امور زیربناییراه و ساختمان

سقف قیمت بلیت تهران- مشهد ۸۰۰ هزار تومان است/مسیر مشهد باید مستثنی از ممنوعیت فروش چارتری باشد/چارترکننده‌ها سلف‌خری می‌کنند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه مقررات فروش بلیت چارتری در ایران با مقررات جهانی مطابقت ندارد و چارتر کننده‌ها سلف خری می‌کنند، گفت: در حال حاضر در سیستم فروش بلیت برنامه‌ای سقف قیمت بلیت تهران- مشهد در قسمت اکونومی حدود ۸۰۰ هزار تومان است و در ایام پیک سفر هم نباید بیش از این قیمت بلیت فروخته شود.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اجرای دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حذف فروش بلیت‌های چارتری هواپیما اظهار داشت: فروش بلیت چارتری در تمام مسیرها به غیر از کیش و قشم حذف شده است و شرکت‌های هواپیمایی تابع تصمیمات وزارت راه و شهرسازی هستند و هیچ پروازی برای سفرهای نوروزی به صورت چارتری به فروش نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: البته اختلاف نظرهایی با وزارت راه و شهرسازی در مورد مسیر مشهد داریم و معتقدیم که مشهد هم باید جزو مقاصدی باشد که مستثنی از منع فروش بلیت چارتری هستند. دو مسیر قشم و کیش به دلیل اینکه از مسیرهای گردشگری هستند شامل حال ممنوعیت فروش چارتری نشدند حال اینکه مشهد هم یکی از مهمترین و پرتقاضاترین مسیرهای گردشگری محسوب می‌شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی افزود: توضیح مسئولان این بوده که مسیر مشهد می‌تواند از مزایای فروش گروهی بلیت هواپیما بهره‌مند شود و افراد می‌توانند خرید گروهی بلیت داشته باشند.

مقصود اسعدی سامانی با بیان اینکه هیچ منعی برای فروش گروهی بلیت هواپیما وجود ندارد، اظهار داشت: فروش گروهی متفاوت از فروش چارتری است و افراد می‌توانند نسبت به خرید بلیت گروهی تابع مقررات موجود برای بلیت‌های سیستمی و برنامه‌ای اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در سیستم بلیت چارتری امکان کنسل کردن بلیت برای مسافران وجود ندارد، گفت: بلیت چارتری این امکان را به مسافران نمی‌دهد که در صورت تغییر برنامه سفر بتوانند بلیت خود را کنسل و با کسر مبلغی مابقی هزینه را از شرکت فروشنده پس بگیرند در حالی که در تمام دنیا در سیستم فروش بلیت چارتری این حق برای مسافران دیده شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: مقرراتی برای بلیت‌های چارتری در کشورمان وضع شده مطابقتی با مقررات جهانی ندارد. متاسفانه آن چیزی که در چند سال اخیر در بحث فروش بلیت چارتری در بازار هوایی کشورمان رخ داده سلف‌خری بوده است.

اسعدی سامانی با بیان اینکه ایرلاین‌ها برای تامین نقدینگی مورد نیاز دست به فروش چارتری بلیت‌ها زده‌اند، اظهار داشت: تعمیر یک موتور هواپیما چیزی حدود ۲ تا ۳ میلیون دلار هزینه در بر دارد، وقتی شرکت هواپیمایی با کمبود نقدینگی مواجه هستند برای پرداخت این هزینه به ناچار باید از محل فروش چارتری بلیت هواپیما اعتبارات مورد نیاز را تامین کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط است که ایرلاین‌ها دست به دامن چارترکننده‌ها می شوند و با هر شرایطی و زیر قیمت بلیت‌های یک تاریخ مشخص را به چارترکننده واگذار می‌کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ریشه معضل بازار چارتر در ساختار و اقتصاد بیمار شرکت‌های هواپیمایی است، گفت: به طور قطع اگر شرکت‌های هواپیمایی بلیت‌های سیستمی و برنامه‌ای عرضه کنند شاهد مشکلات امروز بازار هوایی نخواهیم بود.

اسعدی سامانی با بیان اینکه ابزار کنترلی بر نحوه فعالیت چارترکننده‌ها وجود ندارد، گفت: قیمت بلیت هواپیما تابع عرضه و تقاضا در بازار است اما در سیستم چارتری، چارترکننده با قیمت دلخواه خود بلیت‌ها را به فروش می‌رساند و ابزار کنترلی هم برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: ایرلاین قیمت بلیت را کلاس بندی کرده‌اند و برای هر مسیری در ایام مختلف قیمت مختلفی تعیین کرده‌اند و مسافران حق انتخاب دارند کدام کلاس را برای انجام سفر خود استفاده کنند اما در سیستم چارتری این حق انتخاب از مسافران سلب می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: در حال حاضر در سیستم فروش بلیت برنامه‌ای سقف قیمت بلیت تهران- مشهد در قسمت اکونومی حدود ۸۰۰ هزار تومان است و در ایام پیک سفر هم نباید بیش از این قیمت بلیت فروخته شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا