تجارتصنعت، معدن، تجارت

سهم ایران در بازار صادراتی عراق ناچیز نیست

قائم مقام دبیرکل و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر سهم ایران در بازار صادراتی عراق ناچیز نیست ولی این سهم به اندازه ای نیست که حق و شایستگی کشور باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  آرمان خالقی در برنامه «بهارستان» رادیو اقتصاد افزود: هم اکنون حضور تولید کنندگان و صادر کنندگان کالا و خدمات فنی و مهندسی ایرانی در بازار عراق محسوس اما رقیب تجاری ایران که ترکیه باشد خیلی بیشتر فعالیت های صادراتی خود را در این بازار گسترش داده است.

وی همچنین اظهارداشت: حضور ایران طی یک مقطعی در بازار عراق خوب بود که به دلائل مختلف از جمله عدم رقابت پذیری به جهت فعالیت بهتر رقبا بازار مزبور از دسترس ایرانی ها خارج شد.

قائم مقام دبیرکل و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: حفظ بازار جدا از جلب و جذب بسیار مهم و تدابیر خاص خود را می طلبد.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: فرصتی که برای ایران در بازار عراق ایجاد شده بود به سبب نبودن تدابیر لازم در جهت حفظ آن به راحتی از دست رفت.

خالقی تصریح کرد: این تجربه تلخ در آذربایجان و دیگر کشورهای تازه استقلال یافته از شوروی به جهت عرضه کالا و خدمات پس از فروش با کیفیت نامناسب و سوء استفاده از نوع مبادلات برای ایران اتفاق افتاد.

وی گفت: متاسفانه فرصتی که در این بازارهای همانند عراق، افغانستان و سایر کشورها برای ایران بوجود آمده بود به دلیل ورود مقطعی برخی افراد و بدنامی تجار و کالای ایرانی از دسترس جمهوری اسلامی خارج شد.

قائم مقام دبیرکل و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: شوربختانه تاکنون سیاست تجاری مشخص و دقیقی برای این بازارها در کشور تدوین و اجرا نشده است.

وی در ادامه افزود: برای حضور جدی در تمامی بازارها به خصوص عراق باید سیاست تجاری مشخص و مناسبی تدوین و به مرحله اجرا درآید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا