امور زیربناییتعاون و اشتغال

افزایش۸۶برابری تعدادتعاونی‌هاپس ازانقلاب/دست‌اندازی‌ در واگذاریها

وزیر تعاون بااشاره به افزایش تعداد تعاونی ها از۱۰۷۰واحد در پیش از انقلاب اسلامی به۹۲هزار و ۲۴۲تعاونی در دوران پس از انقلاب، بخش تعاون را راهکار کاهش مخاطرات واگذاری به بخش خصوصی عنوان کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح ۲۵۷ طرح عمرانی و تعاونی در سراسر کشور که از طریق ویدیوکنفرانس در محل این وزارتخانه برگزار شد، گفت: بسیار خوشبختیم که در ایام الله دهه فجر پروژه های تعاونی که برون داد تفکر و مشارکت مردم در دوران انقلاب اسلامی بوده است، این پروژه ها را در استان های مختلف افتتاح می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه  اهداف و اصول حاکم بر تعاون بسیار با اصول انقلاب اسلامی همگرا است،  از این جهت که انقلاب ما حاصل باور و مشارکت مردم بود، اظهار داشت: موضوع تعاون به عنوان یکی از سه رکن اقتصاد کشور بر اساس قانون اساسی نه تنها یک بخش از اقتصاد،  بلکه به عنوان یک مهم در کلان کشور باید به آن توجه کرد. بنابراین تعاون از اقتصاد فراتر است و رویکرد ملت ما در مردمی سازی اقتصاد بسیار قوی تر از خصوصی سازی اقتصاد است.

شریعتمداری اضافه کرد: اگر در دنیا واگذاری امور به دولت «خصوصی سازی» تلقی شود اما در انقلاب اسلامی غیردولتی بودن «مردمی کردن»، «خصوصی سازی» و «واگذاری امور به نهادهای عمومی غیردولتی» تلقی می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از اظهاراتش با ارائه گزارشی از وضعیت تعاونی ها در پیش از انقلاب و پس از انقلاب گفت: پیش از انقلاب اسلامی کل واحد تعاونی کشور ۱۰۷۰ واحد بود اما امروز پس از چهار دهه تعداد تعاونی ها به ۹۲ هزار و ۲۴۲ واحد با ۲۶ گرایش افزایش یافته که یک تحول عظیم در این حوزه محسوب می شود.

شریعتمداری، درباره تعداد اعضای تعاونی ها نیز گفت: پیش از انقلاب اسلامی تعداد یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۳۱۴ نفر عضو تعاونی‌ها بودند که امروز اعضای تعاونی ها به ۹ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۵۸۸ نفر بالغ شده که این روند قابل افزایش است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، فرصت شغلی ایجاد شده توسط تعاونی ها در دوران پیش از انقلاب را ۱۲۴ هزار و ۸۳۲ فرصت شغلی اعلام کرد و افزود: این در حالی است که امروز بالغ بر یک میلیون و ۸۹۰ هزار نفر در بخش تعاون مشغول به کار هستند. همچنین در حوزه صادرات در حالی که پیش از انقلاب اسلامی تعاونی ها هیچ فعالیتی در حوزه صادرات نداشتند و سهم این بخش از اقتصاد از صادرات صفر بود، اما اکنون صددرصد صادرات بخش صیادی کشور از طریق تعاونی ها انجام می شود که پیشرفت قابل ملاحظه ای است.

شریعتمداری بر استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها برای خصوصی سازی تاکید کرد و ادامه داد: خصوصی سازی امروز یک ضرورت است، اما متاسفانه در ادوار مختلف واگذاری امور به بخش خصوصی همواره مخاطراتی به همراه داشته است که یکی از راه های کاهش این مخاطرات واگذاری ها به بخش تعاون است؛ ضمن اینکه بسیاری از دست اندازی هایی که متاسفانه پس از خصوصی سازی ایجاد می شود، با واگذاری امور به بخش تعاون به دلیل تشدید نظارت این بخش بر واگذاری ها، به حداقل می رسد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا