌اند، امروز به این دلیل پس از مدت‌ها با رشدی قابل توجه مواجه شدند که اخبار مخابره شده به بازارهای داخلی و خارجی حاکی از افزایش قیمت فلزات و چشم انداز مثبت در بازارهای جهانی نسبت به پایداری رشد یاد شده بود. همین امر نیز باعث شد تا بازار امروز و شاخص‌هایش بیشترین تاثیر را از رشد نمادهای مستقر در دو گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی بپذیرند. با این حال این نمادها تنها بازیگران تاثیرگذار در حرکت امروز شاخص نبودند. دماسنج اصلی بازار سهام که در روزها و هفته‌های گذشته نیز تاثیری شگرف از نمادهای بانکی و خودرویی پذیرفته بود، همچنان به تاثیرپذیری خود از این نمادها ادامه داد. در این روز قرمزپوشی نمادهای سنگین وزن دو گروه بانکی و خودرویی به ضرر شاخص بورس تمام شد و موجب شد تا رشد شاخص از ۳۵۱ در روز جاری فراتر نرود.

همچنین بخوانید

فلزی – معدنی‌ها کامیاب از رشد قیمت در بازارهای جهانی

داد و ستدها در نمادهای دو گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی امروز در حالی شروع شد که در روزهای گذشته به خصوص در روز اخیر بالا رفتن قیمت بسیاری از محصولات فلزی از فولاد تا مس و آلومینیوم سبب شد تا بازار داخلی که چندماهی است تحت تاثیر فشار تحریم‌‎ها و صدماتی که از این طریق بر قیمت‌های فروش وارد آمده، با رشد مواجه شوند. این رونق که بر نمادهایی همچون «فملی»، «فولاد» و «فاسمین» بیشترین تاثیر را گذاشت، موجب شد تا گروه فلزات اساسی امروز بیشترین وزن را در رشد نماگر اصلی بازار داشته باشد. همین امر نیز سبب شد تا پس از مدت‌ها ارزش معاملات گروه بانکی با قرار گرفتن در رده دوم ارزش معاملات روزانه بورس، پس از گروه فلزاتاساسی قرار گیرد. بر این اساس نمادهای حاضر در گروه یاد شده امروز ضمن داد و ستد ۲۷ میلیون و ۱۴۶ هزار سهم، ارزش معاملات خود را به ۹۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رساندند. گفتنی است، در میان سهم‌های بورسی و فرابورسی این گروه، نمادهای «فملی»، «فاسمین»، «فزرین»، «فلوله» و «ذوب» جز نمادهایی بودند که معاملات خود را با صف خرید به پایان بردند و توانستند با رشد حداکثری قیمت در معاملات خود رو به رو شوند.

روز بی رونق معاملات در نمادهای بانکی و خودرویی

نمادهای بانکی و خودرویی که تا همین هفته‌های اخیر گل سرسبد بازار در میان نمادهای پر تقاضا بودند، امروز معاملاتی کم رمق و نسبتا ضعیف را دنبال کردند. این نمادها که در ماه‌های اخیر بسیار مورد توجه سهامداران کوتاه مدتی و آن دسته از معامله گرانی بودند که قصد نجات سرمایه خود از ریزش قیمت سایر نمادها را داشتند، این روزها دیگر رمقی برای تکرار صف‌های خرید قبلی ندارند. همین امر نیز باعث شده تا تقاضای سفته بازی رفته رفته در این نمادها کاهش یابد و ضمن کاهش ارزش معاملات، شاهد افت قیمت و یا معامله شدن نمادهای اسم و رسم دار آنها در محدوده صفر تابلو باشیم. عوامل نیز باعث شد تا امروز اغلب نمادهای بانکی به جز «وپست» که صف خرید بود افرایش قیمت چندانی را تجربه نکنند. در گروه خودرویی هم اوضاع تقریبا به همین روال بود، با این تفاوت که کاهش قیمت در نمادهای این گروه از گروه بانکی مشهودتر بود. در این روز معاملات نمادهای خودرویی در حالی پایان یافت که «خودرو» و «خساپا» و بسیاری از نمادهای دیگر این در گروه خودرویی نیز با افت قیمت یک تا سه درصدی مواجه شده بودند.

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران در چهارمین روز هفته رشدی ۳۵۲ واحدی را به ثبت رساند. حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح ۱۵۸ هزار و ۳۹۵ واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه رشد قیمت در نمادهای دلاری روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و ۶۱۹ میلیون سهم و ارزش معاملات آن ۴۷۰ میلیارد تومان بوده است.

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه فلزات اساسی با مجموع ارزش معاملات ۱۰۰ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، سیمان، خودرو و شیمیایی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «فملی»، «فولاد» و «بفجر» از خود به نمایش گذاشتند.

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افتی  ۰٫۸۴ واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر را «ذوب»، «مارون» و «زاگرس» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس طی امروز  ۵۱۸ میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ ۸۴۰ میلیون سهم بود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا