انرژی

درآمد نفتی ایران حدود ۴۹ درصد رشد کرد

با وجود تحریم های آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، آمارها نشان می دهد در ۹ ماهه امسال ۷۲۴ هزار میلیارد ریال از محل فروش نفت خام درآمد نصیب کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۸٫۹ درصد رشد دارد.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تازه ترین آمارها از وضعیت بودجه دولت در سال ۹۷ نشان می دهد که قوه مجریه از محل «واگذاری دارایی های سرمایه ای» در ۹ ماهه امسال ۸۹۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال درآمد داشته که از رقم مصوب مورد نظر در بودجه برای دوره مذکور ۸۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بیشتر است.
دلیل اصلی افزایش درآمد نفتی کشور با وجود اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا، افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی در مقایسه با سال گذشته است؛ هرچند در هفته های اخیر تقاضا برای خرید طلای سیاه تحت تاثیر عواملی چون تنش های تجاری آمریکا و چین، مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی و نگرانی از کاهش رشد اقتصادی جهان کاهش یافت که افت قیمت ها را به دنبال داشت و از کانال ۸۰ دلار در هر بشکه به حدود ۵۰ دلار افت کرد.
البته برای جلوگیری از عرضه نفت مازاد، ۱۴ کشور عضو اوپک در یکصد و هفتاد و پنجمین نشست این سازمان در وین که در اوایل آذر امسال برگزار شد، تصمیم گرفتند تولید نفت خود را ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند. متعهدان غیراوپکی نیز با کاهش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای موافقت کردند که از ۱۱ دی ماه اجرایی شد.
در کنار آن تحریم نفت ونزوئلا توسط آمریکا به تقویت قیمت ها در بازارهای جهانی کمک کرد به طوری که اکنون بر اساس نرخ های اعلامی پایگاه خبری اویل پرایس، بهای سبد نفتی اوپک در محدوده ۶۱ دلار و ۵۸ سنت قرار دارد؛ این میزان برای هر بشکه نفت برنت ۶۱ دلار و ۹۸ سنت است.
در این میان در بازارهای جهانی هر بشکه نفت سنگین ایران در محدوده ۵۴ دلار و هر بشکه نفت سبک کشورمان حدود ۵۹ دلار معامله می شود که بسته به زمان و مکان تحویل محموله، متغییر است.

** درآمد نفتی ایران از ابتدای امسال چقدر بوده است.
آنگونه که بانک مرکزی از درآمدهای نفتی دولت گزارش کرده، بخش اعظمی از درآمدهای ردیف «واگذاری دارایی های سرمایه ای» از محل «منابع حاصل از نفت و فرآورده های نفتی» است که برابر ۸۹۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است؛ از این رقم ۷۲۴ هزار میلیارد ریال به ارزش نفت خام اختصاص دارد و ۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال نیز مربوط به «منابع حاصل از صادرات فرآورده های نفتی و میعانات گازی» است.
مقایسه این دو ردیف با ارقام مربوط به ۹ ماهه سال گذشته نشان می دهد که ارزش فروش نفت خام ۴۸٫۹ درصد بیشتر شده اما در حوزه صادرات فرآورده های نفتی و میعانات گازی شاهد ۵۹٫۲ درصد کاهش را شاهد هستیم زیرا در ۹ ماهه سال ۹۶ ایران توانسته بود ۱۱۷ هزار میلیارد ریال از محل درآمد داشته باشد اما اکنون این رقم به ۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تقلیل یافته است.
همچنین «منابع حاصل از فروش داخلی میعانات گازی» در پایان پاییز امسال به رقم ۷۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسیده است؛ این رقم در مدت مشابه پارسال ۳۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود.

همچنین بخوانید
منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا