امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

نژاد برنج قرمز در ایران وجود دارد

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: برنج بصورت طبیعی از نژادهای وحشی و اهلی در برخی از کشورها بالاخص ایران بصورت رنگ های دیگر از جمله قرمز وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد تقی کربلایی آقا ملکی در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد با موضوع «بررسی برنج سیاه، قرمز و بطورکلی برنج های رنگی درسبد غذایی آینده خانوار ایرانی» افزود: برنج به عنوان یک غذایی اصلی پس از گندم از اهمیت و جایگاه خاصی در بین ایرانی ها برخوردار است.

وی همچنین اظهارداشت: برنج طبق معمول بصورت سفید رنگ و سرشار از نشاسته بصورت عموم مصرف می شود.

همچنین بخوانید

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: برنج از لایه ها و پوسته های مختلف از قبیل سخت، نرم و غیره تشکیل شده است.

وی در ادامه افزود: پوسته سخت برنج کاربرد چندانی در کشور ندارد ولی در عوض پوسته (سبوس )نرم یا برنج قهوه ای استفاده های فراوانی دارد.

کربلایی آقا ملکی ضمن اشاره به اینکه پوسته اغلب برنج ها به شکل قهوه ای است، اظهارداشت: برخی از برنج ها بصورت طبیعی در بعضی از نقاط دنیا که مبدا اصلی برنج بوده از جمله چین به رنگ سیاه یا قرمز نیز دیده می شود.

وی گفت: برنج بصورت طبیعی از نژادهای وحشی و اهلی در برخی از کشورها بالاخص ایران بصورت رنگ های دیگر از جمله قرمز وجود دارد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور افزود: برنج سیاه در برخی از کشورها از جمله چین برنج ممنوعه یعنی برنجی با خاصیت دارویی از قدیم شناخته شده بود و در طب سنتی چین به عنوان یکی از گیاهان دارویی برای بیماری های مختلف استفاده می شد.

وی اذعان داشت: جالب اینکه بدانید در قدیم به برنج سیاه برنج ممنوعه گفته می شد چون این برنج مخصوص امپراطور و درباریان بود و افراد معمولی نباید از برنج مزبور استفاده می کردند.

کربلایی آقا ملکی گفت: برنج سیاه بصورت طبیعی در مناطق خاص و به اندازه کم تولید و به مصرف درباریان و افراد ویژه می رسید.

وی افزود: خوشبختانه در قدیم رقمی از برنج به نام شاهک در مناطق شمالی کشور کشت و کار می شد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور اظهارداشت: پوسته این رقم بجای قهوه ای به رنگ قرمز بود.

وی گفت: برنج رقم شاهک دو ضعف جدی داشت اول دانه گرد بود و دوم پس از پخت سفت می شد.

کربلایی آقا ملکی افزود: سفتی رقم مزبور به سبب آمیلوز بالا بود، آمیلوز از اجزای تشکیل دهنده نشاسته است.

وی اضافه کرد: این نوع برنج ها متاثر از دو عامل مزبور به تدریج از سبد غذایی مردمان شمال حذف شدند.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور یادآورشد: بطورکلی برنج های با ارزشی مانند تیپ قرمز طی دوران قدیم در کشور وجود داشت و مردم هم در اثر مصرف این نوع برنج ها سالمتر بودند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا