بانکبانک و بیمه

پیشتازی بانک های خصوصی در خدمات بانکداری

یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک های خصوصی کشور در خدمات بانکداری پیشتاز هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  موسی شهبازی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بانکداری خصوصی موجب رشد خدمات بانکداری در کشور شده است.

وی همچنین اظهارداشت: ایران امروز از حیث گسترش و شمول خدمات بانکی اعم از بانکداری اینترنتی، موبایل بانک، اینترنت بانکینگ، دسترسی به ای تی ام، دریافت و پرداخت وجوه و … حتی از کشورهای متوسط جهانی نیز بالاتر است.

این کارشناس حوزه پولی و مالی گفت: بانک های خصوصی جدا از پیشتاز بودن در حوزه خدمات بانکداری در زمینه تجهیز منابع نیز جلودارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بانکداری خصوصی در دنیا با نظارت های شدید همراه است، افزود: نظارت بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر به شدت در بانک های خصوصی فعال است.

شهبازی تصریح کرد: خوشبختانه طی چند ساله اخیر حرکت های خیلی خوبی جهت نظارت بیشتر بر سیستم بانکی در بانک مرکزی کشور آغاز شده است.

وی گفت: نبود نظارت موثر و کافی از جمله نقاط ضعف بانکداری خصوصی در کشور بوده و به بیان دیگر بانکداری خصوصی با چفت و بند نظارت موثر که در اصطلاح حکمرانی پولی خوب گفته می شود همراه نبوده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: ایجاد بانک های خصوصی در کشور به موجب قانون اجازه تاسیس بانک های غیر دولتی مصوب سال ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی است.

وی به رادیو اقتصاد اظهارداشت: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی بانکداری در کشور تا سال ۱۳۷۹ دولتی بود.

شهبازی گفت: تشکیل بانک خصوصی در کشوربا اهدافی همچون افزایش شرایط رقابتی در بازارهای مالی، تشویق پس از انداز و سرمایه گذاری، ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادی و مواردی از این دست بوده است.

وی افزود: ایجاد شرایط رقابتی بین بانک های دولتی و خصوصی از جمله اهداف قانونگذار بوده که به اجمال خوب عمل شده است.

این کارشناس اقتصادی اظهارداشت: ناگفته نماند رقابت بانک ها در پرداخت سود بالا به سپرده گذاران طی سال های گذشته اشکالاتی در کشور ایجاد کرد.

وی گفت: تشویق پس انداز از دیگر اهداف قانون اجازه تاسیس بانک های دولتی بوده که خوشبختانه در این حوزه نیز خوب عمل شده است.

شهبازی افزود: ارزیابی در خصوص ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادی همراه با ملاحظه است این که گفته شود آیا بانکداری خصوصی در مجموع به نفع توسعه اقتصادی کشور بوده یک ارزیابی سخت و نیاز به تامل بیشتری دارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا