امور زیربناییتعاون و اشتغالصوت

مسکن در کشور متولی ندارد

یک عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: بخش مسکن در کشور فاقد متولی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بیت الله ستاریان در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: صنعت ساختمان که نیمی از اقتصاد کشور را در اختیار دارد و به تمام مشاغل وابسته است در دولت بجزء وزیر راه و شهرسازی و یک معاونت مسکن هیچ بخش دیگری به عنوان متولی سیاست گذاری، برنامه ریزی، آینده نگری و غیره وجود ندارد.

وی همچنین اظهارداشت: ساختار اقتصاد دولت ایران بر اساس اقتصاد دولتی بنا گذاشته شده در حالیکه حوزه مسکن و ساختمان در بخش خصوصی است.

همچنین بخوانید

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: جدا از فقدان متولی متاسفانه برنامه جامع، کامل و دراز مدتی برای حوزه مسکن در کشور وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ارزیابی حضرتعالی از افزایش رقم وام مسکن در شرایط فعلی چیست، افزود: راجع به این موضوع دو دیدگاه در کشور وجود دارد.

ستاریان اظهارداشت: دیدگاه اول می گوید: اگر وام مسکن افزایش پیدا کند به تبع قیمت مسکن نیز افزایش خواهد یافت و از طرفی تورم نیز ایجاد می شود.

وی گفت: جدا از این دریافت کنندگان تسهیلات بیشتر باید درصد بیشتری پرداخت کنند بنابراین توان پرداخت این دسته از افراد نیز کاهش پیدا می کند.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: دیدگاه دوم معتقد به اینکه اگر وام مسکن افزایش پیدا نکند طرف تقاضا تحریک نمی شود بنابراین دچار رکود تورمی، کاهش و کسری تولید و در نتیجه طی چند سال آینده کشور دچار مشکلات مضاعفی در این حوزه خواهد شد.

وی تصریح کرد: هر دو دیدگاه درست به نظر می رسد ولی باید دید کدام یکی از این دو دارای اهمیت و اولویت بیشتری هستند.

ستاریان گفت: ناگفته نماند اگر هر یک از این دو دیدگاه در کشور اعمال شود برای کسب منافع باید یکسری ضررها را متحمل شد.

وی افزود: متولیان امر در صورتیکه افزایش وام یا ابزارهای دیگر مالی را وارد میدان مسکن نکنند بدون شک بخش مسکن دوباره دچار رکود تورمی خواهد شد حال اگر هم در مقطعی دوره رکود رشدی از خود نشان ندهد مثل فنر فشرده ای می شود که دو سال بعد برای مثال ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه اظهارداشت: این مشکل در طرف دیگر نیز به همین ترتیب وجود دارد که آیا باید این تورم را پذیرفت و قبول کرد یا نه؟

وی در ادامه یادآورشد: مشکل اغلب در خود مسکن نیست برای مثال در برخی از کشورها سیستم بانکی ۹۰ تا ۹۵ درصد برای مسکن تسهیلات قائل می شوند چرا چنین مشکل و تناقضی در این کشورها وجود ندارد؟ چرا کشورهای مختلف دنیا با ابزارهای مالی مختلف تسهیلات خوبی در اختیار خریداران قرار می دهند ولی مشکلی همچون ایران را ندارند؟

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا