بین الملل

فرانسه، آماده به دست آوردن صندلی ریاست بانک مرکزی اروپا

مقامات اروپایی معتقدند کاندیدای فرانسوی، شانس بالایی برای به دست آوردن کرسی ریاست بانک مرکزی اروپا دارد.

همچنین بخوانید

 به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بدون شک مهمترین سوالی که امسال برای آینده اروپا مطرح است، این است که چه کسی رئیس آینده بانک مرکزی اروپا خواهد بود؛ ضمن اینکه مقامات اروپایی معتقدند کاندیدای فرانسوی، شانس بالایی برای به دست آوردن این شغل دارد.

 دوره ۸ ساله ماریو دراقی، رئیس کنونی بانک مرکزی اروپا در ماه اکتبر به پایان می‌رسد و بازیگران بازارهای مالی، با اضطراب در انتظارند تا بدانند جهت‌گیری بانک مرکزی اروپا بعد از پایان دوره دراقی، چگونه خواهد بود.

 تحلیل‌گران بر این باورند که نمایند فرانسه می‌تواند این شغل را تصاحب کند، اما تحقق این امر، بستگی به نتایج انتخابات پیش‌روی اروپا و متعاقب آن، توزیع نقش‌های اصلی اتحادیه اروپا، دارد.

 یکی از مقامات اروپایی که نخواست نامی از او برده شود، گفت: شانس فرانسه برای به دست آوردن این پست بالا است و حتی این کشور، بیش از یک کاندید مناسب برای این جایگاه در اختیار دارد؛ این درحالی است که آلمان هم تمایل دارد پست ریاست کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا است و امسال خالی خواهد شد را، به دست بیاورد.

 نام دو تن از مقامات فرانسوی در بین گمانه‌زنی‌ها برای این پست متمایز شده است؛ به نحوی که بنوئیت کوئور که در حال حاضر یکی از اقتصاددانان ارشد هیأت‌مدیره بانک مرکزی اروپا است و فرانکوئیس ویلروی دو گالهائو که رئیس کنونی بانک مرکزی فرانسه است.

 هر دوی این مقامات، در مصاحبه با بلومبرگ تمایل خود برای جانشینی ماریو دراقی را درصورتی که این پست به آنها پیشنهاد شود، ابراز کرده‌اند.

 یکی دیگر از مقامات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: این تصمیم‌گیری کاملا از حوزه اختیار بانک مرکزی اروپا خارج است و مقامات اروپایی باید در مورد آن به توافق برسند.

 کشورهای اروپایی می‌توانند نام یک فرد را برای نامزدی این پست اعلام کنند. این نامزدها در بین وزیران مالی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین حقوق‌دانان عضو پارلمان اروپا، مورد بحث قرار می‌گیرند؛ اما تصمیم نهایی به عهده روسای کشورهای اروپایی بوده و بنابراین کاملا خارج از دسترس اعضای بانک مرکزی اروپا است.

همچنین به همین علت، اهمیت انتخابات‌های پیش‌روی اروپا در این زمینه افزایش می‌یابد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا