تجارتصنعت، معدن، تجارت

صادرات غیر نفتی ضرورت اقتصاد کشور

عضو هیئت نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران بر ضرورت توسعه صادرات غیر نفتی در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حمیدرضا صالحی در برنامه «راه ابریشم» رادیو اقتصاد افزود: صادرات موضوع مهمی برای کشور است و هیچ تردیدی در این قضیه نیست.

وی همچنین با تاکید بر اینکه راه نجات اقتصاد از وابستگی به نفت توسعه صادرات غیرنفتی است، اظهارداشت: این موضوع به لحاظ قانونی نیز در اسناد بالادستی مثل سند چشم انداز ۲۰ ساله، قانون برنامه ششم توسعه، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و غیره از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

عضو هیئت نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: برنامه تمامی کشورها در جهان اینکه بتوانند بخشی از درآمد خود را به سمت صادرات سوق دهند.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: صادرات منجر به ایجاد اشتغال فراوان، کاهش نرخ بیکاری، رقابتی ترشدن تولیدات، رشد اقتصادی، قدرت ارزآوری، افزایش درآمد عمومی، توسعه کارآفرینی، تصاحب سهمی بیشتر از بازارهای صادراتی و بسیاری موارد دیگر می شود.

صالحی تصریح کرد: طبق معمول بازار کشورهای مختلف کوچک و جوابگوی تولیدات رقابتی نیست از اینرو همه به دنبال تصاحب سهم بیشتری از بازارهای صادراتی هستند بنابراین هر کشوری بتواند سهم بیشتری از بازارهای صادراتی را به خود اختصاص دهد بدون شک در بحث اشتغال زایی، کار آفرینی، افزایش درآمدهای عمومی، کاهش نزخ بیکاری و غیره موفق تر خواهد بود.

وی گفت: برنامه های صادراتی در کشورهای نفت خیز مانند ایران که به دنبال گذر از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیر نفتی هستند واجد اهمیت فراوانی است.

نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران همچنین در خصوص اثر بخشی مشوق های صادراتی بر توسعه صادرات کشور به رادیو اقتصاد افزود: مشوق های صادراتی که دولت برای تشویق صادرکنندگان به توسعه صادرات اعطا می کند محرک و انگیزه خوبی برای صادرکنندگان و همینطور در بهبود صادرات بسیار نقش آفرین است.

وی در ادامه اظهارداشت: صادرات به عنوان عاملی زیربنایی در توسعه تولیدات داخلی، اشتغالزایی و بسیاری موارد دیگر در جامعه نقش مهمی را در توسعه اقتصادی بازی می کند.

صالحی یادآورشد: دولت ها با توجه به اهمیت بالای صادرات در اقتصاد اقدام به حمایت از فعالیت های صادراتی به روش های مختلف منجمله مشوق های صادراتی می کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا