بورسبورس کالا

خروج معاملات قیر صادراتی ‌از بورس‌کالا شفافیت را‌‌ از بین می برد و فسادزاست/ هویت خریداران قیر افشا نمی‌شود

این روزها بعد از آنکه برخی شرکت‌های سیمانی خواستار خروج از بورس کالا شدند، برخی از شرکت‌های تولید کننده قیر نیز به دلایلی از جمله اینکه در فضای تحریم‌ها باید تمهیداتی اندیشید تا تولیدکنندگان با مشکل مواجه نشوند به دنبال خروج معاملات قیر صادراتی از بورس کالا هستند، موضوعی که به اعتقاد سخنگوی هیات رئیسه مجلس نتیجه‌ای جزء حضور دلالان در بازار قیر و همچنین از بین رفتن شفافیت در پی نخواهد داشت

 به گزارش آرمان اقتصادی، بعد از نامه‌نگاری برخی از مدیران شرکت‌های تولید کننده قیر با شریعتمداری وزیر وقت صنعت مبنی بر خروج داد و ستد‌های قیر صادراتی از بورس کالا، شریعتمداری که در حال حاضر وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی است نیز طی نامه‌ای به زنگنه وزیر نفت خواستار خروج معاملات قیر صادراتی از بورس کالا شد.(جزییات بیشتر را اینجا بخوانید)

وزیر تعاون در نامه خود سه مورد کاهش حضور خریداران خارجی در بورس کالا، هراس خریداران خارجی از افشای هویت و توقف صادرات قیر را برای خروج این محصول از بورس کالا برشمرده است. همچنین این موارد نیز در گفتگوهای مدیران تولیدکننده قیر برای خروج این محصول از معاملات بورس کالا ذکر شده است. حال در واکنش به نامه شریعتمداری بهروز نعمتی نماینده مردم تهران و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با اقتصاد آنلاین معتقد است ساز و کار عرضه قیر صادراتی در بورس کالا شفاف است و هیچگونه فساد و رانتی در آن وجود ندارد و این مکانیزم باید ادامه پیدا کند.

 نعمتی افزود: در زمان عرضه نفت در بورس، ما طی جلساتی که با وزیر نفت داشته ایم، اعلام کردیم باید نفت و تمام فراورده‌‌های آن اعم از محصولات پتروشیمی، قیر و.. در بازار سرمایه که در آن معاملات شفاف است، انجام شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در واکنش به این موضوع که عرضه قیر در رینگ صادراتی بورس کالا کاهش حضور خریداران خارجی را به دنبال دارد، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم شفافیت صورت بگیرد و دیگر امثال باقری درمنی‌ها دیگر ایجاد نشود، باید روی بورس حساب باز کرد.

وی افزود: در بازار سرمایه طی یک مکانیزم شفاف، خرید و فروش انجام می‌شود و کسانیکه قیر را می‌خرند نیز آن را صادر می‌کنند. اینکه قیر را از بورس کالا خارج کنند و در زیر پله و بازار آزاد معاملات آن را انجام دهند، قطعا فساد زاست و باید جلوی آن گرفته شود.

نماینده مردم تهران همچنین در مورد این ادعا که در صورت خرید قیر توسط افراد خارجی از بورس کالا اسامی آن‌ها افشا می‌شود و با توجه به تحریم‌ها در این زمینه برای آن‌ها مشکل ایجاد میشود نیز گفت: با توجه به سازوکار بورس کالا اسامی خریداران افشا نمی شود و اسرار آن‌ها محفوظ می ماند.

 نعمتی ادامه داد: کسانیکه این مسائل را مطرح می‌کنند، مبنی بر اینکه اسامی خریداران منتشر می‌شود و مشکلاتی برای آن‌ها با توجه به تحریم‌ها ایجاد می‌شود، مسائل حاشیه‌ای را مطرح می‌کنند و نمی‌خواهند سازوکار شفاف خرید از بورس کالا ادامه یابد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اذعان داشت: این نکته را نیز باید متذکر شد که رسالت اصلی بورس حفظ اسرار فعالان بازار است.

وی همچنین در مورد اینکه گفته می‌شود صادرات قیر متوقف شده است، نیز گفت: این امر که صادرات قیر متوقف شده، مباحث انحرافی است‌که مطرح می‌شود، در حال حاضر خریداران می‌توانند قیر را از بورس به قیمت شفاف خریداری کرده و آن را صادر نمایند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا