انرژیصوت

وزیر نیرو: ۹۹٫۵ درصد جمعیت شهری به آب سالم دسترسی دارند

وزیر نیرو گفت: هم اکنون ۹۹٫۵ درصد از جمعیت شهری ایران به آب آشامیدنی سالم و باکیفیت دسترسی دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  رضا اردکانیان در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد ضمن گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به دستاوردهای وزارت نیرو طی چهل سال گذشته اشاره کرد و افزود: حدود ۹۹٫۵ درصد از ۶۱ میلیون نفر جمعیت شهری ایران زیر پوشش سیستم آب شهری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه زمان انقلاب ۱۷٫۵ میلیون نفر از جمعیت کشور جمعیت شهری بوده است، اظهارداشت: جمعیت ایران به نسبت زمان پیروزی انقلاب ۲٫۳ برابر شده است.

همچنین بخوانید

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه حوزه فاضلاب یک نمود توسعه یافتگی است، ادامه داد: بواسطه فناوری، تصفیه فاضلاب و بهره گیری از پساب تصفیه شده به عنوان یک منبع مطمئن برای بخش صنعت محسوب می شود.

اردکانیان تعداد تصفیه خانه های فاضلاب شهری کشور را در ۴۰ سال پیش چهار تصفیه خانه اعلام کرد و گفت: تنها بخش هایی از چهار شهر به سیستم فاضلاب مجهز بوده اند اما امروز بیش از ۲۱۷ تصفیه خانه فاضلاب نزدیک به ۵۰ درصد از جمعیت شهری کشور را زیر پوشش خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه در حوزه آب وضعیت روستاهای ایران بسیار خوب است، افزود: در سال ۵۷ حدود ۱۲ درصد جمعیت روستایی از سیستم های آب بهداشتی بهره مند بوده اند در حالی که هم اکنون ۷۵ درصد از این جمعیت از نعمت آب سالم برخوردار هستند.

وزیر نیرو اظهارداشت: طی پنج سال و نیم گذشته عمر دولت تدبیر و امید شش میلیون نفر از جمعیت روستایی از سیستم های آب آشامیدنی با کیفیت و پایدار بهره مند شده اند.

وی دستاوردهای وزارت نیرو را در سطح منطقه و تمامی جهان قابل عرضه دانست و خاطر نشان کرد: وزارت نیرو دست اندرکار دو محصول آب و انرژی برق بوده که اثر مستقیمی با آسایش، امنیت خاطر و توسعه جامعه دارد.

اردکانیان آب و برق را از شاخص های توسعه یافتگی در جهان عنوان کرد و گفت: امروز از هر ۱۰ نفر جمعیت دنیا به طور قطع یک نفر دسترسی به آب شیرین و سالم ندارد.
وی افزود: واقعیت اینکه در بهترین حالت ۹۰ درصد جمعیت جهان به آب دسترسی دارد در حالی که ۹۹٫۵ درصد از جمعیت شهری ایران از آب آشامیدنی سالم و با کیفیت بهره مند است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه دسترسی به برق تنها برای مصارف خانگی و گرمایشی نیست، اظهارداشت: سیستم برق زیربنای توسعه هر کشوری بوده به طوری که صنعت، کشاورزی و حوزه های خانگی، تجاری و خدمات به آن وابسته است.

وی ادامه داد: چهار دهه پیش ظرفیت نصب شده در نیروگاه های کشور تنها هفت هزار مگاوات بوده اما امروز این ظرفیت به بیش از ۸۰ هزار مگاوات می رسد و به بیش از ۱۱ برابر افزایش یافته است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه در ساخت تجهیزات مختلف مربوط به نیروگاه ها، شبکه های انتقال و توزیع خوداتکایی بسیار بالایی ایجاد شده است، گفت: امروز به طور تحقیقی روستای بالای ۱۰ خانواری در کشور وجود ندارد که برق دار نباشد.

وی افزود: تعداد روستاهای برق دار در چهار دهه پیش افزون بر چهار هزار و ۳۰۰ روستا بوده که امروز به بیش از ۵۷ هزار روستا رسیده و ۱۳ برابر شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در عرصه هایی برخی از فعالیت ها جدید است، اظهارداشت: نیروگاه های تجدید پذیر و انرژی های پاک در دوران پس از پیروزی انقلاب به وجود آمده است.

وی با اعلام این خبر که نیروگاه انرژی اتمی یک هزار مگاوات برق مطمئن و پاک را در ضروری ترین ساعات شبانه روز در اختیار شبکه قرار می دهد، گفت: نیروگاه های خورشیدی و بادی هم نزدیک به ۷۰۰ مگاوات برق در بخش های مختلف کشور تولید می کنند که طبق برنامه تا پایان دولت ظرفیت تولید برق در این حوزه به چهار هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

اردکانیان با بیان این مطلب که جایگاه ایران در تولید برق از رتبه ۳۸ به ۱۴ جهان ارتقا یافته است، افزود: این مهم به برکت اتکا به ظرفیت های وسیع منابع انسانی در داخل کشور طی دوران دفاع مقدس و زمان تحریم ها به دلیل افزایش انگیزه ها برای اتکا به منابع داخلی و همچنین توجه بیشتر دولت ها در تخصیص منابع مالی تحقق یافته است.

وی اظهارداشت: از سال ۹۲ تاکنون در حوزه برق دولت تدبیر و امید ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را از منابع دولتی و بخش خصوصی به سمت حوزه برق سوق داده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه سوق منابع مالی مورد نظر به سمت حوزه برق سبب شده تا علاوه بر تامین نیاز کشور نیاز بخشی از کشورهای همسایه به برق نیز پاسخ داده شود، خاطر نشان کرد: بازار برق در منطقه بازار فعالی بوده به طوری که یک منبع ارزی برای صنعت برق در حال فراهم شدن است.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به گسترش شرکت های بخش خصوصی در ساخت تجهیزات برقی و پیمانکاری امید است بتوان در بازارهای منطقه حضوری فعال تر داشت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا