بورسبورس اوراق

افزایش تقاضا در بازارهای جهانی قیمت کامادیتی‌ها را افزایش داد/ مس ۶۲۶۷ دلاری شد

قیمت‌ها در بازارهای جهانی در روز جاری حکایت از رشد قیمت اغلب کامادیتی‌ها و کاهش قیمت فلزات گرانبها دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بازار های جهانی امروز روز به نسبت خوبی را سپری می‌کنند این بازارها که در روز گذشته و به واسطه سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا و در میان مهم ترین اشخص سیاسی این کشور انجام شد دارای رئوس مهم بود که توانست در میان فعالان بازارهای مالی اندکی دلگرمی ایجاد و به روند صعودی که در روزهای گذشته در این بازارها ایجاد شده بود دلیلی مضاعف بدهد. همین امر باعث شد دیروز و امروز هم دلار آمریکا و شاخص ان در بازارهای جهانی تقویت شوند و هم قیمت کامادیتی‌ها با رشد مواجه شود. 

قیمت مس که در هفته‌های اخیر به واسطه کاهش عرضه در بازار تقویت شده بود این روزها به دلیل تضمین شدون استمرار تقاضا از سوی چین و تعریف شدن پروژه ‌های متعدد عمرانی، با رشد خوبی مواجه شده است. همین امر سبب شده تا پایدار ماندن قیمت مس بالای سطح روانی شش هزار و ۲۰۰ دلار در هر متریک تن تاحدودی تضمین شود. همین امر قیمت هر تن مس را در روز جاری شش هزار و ۲۶۷ تن رسانده که رشدی ۰٫۳۲ درصدی را نشان می‌دهد.

در زمینه سر و روی نیز قیمت فلزات یاد شده همچنان به سیر صعودی خود ادامه داده و توانسته قیمت‌ ۲۰۹۰ دلار را برای سرب و دو هزار و ۷۲۵ دلار را برای روی به ثبت برساند. این افزایش قیمت افق خوبی را برای سود سازی شرکت‌های تولید کننده فلزات یاد شده در بورس تهران نوید می‌دهد. گفتنی است، همین رشد قیمت سبب شد تا در روز سه شنبه هفته جاری شاهد افزایش تقاضا و صف خرید شدن برخی از نمادها همچون «فملی»، «فاسمین» و … باشیم.

در زمینه فلزات گرانبها اما وضعیت اندکی با فلزات پایه متفاوت است. این محصولات که بر خلاف فلزات اساسی رشد تقاضای خود را مدیون افزایش تنش‌ها در صحنه سیاست بین الملل و ریسک‌های اقتصادی هستند، این روزها با کاهش تنش‌ها و دلگرمتر شدن بازار نسبت به آینده، با کاهش اندک قیمت مواجه شده‌اند. دلیل این امر را در محاجرت نقدینگی از طلا و نقرعه به سمت بازارهای سهام می‌توان جست و جو کرد. همین امر باعث شده تا امروز کاهش قیمت طلا قیمت هر اونس از این فلز گرانبها را هزار و ۳۰۶ دلار برساند. قیمت هر اونس نقره نیز در این روز با افزایش نیم درصدی در این روز به ۱۵ دلار و ۷۲ سنت رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا